10 let dok.revue

Letos na podzim slaví dok.revue své první kulatiny

Ilustrace: Michaela Kukovičová

Letos na podzim uplyne přesně deset let od prvního vydání dok.revue. K této příležitosti jsme zcela proměnili tvář festivalového deníku při MFDF Ji.hlava. On-line fest.blog nabídne každé festivalové ráno tematický text, každé odpoledne rozhovor a každou hodinu názor na 19. ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava. Ten tak zůstane na dokrevue.cz zakonzervován na věky.

MFDF Ji.hlava se otiskl i do tematického příspěvku Kataríny Petrtýlové z Institutu sociologických studií Karlovy univerzity, v němž uvažuje nad vzájemným vztahem terorismu a médií v návaznosti na jednu z programových sekcí festivalu.

Proč lidé oplakávali smrt velikána IT světa Steva Jobse? Odpověď hledali v situační recenzi filmu Steve Jobs: Jak změnit svět dokumentaristka Bára Kopecká a psycholog a osobní kouč Martin Sedláček spolu se zakladatelem českého úspěšného start-upu pro vyhledávání nejlevnějších leteckých spojení po celém světě Oliverem Dlouhým.

Na Exkurzi po světových památkách a tajemstvích historie současnosti vás v rozhovoru vezme chameleon české kinematografie, dramaturg a režisér Jan Gogola ml. Jeho filmový projekt Exkurze aneb Historie současnosti, interaktivní esej o symbolických místech evropské historie, vědomě narušuje zavedené vnímání daných monumentů skrze důmyslnou reflexi jejich možných významů, hravost a osobní přístup aktérů. Mimo jiné otevírá témata jako: proč jsou exkurze performancemi svého druhu, v čem spočívá politický význam situačních etud a z jakého důvodu si nejsme schopni přiznat nesmyslnost pojmu „dokumentární film“.

Tradiční rubrika báseň, jež je součástí dok.revue od samého začátku, tentokrát představí úryvek z experimentálního filmu britské umělkyně Sarah Wood s titulem Jsem špion pojednávající o smrti a věčném nahlížení na svět z různých úhlů.

Autor letošní festivalové znělky, Godfrey Reggio se ve své masterclass ve videoblogu vydává na cestu do pulzujícího neznáma a svým posluchačům se snaží dát podněty k zamyšlení nad nejnepochopenějším a nejzávažnějším tématem posledních pěti tisíciletí – nad soužitím s technologií.

Dvojice dokumentaristů Robert Kirchhoff a Filip Remunda natáčela v Americe se třemi zestárlými jazzmany – Lacem Deczim, Jánem Janekejem a Ľubomírem Tamaškovičem -, kteří kdysi prchli ze Sověty okupovaného Československa na západ. V rubrice nový film se dočtete, proč některé situace otevírají existenciální témata lehkosti bytí i smrti a nezbývá tak než konstatovat: „Světská sláva, polní tráva.“.




4.15DOK.REVUE
19. 10. 2015


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková