Útěcha z reality (show)

Jak si která televize vede se svými podzimními dokumentárními reality show
17.09.2015 - Tomáš Feřtek

Ano, šéfe! (FTV Prima, 2015)

Podzimní vysílací schéma tří největších českých televizí je faktickým vítězstvím žánrů odvozených od dokumentu. Kdo si zkusil v jeden večer pustit Přístav a Vinaře na Primě, Ordinaci či Gympl na Nově a Doktora Martina na ČT, ví, o čem je řeč. Zatímco Doktor Martin ještě může být tématem společenské diskuze na téma, co se ve srovnání s britskou předlohou povedlo a nepovedlo, ty zbylé kousky vyvolávají jen němý údiv. Tolik dobrých herců a tolik prázdnoty!

V tomto srovnání jsou dokumentární seriály a reality show příjemné osvěžení. Zatímco podzimní hrané seriály všechny ordinují útěšné a narkotické bezčasí, tu v Beskydech, tu u Berounky či pod Házmburkem, žádnému z dokuformátů se nedá upřít inspirativní aktuálnost. Asi nejlépe vyšel start třetí řady Ano, šéfe! na Primě, kde se televizní kuchař Pohlreich vydal do kuchařského učňáku v Trmicích. Výsledek je svým způsobem mimořádný. Jednak je to esej o náctiletých, od nichž vlastně nikdo nic nečeká a oni se na ústecké periferii nudou ve školní kuchyni připravují na nudu a přehlížení po zbytek života, jednak je to přesná analýza stavu učilišť s jejich nekompetencí, neschopností vybavit učně základy profese a s rezignací se o to alespoň pokusit. Veřejná debata na toto téma obvykle končí tím, že „ to jsou ti dnešní mladí, s těmi nic neuděláte“. Jenže Pohlreich ty samé opovrhované vezme a vybudí je k mimořádnému výkonu, když jim v místní lepší restauraci domluví velkou večeři, kterou oni uvaří pro své rodiče a příbuzné. Na konci jsou sice trochu televizní emoce, potlesk a slzy, ale pořád je to mimořádně nemilosrdný pohled na periferii, za niž si Prima a režisér Martin Dušek zaslouží pochvalu za veřejnoprávní čin podzimu. Tedy jestli se takové ocenění dá považovat za pochvalu.

ČT také sedlá už potřetí osvědčeného koně, dokumentární seriál Čtyři v tom (scenáristka Irena Hejdová, režisérka Markéta Ekrt Válková) o čtyřech těhotenstvích a rodinných modelech. Ocenit se dá, že i napotřetí je na co se dívat a průběžné téma domácích porodů navazuje na bouřlivou mediální debatu. A přináší do ní nebývale silný a emocionální hlas, když vidíme, jak se k nim staví rodina i profesionálové v Anglii, odkud se jedna z protagonistek v době svého těhotenství stěhuje zpátky na Moravu. Je to věcná a velmi uměřená osvěta a rozdíl mezi emočním naladěním britské a české rodiny, stejně jako rozdílnost zdejších rodinných modelů, stojí za zhlédnutí i zamyšlení.

Spočítat, pokolikáté Nova zkouší vyždímat z formátu Výměny manželek ještě něco emocí, asi už nedává smysl. Místy je tu patrný princip „kontejnerových show“, tedy snaha vybrat co nejkontrastnější a nejkonfliktnější typy, aby se „něco dělo“, takže výsledek místy připomíná výběrem témat a pikantností spíš společenský bulvár. Ale i tak je to oproti ostatním pořadům Novy osvěžující pohled na něco, co alespoň připomíná realitu. Protože jinak českým televizím vládne kašírovaná idyla a naprosté míjení se s tím, čím společnost žije. Mezi dokuformáty se neobjevily žádné nové nápady, všechno jsou to jen pokračování toho, co už se osvědčilo (na rozdíl od loňských pokusů ČT vydat se jinudy, ať už šlo o úspěšná Paterčata, případně kritizovanou Dovolenou v protektorátu a Třídu 8. A), ale i tak po tom hromadném výplachu venkovskou seriálovou idylou cítíte přímo hmatatelnou „útěchu z reality“.





další blogy autora:

Krev, pot a Zlatá mládežJak je na tom pražská Zlatá mládež a jak je na tom Česká televize s realizací převzatých formátů reality show? Má smysl je u nás veřejnoprávně produkovat, nebo to chce jen lépe hlídat přístup a posuny v českém prostředí?10.12.2015 - Tomáš Feřtek
Televizní recenzenti na dovolené (v protektorátu)Kritická reflexe kritických reflexí aneb jak se podle Tomáše Feřteka vyrovnali recenzenti s pořadem České televize Dovolená v protektorátu09.07.2015 - Tomáš Feřtek
Filmová gramotnost? Neusilujme o audiovizuální výchovu na školáchSchopnost rozumět a vyjadřovat se jazykem filmu je stále důležitější. Přesto Tomáš Feřtek nepovažuje za dobrý nápad, aby se audiovizuální výchova stala povinným předmětem. Proč?21.05.2015 - Tomáš Feřtek
Proč je Česká televize hloupáV nejnovějším blogu se Tomáš Feřtek zamýšlí nad povahou současné veřejnoprávní tvorby.12.03.2015 - Tomáš Feřtek
Je dokumentarista zodpovědný za debatu o svém díle?Pomohla, nebo uškodila Třída 8.A pověsti Romů v České republice? Tomáš Feřtek o české verzi švédské reality show Klass18.12.2014 - Tomáš Feřtek
Jen krátká návštěva potěšíTomáš Feřtek se ve svých příspěvcích bude věnovat především docusoap a reality TV. Ve svém prvním blogu hodnotí na ČT1 běžící cyklus Paterčata, jenž se právě přehoupl do své druhé poloviny.16.10.2014 - Tomáš Feřtek

   poslední blogy:
Velkofilmy z archivůFilmový publicista Tomáš Stejskal si ve svém blogu klade otázku, zda mohou současné dokumentární hity jako Apollo 11 či Diego Maradona změnit vnímání dokumentů.19.09.2019 - Tomáš Stejskal
„Zvuková špína“ aneb Dokumentární cesta Terezy RekovéAndrea Hanáčková ve svém blogu nahlíží cestu, kterou za poslední roky urazila autorka dvou desítek rozhlasových dokumentů Tereza Reková. Stále úspěšněji se prosazuje v zahraničí – pracovala například na produkci auditivního festivalu v Irsku, nyní chystá dokument pro BBC. Za tímto úspěchem však stojí i to, že čeští tvůrci audiodokumentů o své místo v Evropě usilují dlouhodobě a stále úspěšněji.05.09.2019 - Andrea Hanáčková
Jak je důležité míti MarhoulaProducent Radim Procházka uvažuje o tom, co dnes znamená dostat se do hlavní soutěže prestižního filmového festivalu, jako se to nyní podařilo Václavu Marhoulovi s filmem Nabarvené ptáče na právě probíhajícím Mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách. Jaké filmy mají dnes úspěch na předních festivalech a co za tímto úspěchem stojí? Je to originalita, nebo znalost prostředí a trendů?29.08.2019 - Radim Procházka
Hrát si s genderemHerní badatelka Helena Bendová ve svém blogu uvažuje nad tím, jak jsou ženy a ženské prožívání světa reprezentovány v počítačových hrách, jež vznikají v rámci dominantně mužského herního průmyslu. Detailněji pak přibližuje dva herní projekty dvojice mladých českých herních designérek, které se na tematizaci ženské, případně lesbické zkušenosti autobiografickým způsobem zaměřují.15.08.2019 - Helena Bendová
Šumivá povaha mociFilmař a pedagog Jan Gogola ml. ve svém dalším blogogo uvažuje o dokumentu Wima Wenderse o papeži Františkovi, který dává v rámci estetického vnímání politiky do souvislosti se statí Konrada Paula Liessmanna Evropa nahlížená jako krásné umění. Nakonec dochází k závěru, že „dnes je o politickém experimentování možné hovořit snad jedině v souvislosti s Vatikánem“.01.08.2019 - Jan Gogola ml.
Scorsese a Dylan mezi fakty a mýtyFilmový publicista Antonín Tesař ve svém blogu uvažuje o novém filmu Martina Scorseseho Rolling Thunder Revue, který zdařile propojuje dokumentaristiku s fikcí. Stejnojmenné turné Boba Dylana ze sedmdesátých let je tak obohaceno v mélièsovském stylu o několik fiktivních účastníků i událostí. Scorseseho dílo je reflexí toho, nakolik věrně je možné v dokumentu pracovat se skutečností a pamětí. 25.07.2019 - Antonín Tesař
Sedm tajemství rozhlasového seriálu aneb Dokuseriál na DvojceAndrea Hanáčková ve svém blogu zkoumá, jak si vede nový cyklus Dokuseriál Českého rozhlasu Dvojka z hlediska pravidel seriality a jejich experimentů i z pohledu tak zvaného binge listening, tedy soustředěného poslechu všech dílů audio seriálu naráz. Binge listening: 7 tajemství úspěšného seriálu – tak nazval svou prezentaci na loňské pražské International Feature Conference německý producent Sven Preger a upozornil v ní i na riziko „narrowcastingu“, tedy specifických posluchačských požadavků a specializovaného publika. V následujícím blogu proto postupně dojde i na všech sedm Pregerových tajemství, která nový Dokuseriál poměrně zdárně naplňuje. 18.07.2019 - Andrea Hanáčková
Někdo si z nás vystřelilProducent Radim Procházka bilancuje letošní karlovarský filmový festival z pozice tak zvaného industry hosta neboli filmového profesionála. Jaký je postoj festivalových dramaturgů k současným českým filmům a měla by filmový festival podporovat firma na výrobu zbraní? 11.07.2019 - Radim Procházka
Když televize zabíjíMediální analytik a publicista Milan Kruml uvažuje, jaké důsledky může mít pro lidi účinkování v dokumentech, reality show či dalších cross žánrech. Uvádí příklad oblíbené britské reality show Love Island, po níž si dva účastníci vzali život. Reality show však mohou mít důsledky na sebevědomí a sebepojetí nejen jejich účastníků, ale i diváků… 04.07.2019 - Milan Kruml
Dokument – zločin vykonaný na bulváruFilozof a publicista Petr Fischer ve svém dalším dok.blogu uvažuje nad tím, zda a kde hledat etickou hranici dokumentu. Patří k dokumentu manipulace? A co si dokument může a nemůže dovolit, aby byl hoden označení „dokument“? Fischer dochází k závěru, že dokument (potažmo film) je vždy zločinem. A co viníci?27.06.2019 - Petr Fischer