Vše začíná po projekci

Dokumentaristka Tereza Reichová obhajuje systém projekcí dokumentárních filmů spojených s diskuzemi nejen s tvůrci, ale i s lidmi, kteří k tématu mají co říci.
21.01.2016 - Tereza Reichová

Z promítání na faře v Břevnově. Foto: Eugen Kukla

Na střední škole nám učitelé domlouvali různá setkání s lidmi, kteří měli změnit náš pohled na určitá témata. V aule školy se kvůli dvěma stovkám žáků trápili lidé, co bojovali se životem na opiátech (a přesto jsem vyzkoušela kde co), vysvětlovali nám, proč je vstup do NATO důležitý (také jsem si to nevzala k srdci a šla proti vstupu demonstrovat), párkrát nás ale také vzali do kina na film, kde jsme se mohli setkat i s tvůrci, a na to nezapomenu nikdy. Dodnes jsem schopná svou první diskuzi s Petrem Václavem po filmu Marian (1996) přeříkat skoro slovo od slova. Vím, že ty filmy, které v sobě měly politický či aktivistický náboj, ve mně provedly doslova revoluci a díky tomu jsem si i v pokročilých letech jistá svým aktivismem i filmařinou.

Bez mučení však přiznávám, že kdybych v těchto letech viděla filmy bez debaty, asi bych si je užila, ale v roztěkaném období plném všemožných podnětů bych je jen někam zasunula jako příjemné rozptýlení.

Před těmi patnácti lety bylo pro mne setkání s režiséry filmů a jejich důvody k zvolení tématu daleko důležitější než projekce samotná. Někde vzadu v hlavě jsem si asi představovala, že jednou bych mohla s nějakým filmem takhle sedět já a promlouvat s diváky o důležitých věcech. Od té doby jsem už naštěstí trochu dospěla, ale můj názor na rozdíl projekce s diskuzí a bez ní se nijak nezměnil.

Když jsme v roce 2010 začínaly se sousedkou Sandrou Silnou pořádat projekce českých sociálních filmů „dokumenty na faře“, řekly jsme si rovnou, že bez debat to nemá smysl. Dokumentární film má být výkopem k diskuzi na důležitá témata, filmem tedy naše večery teprve začínaly. Rozhodly jsme se porušit kánon ryze režisérských debat, okoukaly jsme model z jihlavských premiér a vždy jsme zvaly několik dalších hostů, kteří k tématu měli co říci.

V době, kdy není těžké si filmy stáhnout a chuť chodit do kina odpadává, musí mít projekce zákonitě nějakou přidanou hodnotu, kvůli které se divák rozhodne na ni vyrazit. Objevují se pokusy, kdy po projekci následuje mejdan jako lákadlo na společenskou událost. Nedávno jsem i já spolupořádala v klubu Buben projekci filmu na téma islamofobie, poté se pouštěla muzika a výtěžek ze vstupu byl věnován Organizaci na pomoc uprchlíkům. Ale je takový přístup k projekci opravdu klíčem k probuzení zájmu o sledování filmu na plátně ve společnosti dalších diváků?

Z pozice režisérky mám za sebou mnoho projekcí, kam jsem se několik hodin štrachala vlakem a kde vznikaly nepříjemné situace, kdy se ukázalo, že organizátoři projekce neměli ani na cesťák. Po celé republice mám známé, kteří pořádají projekce ve svých klubech, kavárnách či domovech a vždy si stěžují na to, že je pro ně složité dostat na projekci režiséry filmů. Kromě snahy kontakt zprostředkovat jim vždy radím jít na to jinak. K filmu pozvat lidi z okolí, kteří k tématu mají co říct. Taková setkávání posilují komunitu, rozvíjí debatu a finance k tomu třeba žádné nejsou. A když se na takové projekci objeví někdo, jako jsem byla v pubertě já, tak se z něj alespoň nestane zhrzený režisér, ale třeba místní aktivista, zastupitel či sociolog.





další blogy autora:

Život ve škatulkáchDokumentaristka Tereza Reichová uvažuje ve svém dalším blogu o tom, čeho všeho by dokumentaristé mohli dosáhnout, kdyby vyšli ze svých filmařských škatulek a sociálních či profesních bublin.09.05.2019 - Tereza Reichová
Mládí vpřed!Dokumentaristka Tereza Reichová vypráví o své roli lektorky dokumentárního filmu na festivalu studentské tvorby Start Film.23.08.2018 - Tereza Reichová
Strach z „oken“Dokumentaristka Tereza Reichová se svěřuje s dilematem, které přináší tvorba pro televizi. Zamýšlí se nad tím, zda a jak přirozený televizní tlak na vyplňování přesně daných programových bloků koresponduje s tvůrčím procesem.09.02.2017 - Tereza Reichová
Festival jako jeden filmDokumentaristka Tereza Reichová reflektuje viděné na 20. ročníku MFDF Ji.hlava. Co v člověku mohou vyvolat tři odlišné filmy se stejným tématem?03.11.2016 - Tereza Reichová
Dokumentaristovo svědomíDokumentaristka Tereza Reichová předestírá dilema získávání protagonistů na svoji (filmařskou) stranu. Kde jsou hranice v komunikaci mezi postavou dokumentárního filmu a dokumentaristou?04.08.2016 - Tereza Reichová
Zásah dokumentemDokumentaristka Tereza Reichová píše o svých zážitcích z festivalu AFO a klade si otázku, kam se poděly filmy, které dokážou své diváky zasáhnout natolik, aby byť jen zčásti změnili svůj život.05.05.2016 - Tereza Reichová
Město snůDokumentaristka Tereza Reichová píše o restrukturalizaci televize veřejnoprávní služby, která v nedávné době vyvolala vlnu nevole dokumentaristické obce.17.03.2016 - Tereza Reichová
Nadchnout pro dokument – nadchnout pro životDokumentaristka Tereza Reichová tentokrát píše o své zkušenosti s často prvním setkáním studentů s tvorbou dokumentárního filmu.03.12.2015 - Tereza Reichová
Být užitečným blbcemTereza Reichová se zamýšlí nad mírou odpovědnosti každého dokumentaristy ke svému tématu, jež ve filmech zpracovává, ať už o kontextu ví jakékoliv množství informací20.08.2015 - Tereza Reichová
Bulvár jménem alternativaProč je nový snímek o velké rodině žijící v maringotce po svém z dokumentaristického hlediska neetický? Tereza Reichová ostře kritizuje způsob práce Evy Tomanové, autorky snímku Stále spolu.04.06.2015 - Tereza Reichová

   poslední blogy:
Někdo si z nás vystřelilProducent Radim Procházka bilancuje letošní karlovarský filmový festival z pozice tak zvaného industry hosta neboli filmového profesionála. Jaký je postoj festivalových dramaturgů k současným českým filmům a měla by filmový festival podporovat firma na výrobu zbraní? 11.07.2019 - Radim Procházka
Když televize zabíjíMediální analytik a publicista Milan Kruml uvažuje, jaké důsledky může mít pro lidi účinkování v dokumentech, reality show či dalších cross žánrech. Uvádí příklad oblíbené britské reality show Love Island, po níž si dva účastníci vzali život. Reality show však mohou mít důsledky na sebevědomí a sebepojetí nejen jejich účastníků, ale i diváků… 04.07.2019 - Milan Kruml
Dokument – zločin vykonaný na bulváruFilozof a publicista Petr Fischer ve svém dalším dok.blogu uvažuje nad tím, zda a kde hledat etickou hranici dokumentu. Patří k dokumentu manipulace? A co si dokument může a nemůže dovolit, aby byl hoden označení „dokument“? Fischer dochází k závěru, že dokument (potažmo film) je vždy zločinem. A co viníci?27.06.2019 - Petr Fischer
Posedlost prostoremAndrea Slováková ve svém blogu uvažuje o povaze a roli prostoru v médiu virtuální reality. Za výjimečná přitom považuje taková díla, která by jinde než ve VR médiu nemohla existovat a jež zároveň přestala uvažovat pouze v zajetí prostorových otázek a posunula se do podoby více „rizomatického“ přístupu. 20.06.2019 - Andrea Slováková
Když natáčíte filmy, musíte mít energii kriminálníků!Ředitel jihlavského festivalu dokumentárních filmů Marek Hovorka popisuje ve svém prvním blogu pro Dok.revue svůj zážitek z masterclass „neúnavného grafomana kinematografie“ Wernera Herzoga, která probíhala na letošním festivalu Visions du Réel ve švýcarském Nyonu. „Všechno dnes zabíjí byrokracie. Než začnete něco natáčet, dostaňte se někam bez povolení. Když natáčíte filmy, musíte mít energii kriminálníků. Nikdy jsem nepodvedl nikoho, s kým jsem natáčel. Ale byrokraty a úředníky? Klidně!,“ vyzývá šestasedmdesátiletý bouřlivák, pro něhož je film vším.14.06.2019 - Marek Hovorka
Malí kapitalistéFilmový publicista Janis Prášil ve svém dalším blogu uvažuje o baťovském fenoménu, který zachytil ve svém dokumentu Baťa, první globalista režisér Peter Kerekes. Mohl by se dnes, kdy se výroba přesouvá z Evropy do zemí s polodiktátorským režimem, kde se nedodržují lidská práva, Baťův příběh opakovat?06.06.2019 - Janis Prášil
Víc než jen šňůra zábavných historekFilmový publicista Antonín Tesař ve svém prvním blogu pro dok.revue reflektuje dvě sezony seriálu HBO Historky ze šňůry, který si formou animovaného dokumentu dělá legraci z mýtů o popových hvězdách a jejich životních eskapádách.30.05.2019 - Antonín Tesař
Neuveď nás v pokušeníPrávník a filmový publicista Ivan David uvažuje ve svém dalším blogu o tom, jak se to má z hlediska zákona s dokumentaristy, kteří ve snaze poukázat na určitý společenský problém předstírají nějakou okolnost, aby „otestovali“ reakce vytipovaných osob. Aktuální je tato otázka v souvislosti s chystaným dokumentem Víta Klusáka a Barbory Chalupové V síti o zneužívání dětí na internetu, který chce „rozpoutat válku s predátory českého internetu“.23.05.2019 - Ivan David
Kalašnikov a technologie emocíJak blízko se ve videích natočených z jedoucích aut a posbíraných na Youtube ocitá vedle sebe spektakulárnost a destrukce? Také o tom uvažuje ve svém dalším blogu filmový publicista Janis Prášil, když rozebírá dokumentární esej Dmitrije Kalašnikova The Road Movie. Snímek z roku 2016 uvádí 27. května pražský Světozor v rámci cyklu Dokumentární pondělí.16.05.2019 - Janis Prášil
Život ve škatulkáchDokumentaristka Tereza Reichová uvažuje ve svém dalším blogu o tom, čeho všeho by dokumentaristé mohli dosáhnout, kdyby vyšli ze svých filmařských škatulek a sociálních či profesních bublin.09.05.2019 - Tereza Reichová