S autory v kině

Andrea Slováková se týden po skončení festivalu vrací k nejzajímavějším diskuzím s režiséry, které v Ji.hlavě proběhly po projekcích filmů ze sekce Fascinace
06.11.2014 - Andrea Slováková

Peter Tscherkassky na 18. MFDF Ji.hlava 2014

Festivalová projekce, u níž je přítomný autor, nabízí vždy ještě další čtení. Filmy se po projekcích v kritické besedě s diváky domýšlí. Diskuze nemá samozřejmě film dovysvětlit, ten funguje jako autonomní dílo a pro každého diváka jedinečně. Ale může zviditelnit něco, co viditelné nebylo, upevnit křehký dojem nebo ukázat vodítko k jiné rovině významů – v tom jsou setkání s autory vždy dobrodružná.

Jacques Perconte vyprávěl, jak pracuje s kodeky, jimiž z digitálního obrazu zpřítomňuje vnitřek, jeho vznikání (L). Nedávno vystavil v galerii i film trvající tři dny, který se sám vytvářel přímo při projekci, a pro nějž vyvinul algoritmus, experimentující s kompresními postupy podle vlastního „uvážení“. Také mluvil o svém zaujetí motivy z krajiny (jež se objevují v mnoha jeho dílech z posledních šesti let). Vnímá je jako politické rozhodnutí, kdy se odklonil od tematizace lidského těla a zaměřil se na kontext, okolí těla a situace, které nás a naše konání zásadně spoluutváří.

Z Japonska do Jihlavy již podruhé přijel Yoshiki Nishimura. Jeho filmy jsou vizuálně nesmírně precizní a mne samou zajímalo, jak přesně kombinaci reálné a virtuální sněhové bouře vytvořil. Projekce na velké plátno v Diodu byla strhující, opravdu Fascinující okamžik. A někdy je odpověď na zdánlivě komplikované otázky ta nejjednodušší: Yoshiki natáčel ten skutečný padající sníh za tmy, naproti zdi sousedova domu, prostě z okna svého bytu.

Charlotte Dunker (Jupiter Lollopop) vysvětlila, proč je pro ni důležité zasáhnout ručně do obrázků, které posbírala z youtube: věnovat jim zaujetí, čas. Roztříštěnou pozornost, příznačnou pro přetržité vstřebávání obrázků z videokanálů, překrýt pečlivě vyhotoveným osobním otiskem do plynutí obrazu.

Světovou premiéru svého osobního eseje představil i Karel Doing, jenž vycházel z fotografií z archivu svého otce. Autor zná jeho životní příběh jen zčásti a s touto trvalou nekompletností se pokusil ve filmu vyrovnat. Na materiálu filmového pásu vytvářel narušováním emulze abstraktní krajiny, analogické k záběrům kolážovitě zobrazujícím fotografie, které pořídil otec na místech s určitou významností. Pro každou z esteticky konzistentních sekvencí je typická neúplnost, neuzavřenost, končící ostrým střihem, nečekaným přechodem do jiného módu zobrazení a vnímání. Především v tom neustávajícím chybění je Karlova zpráva intimní a vzácná.

Peter Tscherkassky, který spolu se svou ženou, rovněž filmařkou Eve Heller, přijal pozvání být rodinnou porotou Fascinací, dovezl nejen svůj starší film Motion Picture, ale i původní fotografii zvětšenou z Lumiérova filmu La sortie des ouvriers de l’usine Lumière (Východ z továrny, Louis Lumière, 1895) a ukázal, jak přesně umístil vedle sebe 50 pásů 16mm filmu, na něž pak ikonický obrázek dělnic vycházejících z továrny promítl. Vznikl tak strhující abstraktní konceptuální film, jímž byla spektakulárně uzavřena retrospektiva Fascinace: Továrna.


Andrea Slováková

Andrea Slováková působí jako ředitelka Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze. Dramaturgicky připravuje sekci experimentálních dokumentů na MFDF Ji.hlava. Publikuje texty o filmu v různých periodikách (Cinepur, Kino Ikon, A2), byla editorkou dok.revue a šéfredaktorkou sborníku textů o dokumentu DO. Natočila například portrét matematika Petra Vopěnky (2006), film o mracích Oblaka (2007) a esej o dohlížecích mechanismech Nadohled (2011).





další blogy autora:

Poznámky z Letní filozofické školy 2017Andrea Slováková přináší poznámky z Letní filozofické školy. Napříč mnoha obory od matematiky přes psychiatrii až po politologii se rozprostíralo téma přetržitosti a kontinuity.20.07.2017 - Andrea Slováková
První český originální radio podcastAndrea Slováková reflektuje podcastovou novinku Radia Wave, devítidílnou sérii Zhasni!, jež byla představena na festivalu Prix Bohemia Radio jako vůbec první podcast Českého rozhlasu.20.04.2017 - Andrea Slováková
Dokumentární přemýšlení ve zvukových kompozicíchDramaturgyně ji.hlavské sekce experimentálních filmů ve svém dalším blogu reflektuje radiodokumenty ze 33. ročníku festivalu rozhlasové tvorby Prix Bohemia Radio, kde zasedla v porotě pro žánr dokumentu.30.03.2017 - Andrea Slováková
Experiment ve středuAndrea Slováková, kurátorka ji.hlavské sekce experimentálních filmů, uvažuje nad způsobem, jakým studenty filmové vědy naučit psát o nekonvenčních a podivuhodných filmech.21.07.2016 - Andrea Slováková
i-LaboratoriumJak si mohli festivaloví návštěvníci na letošní Ji.hlavě hrát a poznávat při tom třeba historii Československa prostřednictvím počítače19.11.2015 - Andrea Slováková
Co říkají první větyNapsat opravdu dobrou první větu je umění. Koláž představuje bakalářské a diplomové práce o dokumentární kinematografii prostřednictvím jejich prvních vět06.08.2015 - Andrea Slováková
Mediální remix. Několik postřehů z varšavské konference Media meets literacyJakými různými způsoby je možné učit o médiích? Jak rozumí konceptu mediální gramotnosti odborníci a odbornice napříč Evropou? A jak souvisí mediální gramotnost s aktivním občanstvím?28.05.2015 - Andrea Slováková

   poslední blogy:
Neuveď nás v pokušeníPrávník a filmový publicista Ivan David uvažuje ve svém dalším blogu o tom, jak se to má z hlediska zákona s dokumentaristy, kteří ve snaze poukázat na určitý společenský problém předstírají nějakou okolnost, aby „otestovali“ reakce vytipovaných osob. Aktuální je tato otázka v souvislosti s chystaným dokumentem Víta Klusáka a Barbory Chalupové V síti o zneužívání dětí na internetu, který chce „rozpoutat válku s predátory českého internetu“.23.05.2019 - Ivan David
Kalašnikov a technologie emocíJak blízko se ve videích natočených z jedoucích aut a posbíraných na Youtube ocitá vedle sebe spektakulárnost a destrukce? Také o tom uvažuje ve svém dalším blogu filmový publicista Janis Prášil, když rozebírá dokumentární esej Dmitrije Kalašnikova The Road Movie. Snímek z roku 2016 uvádí 27. května pražský Světozor v rámci cyklu Dokumentární pondělí.16.05.2019 - Janis Prášil
Život ve škatulkáchDokumentaristka Tereza Reichová uvažuje ve svém dalším blogu o tom, čeho všeho by dokumentaristé mohli dosáhnout, kdyby vyšli ze svých filmařských škatulek a sociálních či profesních bublin.09.05.2019 - Tereza Reichová
Autoři všedního dneJan Gogola ml. ve své další blogogo uvažuje o dvou dokumentech, které nedávno zvítězily na zlínském festivalu REC FEST, a dává je do souvislosti s myšlenkami slavné Pirandellovy hry Šest postav hledá autora. Je princip inscenace součástí naší přirozenosti?02.05.2019 - Jan Gogola ml.
Dostat se lidem pod kůžiPetr Fischer ve svém prvním blogu pro dok.revue uvažuje o situacích, kdy se publicistika stává uměním, protože „nechává pocítit něco dávno necítěného“.25.04.2019 - Petr Fischer
Makeři, hipsteři a nová městská elitaAndrea Průchová Hrůzová uvažuje ve svém blogu nad knihou Amandy Wasielewski Made in Brooklyn: Artists, Hipsters, Makers, Gentrifiers. Jak se mění kultura velkých měst v souvislosti s gentrifikací? A dají se podobné proměny pozorovat i v Praze? 18.04.2019 - Andrea Průchová Hrůzová
Spor o umění aneb Když média bavíMediální analytik Milan Kruml přibližuje žabomyší spory rakovnických zastupitelů o novou sochu Sisyfa, která by od letošního léta měla stát v Rakovníku. O místní „kauze“ vtipně informoval i rakovnický týdeník Raport. A pak prý že z novin už zmizel humor!11.04.2019 - Milan Kruml
O dokumentech a paradoxech na Prix Bohemia Radio 2019Andrea Hanáčková ve svém blogu rekapituluje nejlepší audio dokumenty na letošním 35. ročníku festivalu rozhlasové tvorby Prix Bohemia Radio a uvažuje o paradoxu, proč Český rozhlas letošní vítězný dokument neodvysílal.04.04.2019 - Andrea Hanáčková
Od aktivismu k politice a zpětJanis Prášil uvažuje nad novým dokumentem Víta Janečka a Zuzany Piussi s názvem Obléhání města, který podle něj překračuje rozměr protikapitalistické agitky a poodkrývá novou rovinu boje občanů s jejich vlastními zástupci.28.03.2019 - Janis Prášil
O filmové režii aneb Český lev dokumentárníProducent Radim Procházka se zamýšlí nad možností rovného boje o Českého lva za režii pro tvůrce hraných a dokumentárních filmů.26.03.2019 - Radim Procházka