Zaostřeno na Rusko

Janis Prášil reflektuje nový film Martina Ryšavého Slepý Gulliver, který měl svoji premiéru na 20. MFDF Ji.hlava a letos na jaře vstoupil do českých kin.
27.04.2017 - Janis Prášil

Filmař, spisovatel a pedagog Martin Ryšavý, jehož nejnovější snímek Slepý Gulliver vstoupil letos na jaře do českých kin, přichází s neobvyklou silně autorskou reflexí situace v současném Rusku a na Ukrajině. Jeho specifické vidění přesahuje popisnou faktografickou reflexi politické situace a postihuje dynamičnost střetu protichůdných společenských sil. Stejně jako Swiftův Gulliver, který na svých cestách po groteskních místech s fantaskními obyvateli odhaluje neduhy lidské společnosti, Ryšavý mezi lety 2013-15 na své cestě po transsibiřské magistrále, mezi barikádami na náměstí v době Majdanu v Doněcku, nebo na výjezdu se skupinkou Rusů do míst bývalého sovětského gulagu nashromáždil bohatý a různorodý materiál, který odhaluje složitou a paradoxní podstatu fungování vzdáleného a zároveň blízkého světa.

Zdánlivě nesourodý amalgám vjemů, témat, emocí, prožitků a situací propojil originálním a významotvorným leitmotivem v podobě záznamu vyšetření vlastního zraku. V tématu hledání vhodné optiky, vidění, perspektivy, či hlediska získal mocný nástroj a téma korekce zraku využil jako metaforický rámec pro zobrazení společenských procesů. Útržky ruské reality zachytil mimo jiné již ve své knize Cesta na Sibiř (2008), za niž získal cenu Magnesia Litera, nebo v cestopisných a etnografických dokumentech zaměřených především na oblast Sibiře.  Ať už jde o vítěze České radosti na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů  Ji.hlava Afoňka už nechce pást soby (2004), nebo například Medvědí ostrovy (2010) nominované na Českého lva, autor rozšiřuje svoje snímky o esejistický přesah. Krajina pro něj není pouze místem ke zkoumání života daného etnika nebo národa, ale svědkem, entitou nesoucí stopy minulosti, přítomnosti i možné budoucnosti.

O filozofický přesah obohacuje i Slepého Gullivera, v němž si klade otázku jak nahlížet na realitu skládající se z řady paralelně probíhajících a zdánlivě nelogických či protichůdných dějů. Zatímco optometrista hledá vhodné nástroje k nápravě autorova pokřiveného, rozostřeného a nejasného vidění, Ryšavý upozorňuje na nebezpečí a rizika pokusů uzavřít realitu do exaktních čísel a kategorií. Vymezení normy a korekce může paradoxně vést k deformaci mnohovrstevnaté skutečnosti. Na nemožnost spatřit svět v jeho celistvosti a úplnosti tvůrce upozorňuje v jednom ze svých rozhovorů právě v souvislosti s Ruskem, v němž se množství paralelních dějů při povrchním sledování odehrává zdánlivě bez přímé souvislosti.

Slepý Gulliver, 2016

Vhodnou metodou pro zachycení této unikavé a nespojité reality se pro Ryšavého stalo asociativní vrstvení jejích fragmentů. Mezi útržky skutečnosti vzniká interpretační prostor pro dotváření spojitostí. Takovýto obraz, který obsahuje spoustu mezer a prázdných míst získává dojem celistvosti díky prvku magična, jenž Ryšavý intenzivně prozkoumával již ve své předchozí dokumentární eseji Na vodě (2015), v níž se podkrušnohorská krajina stává podnětem a svědkem mystické cesty. Ve Slepém Gulliverovi potkáváme vykladače tarotových karet, senzibila hledajícího číselné vyjádření ducha a fotografujícího orby, světelné materializace mrtvých duší, nebo sledujeme skupinu meditujících žen, jež svým zpěvem vytvářejí harmonizující energii. Mystický či duchovní prvek tak představuje další instanci, interpretační model, díky němuž okolní dění získává smysl a řád.

Ryšavý, který je jednou z nejvýraznějších osobností současného českého dokumentu, svým unikátním režijním rukopisem ohmatává záhyby rozvětvené skutečnosti, prozkoumává její odbočky a alternativy. Daří se mu zachytit to, co se nachází mimo zorný úhel kamery, a postihnout tak paradoxy a rozpolcenost části bývalého sovětského impéria.





další blogy autora:

Kalašnikov a technologie emocíJak blízko se ve videích natočených z jedoucích aut a posbíraných na Youtube ocitá vedle sebe spektakulárnost a destrukce? Také o tom uvažuje ve svém dalším blogu filmový publicista Janis Prášil, když rozebírá dokumentární esej Dmitrije Kalašnikova The Road Movie. Snímek z roku 2016 uvádí 27. května pražský Světozor v rámci cyklu Dokumentární pondělí.16.05.2019 - Janis Prášil
Od aktivismu k politice a zpětJanis Prášil uvažuje nad novým dokumentem Víta Janečka a Zuzany Piussi s názvem Obléhání města, který podle něj překračuje rozměr protikapitalistické agitky a poodkrývá novou rovinu boje občanů s jejich vlastními zástupci.28.03.2019 - Janis Prášil
Limity svobody – nová realita současného slovenského dokumentuJanis Prášil komentuje ceněný slovenský snímek Marka Kuboše Poslední autoportrét07.02.2019 - Janis Prášil
Totalitní obrysy karnevalové společnosti – Den vítězství Sergeje LoznitsyJanis Prášil reflektuje nový film Sergeje Loznitsy Den vítězství, který má premiéru na 53. ročníku MFF Karlovy Vary 05.07.2018 - Janis Prášil
A co teď, Evropo?Janis Prášil glosuje nový film Human Flow čínského umělce a aktivisty Aj Wej-weje24.05.2018 - Janis Prášil
Arabská reality show ve službách politického uměníJanis Prášil reflektuje německý snímek Básnířka vypovídající o současné situaci v Saúdské Arábii skrze básně hlavní hrdinky.08.03.2018 - Janis Prášil
Sama – kult osobnosti na pozadí sociálního dramatuJanis Prášil reflektuje sociálně angažovaný dokument Otakara Faifra Sama, který byl uveden na 21. MFDF Ji.hlava a nyní je nominován také na Cenu české filmové kritiky15.02.2018 - Janis Prášil
Architektura jako tvář dobyJanis Prášil o experimentálních filmech Jana Bušty a Haruny Honcoop, jejichž projekce byly součástí podzimní výstavy Praha zítra?30.11.2017 - Janis Prášil
Červená proti totalitěJanis Prášil reflektuje dokumentární film o operní pěvkyni Soni Červené a dává jej do souvislosti s dalšími dvěma filmy o výjimečných ženách, jejichž autorkou je Olga Sommerová.21.09.2017 - Janis Prášil
Smrt jako turistická atrakceJanis Prášil přichází s reflexí nového filmu ukrajinského režiséra Sergeje Loznitsy Austerlitz a zároveň přináší poznámky z besedy s tímto režisérem z festivalu v Karlových Varech, kde měl film svoji premiéru.27.07.2017 - Janis Prášil

   poslední blogy:
Kalašnikov a technologie emocíJak blízko se ve videích natočených z jedoucích aut a posbíraných na Youtube ocitá vedle sebe spektakulárnost a destrukce? Také o tom uvažuje ve svém dalším blogu filmový publicista Janis Prášil, když rozebírá dokumentární esej Dmitrije Kalašnikova The Road Movie. Snímek z roku 2016 uvádí 27. května pražský Světozor v rámci cyklu Dokumentární pondělí.16.05.2019 - Janis Prášil
Život ve škatulkáchDokumentaristka Tereza Reichová uvažuje ve svém dalším blogu o tom, čeho všeho by dokumentaristé mohli dosáhnout, kdyby vyšli ze svých filmařských škatulek a sociálních či profesních bublin.09.05.2019 - Tereza Reichová
Autoři všedního dneJan Gogola ml. ve své další blogogo uvažuje o dvou dokumentech, které nedávno zvítězily na zlínském festivalu REC FEST, a dává je do souvislosti s myšlenkami slavné Pirandellovy hry Šest postav hledá autora. Je princip inscenace součástí naší přirozenosti?02.05.2019 - Jan Gogola ml.
Dostat se lidem pod kůžiPetr Fischer ve svém prvním blogu pro dok.revue uvažuje o situacích, kdy se publicistika stává uměním, protože „nechává pocítit něco dávno necítěného“.25.04.2019 - Petr Fischer
Makeři, hipsteři a nová městská elitaAndrea Průchová Hrůzová uvažuje ve svém blogu nad knihou Amandy Wasielewski Made in Brooklyn: Artists, Hipsters, Makers, Gentrifiers. Jak se mění kultura velkých měst v souvislosti s gentrifikací? A dají se podobné proměny pozorovat i v Praze? 18.04.2019 - Andrea Průchová Hrůzová
Spor o umění aneb Když média bavíMediální analytik Milan Kruml přibližuje žabomyší spory rakovnických zastupitelů o novou sochu Sisyfa, která by od letošního léta měla stát v Rakovníku. O místní „kauze“ vtipně informoval i rakovnický týdeník Raport. A pak prý že z novin už zmizel humor!11.04.2019 - Milan Kruml
O dokumentech a paradoxech na Prix Bohemia Radio 2019Andrea Hanáčková ve svém blogu rekapituluje nejlepší audio dokumenty na letošním 35. ročníku festivalu rozhlasové tvorby Prix Bohemia Radio a uvažuje o paradoxu, proč Český rozhlas letošní vítězný dokument neodvysílal.04.04.2019 - Andrea Hanáčková
Od aktivismu k politice a zpětJanis Prášil uvažuje nad novým dokumentem Víta Janečka a Zuzany Piussi s názvem Obléhání města, který podle něj překračuje rozměr protikapitalistické agitky a poodkrývá novou rovinu boje občanů s jejich vlastními zástupci.28.03.2019 - Janis Prášil
O filmové režii aneb Český lev dokumentárníProducent Radim Procházka se zamýšlí nad možností rovného boje o Českého lva za režii pro tvůrce hraných a dokumentárních filmů.26.03.2019 - Radim Procházka
Matematika zločinu a veřejné službyAndrea Hanáčková reflektuje první český non-fikční podcast a důvody, proč ho nechce odvysílat zadavatel – Český rozhlas Plus.28.02.2019 - Andrea Hanáčková