Spor o umění aneb Když média baví

Mediální analytik Milan Kruml přibližuje žabomyší spory rakovnických zastupitelů o novou sochu Sisyfa, která by od letošního léta měla stát v Rakovníku. O místní „kauze“ vtipně informoval i rakovnický týdeník Raport. A pak prý že z novin už zmizel humor!
11.04.2019 - Milan Kruml

V Rakovníku mají letos v srpnu instalovat novou sochu Sisyfa od sochařů Petra Holečka a Dalibora Blažka. Na schůzi místního zastupitelstva to vyvolalo roztomilou polemiku.
Vizualizace: Městský úřad Rakovník

Možná se to dnes už zdá být poněkud nepatřičné, ale pravda je, že svého času se člověk při sledování médií dokázal i zasmát, a nebyla to reakce na nechtěný humor redaktorů a editorů. Bývaly doby, kdy se i na titulních stránkách deníků objevovaly karikatury, sloupky či fejetony, kdy v televizním či rozhlasovém zpravodajství byl vyhrazen prostor pro různé nevážné příspěvky. Faktem je, že sledování zpravodajství nenabízí v současnosti příliš důvodů k pobavení a že jsme si (na rozdíl třeba od Británie, Itálie nebo Německa) zvykli, že humor je ve spojení se zprávami čímsi nepatřičným. A tak se nejlepší vtipné glosy šíří Twitterem anebo na Facebooku a humor výjimečně nalezneme v on-line médiích. 

I proto jsem byl dost potěšen, když jsem si po zakoupení regionálního týdeníku Raport, který vychází v Rakovníku, mohl přečíst jeho úvodní materiál z pera Pavla Skleničky, jenž sice spadá do žánru zpravodajského článku, ale nemusel by se za něj stydět ani Jaroslav Hašek. A to prosím autor pouze popsal jednání zastupitelstva města, jemuž byl přítomen. Pravda ovšem také je, že popisuje událost tragikomickou, která v sobě skrývá i řadu znepokojivých otázek. Leč o těch třeba někdy příště.

O co jde? Městská rada v Rakovníku rozhodla, že mezi budovami zdejšího gymnázia a 1. základní školy umístí umělecké dílo. To je samo o sobě jistě chvályhodné, ovšem potíž je v tom, o jaké dílo jde. On ostatně v Rakovníku už jeden spor o sochu nedávno vznikl – sousoší koní sochaře Michala Gabriela se stalo předmětem kritiky, neboť není pojato natolik realisticky, aby v něm každý ušlechtilá zvířata poznal. Rovněž socha u finančního úřadu je rázu poněkud abstraktního a dostala od místních hanlivé pojmenování Mimozemšťan. 

Rakovník je prostě pro sochaře těžká disciplína a nová socha to jenom potvrzuje. Socha má totiž zobrazovat Sisyfa. Jistě je to nošení sov do Atén, ale přece jen připomenu, kdo to vlastně byl. Pro historii rakovnického boje o sochu to totiž má svůj význam. Sisyfos byl v řecké mytologii zakladatelem a prvním králem Korintu. Kromě toho se mu podařilo dostat se lstí z podsvětí, kam byl uvržen, neboť prozradil tajemství bohů. Přesnější je, že prozradil říčnímu bohovi, kam Zeus unesl jeho dceru. Za pokus o útěk byl krutě potrestán. Tlačí obrovský kámen do kopce, aby ho na druhé straně skutálel dolů. Jenže to se Sisyfovi nedaří, kámen mu vždy těsně pod vrcholem vyklouzne a valí se zpátky dolů. Sisyfos musí začínat stále znovu. Trpí marností svého počínání a bezvýchodností situace.

Sousoší koní od sochaře Michala Gabriela v Rakovníku před časem také vyvolalo diskuzi.
Foto: Miroslav Elsnic

A jeho socha i s kamenem za 450 tisíc korun má být v Rakovníku umístěna mezi budovami dvou škol. Petr Svoboda, který téma na městském zastupitelstvu otevřel, podle týdeníku řekl: „U školy bude totiž umístěn za 450 tisíc Sisyfos, což je podle slovníku symbol zbytečné a marné práce. To je náš vzkaz školákům, že učení je marné a zbytečné? Protože o tom rozhodla jen rada, doporučuji usnesení revokovat. A navrhuji, aby o věci hlasovalo zastupitelstvo.“

S jeho názorem nesouhlasili jiní zastupitelé. Jedni tvrdili, že nemají dost informací. Například Jaroslav Vaic: „Je to stejné jako s instalací koní. Opět nemáme informace. Rada rozhodovala, ale ani členové zastupitelstva o záměru předem nevěděli, natož občané. Vzniká věc trvalého významu, proto by bylo dobré, aby občané věděli, co se chystá, a mohli říci voleným zástupcům, zda se jim to líbí, či ne.“ Zlatá slova, chce se mi dodat, jen poněkud opožděná. Jiný zastupitel, Pavel Jenšovský, varoval podle Raportu před svévolí přímé demokracie: „Kdo chce umístit do Rakovníka sochu, musí mít na to koule. A teď bude mít jednu navíc.“ Podle něj zastupitelé svými výroky prosazují přímou demokracii na úkor demokracie zastupitelské. „V tomto případě dejme na to, co nám říká kulturní komise a lidé, kteří jsou v tom vzdělaní,“ radí Jenšovský.

Ano, je dobré si poslechnout, co vlastně říká kulturní komise, konkrétně její předseda Milan Zimmermann: „Když se udělali koně, byly připomínky, proč ne rak. Já jsem k tomu tenkrát řekl, že v Řitce ani v Pičíně také nemají žádné sochy, které by oslavovaly název obce. Soch v Rakovníku zase tolik není. Ač jsem podporoval spíše návrh Zdeňka Maniny, jsem pro to, aby tu umělecké dílo vzniklo. Sisyfos představuje učitelskou práci i toho žáčka, jak se na něj valí učení. Když se zrušilo kino, udělal jsem cedulku: Zrušeno za starosty Mánka. Jestli zrušíte instalaci sochy, nechám udělat cedulku: Zrušeno kvůli panu Svobodovi.“ 

Jen pro klid čtenářovy duše – Rakovník dnes kino zase má. Cedulka zřejmě splnila svůj účel. Pozoruhodnější je ovšem vysvětlení symboliky chystané sochy – vzdělávací proces jako marná snaha? No, nevím. Možná by stálo za to, kdyby si pánové přečetli ve slovníku heslo Sisyfos celé. Stojí v něm totiž také to, že se o Sisyfovi říkalo, že je nejchytřejší z lidí, nebo také, že je ze všech nejprohnanější. Na tom se přece už dá docela dobře stavět.

Co by to bylo za diskuzi zastupitelstva, kdyby se do ní nezapojil i starosta města Luděk Štíbr. Na téma sochy Sisyfa řekl: „Pro mě je to spíš hovnivál. Vnímám to naopak výchovně. Student, který tlačí tu svoji kuličku, aby mu nespadla na hlavu.“

Vidíte, a pak že se člověk při čtení zpráv nepobaví. A co víc – tato drobná polemička z běžného života v jednom menším českém městě bude mít jistě pokračování. Tímto nezištně dávám tip některému tvůrci, aby z rakovnického Sisyfa učinil téma svého dalšího filmu. Ale musí si pospíšit. Koule o průměru dva metry a subtilní postava antického hrdiny budou instalovány už na konci srpna. Žáci a studenti tak budou mít při vstupu do nového školního roku jistě o čem přemýšlet.
 

Autor je zaměstnancem České televize.





další blogy autora:

Když televize zabíjíMediální analytik a publicista Milan Kruml uvažuje, jaké důsledky může mít pro lidi účinkování v dokumentech, reality show či dalších cross žánrech. Uvádí příklad oblíbené britské reality show Love Island, po níž si dva účastníci vzali život. Reality show však mohou mít důsledky na sebevědomí a sebepojetí nejen jejich účastníků, ale i diváků… 04.07.2019 - Milan Kruml
Kam s dokumentem? aneb Poučení z německé debatyMediální analytik Milan Kruml ve svém únorovém blogu představuje možnou budoucnost vztahu mezi dokumentem a televizí, jež se hojně diskutovala na festivalu Berlinále.21.02.2019 - Milan Kruml
Zprávy na míru – hrozba tradičním médiímMediální analytik Milan Kruml tentokrát přichází s upozorněním na aktuální dění a statistiky ve vztahu společností Facebook a Google a mediálního světa. 22.11.2018 - Milan Kruml
Krimi na obrazovce – jinak, a přesto stejněMediální analytik České televize Milan Kruml v dnešním blogu odhaluje trendy v televizních kriminálkách a odvážných pokusech německé televizní stanice o jejich inovaci skrze účinkování reálných policistů spolu s herci.16.08.2018 - Milan Kruml
Domku, domečku, kdo v tobě přebývá?Mediální analytik Milan Kruml glosuje nový německý televizní pořad Get the F*ck Out of My House, který podle něj jeho tvůrci vydávají za něco, co není. Tento fenomén jde ale vysledovat v celém světě reality TV.25.06.2018 - Milan Kruml
Telenovelová válka?Mediální analytik České televize Milan Kruml komentuje nové rozhodnutí saúdskoarabské televizní skupiny MBC odstranit ze své programové nabídky všechny turecké telenovely.22.03.2018 - Milan Kruml
Trump Bump efektMediální analytik České televize Milan Kruml glosuje vývoj amerických médií, kdy se zvyšujícím se zájmem o ně je také kladen vyšší důraz na kvalitu zpravodajství. Jak by se z tzv. Trump Bump efektu mohla česká mediální krajina inspirovat? 18.01.2018 - Milan Kruml
Televize na plátněMediální analytik Milan Kruml z pozice dlouholetého dramaturga ji.hlavské sekce Reality TV komentuje nejen letošní kurátorský výběr televizních pořadů.12.10.2017 - Milan Kruml
Co je to konstruktivní žurnalistika?Mediální analytik Milan Kruml ve svém dalším blogu představuje koncept konstruktivní kritiky a žurnalistiky, přičemž vychází z diskutované knihy dánského novináře Ulrika Haagerupa Constructive News.31.08.2017 - Milan Kruml
Když mladí nejsou tak úplně mladíMediální analytik z České televize Milan Kruml tentokrát ve svém blogu uvažuje o pojmu mladý televizní divák. Kdo to vlastně je a proč?22.06.2017 - Milan Kruml

   poslední blogy:
Hrát si s genderemHerní badatelka Helena Bendová ve svém blogu uvažuje nad tím, jak jsou ženy a ženské prožívání světa reprezentovány v počítačových hrách, jež vznikají v rámci dominantně mužského herního průmyslu. Detailněji pak přibližuje dva herní projekty dvojice mladých českých herních designérek, které se na tematizaci ženské, případně lesbické zkušenosti autobiografickým způsobem zaměřují.15.08.2019 - Helena Bendová
Šumivá povaha mociFilmař a pedagog Jan Gogola ml. ve svém dalším blogogo uvažuje o dokumentu Wima Wenderse o papeži Františkovi, který dává v rámci estetického vnímání politiky do souvislosti se statí Konrada Paula Liessmanna Evropa nahlížená jako krásné umění. Nakonec dochází k závěru, že „dnes je o politickém experimentování možné hovořit snad jedině v souvislosti s Vatikánem“.01.08.2019 - Jan Gogola ml.
Scorsese a Dylan mezi fakty a mýtyFilmový publicista Antonín Tesař ve svém blogu uvažuje o novém filmu Martina Scorseseho Rolling Thunder Revue, který zdařile propojuje dokumentaristiku s fikcí. Stejnojmenné turné Boba Dylana ze sedmdesátých let je tak obohaceno v mélièsovském stylu o několik fiktivních účastníků i událostí. Scorseseho dílo je reflexí toho, nakolik věrně je možné v dokumentu pracovat se skutečností a pamětí. 25.07.2019 - Antonín Tesař
Sedm tajemství rozhlasového seriálu aneb Dokuseriál na DvojceAndrea Hanáčková ve svém blogu zkoumá, jak si vede nový cyklus Dokuseriál Českého rozhlasu Dvojka z hlediska pravidel seriality a jejich experimentů i z pohledu tak zvaného binge listening, tedy soustředěného poslechu všech dílů audio seriálu naráz. Binge listening: 7 tajemství úspěšného seriálu – tak nazval svou prezentaci na loňské pražské International Feature Conference německý producent Sven Preger a upozornil v ní i na riziko „narrowcastingu“, tedy specifických posluchačských požadavků a specializovaného publika. V následujícím blogu proto postupně dojde i na všech sedm Pregerových tajemství, která nový Dokuseriál poměrně zdárně naplňuje. 18.07.2019 - Andrea Hanáčková
Někdo si z nás vystřelilProducent Radim Procházka bilancuje letošní karlovarský filmový festival z pozice tak zvaného industry hosta neboli filmového profesionála. Jaký je postoj festivalových dramaturgů k současným českým filmům a měla by filmový festival podporovat firma na výrobu zbraní? 11.07.2019 - Radim Procházka
Když televize zabíjíMediální analytik a publicista Milan Kruml uvažuje, jaké důsledky může mít pro lidi účinkování v dokumentech, reality show či dalších cross žánrech. Uvádí příklad oblíbené britské reality show Love Island, po níž si dva účastníci vzali život. Reality show však mohou mít důsledky na sebevědomí a sebepojetí nejen jejich účastníků, ale i diváků… 04.07.2019 - Milan Kruml
Dokument – zločin vykonaný na bulváruFilozof a publicista Petr Fischer ve svém dalším dok.blogu uvažuje nad tím, zda a kde hledat etickou hranici dokumentu. Patří k dokumentu manipulace? A co si dokument může a nemůže dovolit, aby byl hoden označení „dokument“? Fischer dochází k závěru, že dokument (potažmo film) je vždy zločinem. A co viníci?27.06.2019 - Petr Fischer
Posedlost prostoremAndrea Slováková ve svém blogu uvažuje o povaze a roli prostoru v médiu virtuální reality. Za výjimečná přitom považuje taková díla, která by jinde než ve VR médiu nemohla existovat a jež zároveň přestala uvažovat pouze v zajetí prostorových otázek a posunula se do podoby více „rizomatického“ přístupu. 20.06.2019 - Andrea Slováková
Když natáčíte filmy, musíte mít energii kriminálníků!Ředitel jihlavského festivalu dokumentárních filmů Marek Hovorka popisuje ve svém prvním blogu pro Dok.revue svůj zážitek z masterclass „neúnavného grafomana kinematografie“ Wernera Herzoga, která probíhala na letošním festivalu Visions du Réel ve švýcarském Nyonu. „Všechno dnes zabíjí byrokracie. Než začnete něco natáčet, dostaňte se někam bez povolení. Když natáčíte filmy, musíte mít energii kriminálníků. Nikdy jsem nepodvedl nikoho, s kým jsem natáčel. Ale byrokraty a úředníky? Klidně!,“ vyzývá šestasedmdesátiletý bouřlivák, pro něhož je film vším.14.06.2019 - Marek Hovorka
Malí kapitalistéFilmový publicista Janis Prášil ve svém dalším blogu uvažuje o baťovském fenoménu, který zachytil ve svém dokumentu Baťa, první globalista režisér Peter Kerekes. Mohl by se dnes, kdy se výroba přesouvá z Evropy do zemí s polodiktátorským režimem, kde se nedodržují lidská práva, Baťův příběh opakovat?06.06.2019 - Janis Prášil