S autory v kině

Andrea Slováková se týden po skončení festivalu vrací k nejzajímavějším diskuzím s režiséry, které v Ji.hlavě proběhly po projekcích filmů ze sekce Fascinace
06.11.2014 - Andrea Slováková

Peter Tscherkassky na 18. MFDF Ji.hlava 2014

Festivalová projekce, u níž je přítomný autor, nabízí vždy ještě další čtení. Filmy se po projekcích v kritické besedě s diváky domýšlí. Diskuze nemá samozřejmě film dovysvětlit, ten funguje jako autonomní dílo a pro každého diváka jedinečně. Ale může zviditelnit něco, co viditelné nebylo, upevnit křehký dojem nebo ukázat vodítko k jiné rovině významů – v tom jsou setkání s autory vždy dobrodružná.

Jacques Perconte vyprávěl, jak pracuje s kodeky, jimiž z digitálního obrazu zpřítomňuje vnitřek, jeho vznikání (L). Nedávno vystavil v galerii i film trvající tři dny, který se sám vytvářel přímo při projekci, a pro nějž vyvinul algoritmus, experimentující s kompresními postupy podle vlastního „uvážení“. Také mluvil o svém zaujetí motivy z krajiny (jež se objevují v mnoha jeho dílech z posledních šesti let). Vnímá je jako politické rozhodnutí, kdy se odklonil od tematizace lidského těla a zaměřil se na kontext, okolí těla a situace, které nás a naše konání zásadně spoluutváří.

Z Japonska do Jihlavy již podruhé přijel Yoshiki Nishimura. Jeho filmy jsou vizuálně nesmírně precizní a mne samou zajímalo, jak přesně kombinaci reálné a virtuální sněhové bouře vytvořil. Projekce na velké plátno v Diodu byla strhující, opravdu Fascinující okamžik. A někdy je odpověď na zdánlivě komplikované otázky ta nejjednodušší: Yoshiki natáčel ten skutečný padající sníh za tmy, naproti zdi sousedova domu, prostě z okna svého bytu.

Charlotte Dunker (Jupiter Lollopop) vysvětlila, proč je pro ni důležité zasáhnout ručně do obrázků, které posbírala z youtube: věnovat jim zaujetí, čas. Roztříštěnou pozornost, příznačnou pro přetržité vstřebávání obrázků z videokanálů, překrýt pečlivě vyhotoveným osobním otiskem do plynutí obrazu.

Světovou premiéru svého osobního eseje představil i Karel Doing, jenž vycházel z fotografií z archivu svého otce. Autor zná jeho životní příběh jen zčásti a s touto trvalou nekompletností se pokusil ve filmu vyrovnat. Na materiálu filmového pásu vytvářel narušováním emulze abstraktní krajiny, analogické k záběrům kolážovitě zobrazujícím fotografie, které pořídil otec na místech s určitou významností. Pro každou z esteticky konzistentních sekvencí je typická neúplnost, neuzavřenost, končící ostrým střihem, nečekaným přechodem do jiného módu zobrazení a vnímání. Především v tom neustávajícím chybění je Karlova zpráva intimní a vzácná.

Peter Tscherkassky, který spolu se svou ženou, rovněž filmařkou Eve Heller, přijal pozvání být rodinnou porotou Fascinací, dovezl nejen svůj starší film Motion Picture, ale i původní fotografii zvětšenou z Lumiérova filmu La sortie des ouvriers de l’usine Lumière (Východ z továrny, Louis Lumière, 1895) a ukázal, jak přesně umístil vedle sebe 50 pásů 16mm filmu, na něž pak ikonický obrázek dělnic vycházejících z továrny promítl. Vznikl tak strhující abstraktní konceptuální film, jímž byla spektakulárně uzavřena retrospektiva Fascinace: Továrna.


Andrea Slováková

Andrea Slováková působí jako ředitelka Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze. Dramaturgicky připravuje sekci experimentálních dokumentů na MFDF Ji.hlava. Publikuje texty o filmu v různých periodikách (Cinepur, Kino Ikon, A2), byla editorkou dok.revue a šéfredaktorkou sborníku textů o dokumentu DO. Natočila například portrét matematika Petra Vopěnky (2006), film o mracích Oblaka (2007) a esej o dohlížecích mechanismech Nadohled (2011).





další blogy autora:

Posedlost prostoremAndrea Slováková ve svém blogu uvažuje o povaze a roli prostoru v médiu virtuální reality. Za výjimečná přitom považuje taková díla, která by jinde než ve VR médiu nemohla existovat a jež zároveň přestala uvažovat pouze v zajetí prostorových otázek a posunula se do podoby více „rizomatického“ přístupu. 20.06.2019 - Andrea Slováková
Poznámky z Letní filozofické školy 2017Andrea Slováková přináší poznámky z Letní filozofické školy. Napříč mnoha obory od matematiky přes psychiatrii až po politologii se rozprostíralo téma přetržitosti a kontinuity.20.07.2017 - Andrea Slováková
První český originální radio podcastAndrea Slováková reflektuje podcastovou novinku Radia Wave, devítidílnou sérii Zhasni!, jež byla představena na festivalu Prix Bohemia Radio jako vůbec první podcast Českého rozhlasu.20.04.2017 - Andrea Slováková
Dokumentární přemýšlení ve zvukových kompozicíchDramaturgyně ji.hlavské sekce experimentálních filmů ve svém dalším blogu reflektuje radiodokumenty ze 33. ročníku festivalu rozhlasové tvorby Prix Bohemia Radio, kde zasedla v porotě pro žánr dokumentu.30.03.2017 - Andrea Slováková
Experiment ve středuAndrea Slováková, kurátorka ji.hlavské sekce experimentálních filmů, uvažuje nad způsobem, jakým studenty filmové vědy naučit psát o nekonvenčních a podivuhodných filmech.21.07.2016 - Andrea Slováková
i-LaboratoriumJak si mohli festivaloví návštěvníci na letošní Ji.hlavě hrát a poznávat při tom třeba historii Československa prostřednictvím počítače19.11.2015 - Andrea Slováková
Co říkají první větyNapsat opravdu dobrou první větu je umění. Koláž představuje bakalářské a diplomové práce o dokumentární kinematografii prostřednictvím jejich prvních vět06.08.2015 - Andrea Slováková
Mediální remix. Několik postřehů z varšavské konference Media meets literacyJakými různými způsoby je možné učit o médiích? Jak rozumí konceptu mediální gramotnosti odborníci a odbornice napříč Evropou? A jak souvisí mediální gramotnost s aktivním občanstvím?28.05.2015 - Andrea Slováková

   poslední blogy:
Tání digitálního věkuProsincové blogogo propojuje dva filmy z letošního ji.hlavského festivalu – Viva video, video viva a FREM. Oba snímky zkoumají – první prostřednictvím minulosti a druhý skrze budoucnost – outsiderství lidské existence ve věku její elektronicko-digitální reprodukovatelnosti. Stali se z nás digitální Robinsoni? Dokážeme být kurátory světa? Jsme schopni se na něj naladit?12.12.2019 - Jan Gogola ml.
Zadkem na dvou židlíchDokumentaristka Tereza Reichová uvažuje o roli lektora filmového workshopu i o zodpovědnosti, kterou nese za celý proces, zvlášť když pracuje se znevýhodněnými dětmi. Lektor se podle ní neslučuje s rolí režiséra, jinak sedí člověk na dvou židlích. To se podle ní stalo Lině Zacher, autorce dokumentu Fonja, který zvítězil na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě v sekci Opus Bonum a pojednává o chlapcích z nápravného zařízení na Madagaskaru. Je dobré, aby vyprávěli na kameru, kdo co ukradl a komu jak zemřeli rodiče?05.12.2019 - Tereza Reichová
Brit Jensen: Natáčím dokumenty, protože chci komunikovat s lidmiDokumentaristka Brit Jensen letos vyhrála Prix Bohemia Radio, Podcast roku i soutěž českých rozhlasových dokumentů AudioREPORT. Na stránkách dok.revue se její jméno objevuje pravidelně od roku 2016.28.11.2019 - Andrea Hanáčková
Proč by filozofové měli jezdit do Ji.hlavyEstetička Tereza Hadravová uvažuje o znělce letošního ji.hlavského festivalu v nezvyklém, ale přiléhavém kontextu tak zvané Engelmannovy poznámky, známé z textu Ludwiga Wittgensteina.21.11.2019 - Tereza Hadravová
Hudba jako prodleva mezi smrtí a nekonečnemJanis Prášil ve svém blogu uvažuje o Sólu – letošním vítězném snímku ji.hlavské sekce Česká radost, který je nyní k vidění v kinech. Podařilo se v něm zachytit těžko zobrazitelný vnitřní svět duševně nemocného hudebníka? A co když právě nemoc umožňuje nahlédnout trýznivou podstatu bytí?14.11.2019 - Janis Prášil
O zvucích obrazemFilmový publicista Antonín Tesař se ve svém textu zabývá novým snímkem Johany Ožvold The Sound is Innocent, jenž na ji.hlavském festivalu soutěží v České radosti. 03.10.2019 - Antonín Tesař
Prostor k nadechnutíFilmový publicista Janis Prášil srovnává ve svém blogu dva letošní dokumentární portréty – Forman vs. Forman a Jiří Suchý: Lehce s životem se prát.26.09.2019 - Janis Prášil
Velkofilmy z archivůFilmový publicista Tomáš Stejskal si ve svém blogu klade otázku, zda mohou současné dokumentární hity jako Apollo 11 či Diego Maradona změnit vnímání dokumentů.19.09.2019 - Tomáš Stejskal
„Zvuková špína“ aneb Dokumentární cesta Terezy RekovéAndrea Hanáčková ve svém blogu nahlíží cestu, kterou za poslední roky urazila autorka dvou desítek rozhlasových dokumentů Tereza Reková. Stále úspěšněji se prosazuje v zahraničí – pracovala například na produkci auditivního festivalu v Irsku, nyní chystá dokument pro BBC. Za tímto úspěchem však stojí i to, že čeští tvůrci audiodokumentů o své místo v Evropě usilují dlouhodobě a stále úspěšněji.05.09.2019 - Andrea Hanáčková
Jak je důležité míti MarhoulaProducent Radim Procházka uvažuje o tom, co dnes znamená dostat se do hlavní soutěže prestižního filmového festivalu, jako se to nyní podařilo Václavu Marhoulovi s filmem Nabarvené ptáče na právě probíhajícím Mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách. Jaké filmy mají dnes úspěch na předních festivalech a co za tímto úspěchem stojí? Je to originalita, nebo znalost prostředí a trendů?29.08.2019 - Radim Procházka