10 let dok.revue

Letos na podzim slaví dok.revue své první kulatiny

Ilustrace: Michaela Kukovičová

Letos na podzim uplyne přesně deset let od prvního vydání dok.revue. K této příležitosti jsme zcela proměnili tvář festivalového deníku při MFDF Ji.hlava. On-line fest.blog nabídne každé festivalové ráno tematický text, každé odpoledne rozhovor a každou hodinu názor na 19. ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava. Ten tak zůstane na dokrevue.cz zakonzervován na věky.

MFDF Ji.hlava se otiskl i do tematického příspěvku Kataríny Petrtýlové z Institutu sociologických studií Karlovy univerzity, v němž uvažuje nad vzájemným vztahem terorismu a médií v návaznosti na jednu z programových sekcí festivalu.

Proč lidé oplakávali smrt velikána IT světa Steva Jobse? Odpověď hledali v situační recenzi filmu Steve Jobs: Jak změnit svět dokumentaristka Bára Kopecká a psycholog a osobní kouč Martin Sedláček spolu se zakladatelem českého úspěšného start-upu pro vyhledávání nejlevnějších leteckých spojení po celém světě Oliverem Dlouhým.

Na Exkurzi po světových památkách a tajemstvích historie současnosti vás v rozhovoru vezme chameleon české kinematografie, dramaturg a režisér Jan Gogola ml. Jeho filmový projekt Exkurze aneb Historie současnosti, interaktivní esej o symbolických místech evropské historie, vědomě narušuje zavedené vnímání daných monumentů skrze důmyslnou reflexi jejich možných významů, hravost a osobní přístup aktérů. Mimo jiné otevírá témata jako: proč jsou exkurze performancemi svého druhu, v čem spočívá politický význam situačních etud a z jakého důvodu si nejsme schopni přiznat nesmyslnost pojmu „dokumentární film“.

Tradiční rubrika báseň, jež je součástí dok.revue od samého začátku, tentokrát představí úryvek z experimentálního filmu britské umělkyně Sarah Wood s titulem Jsem špion pojednávající o smrti a věčném nahlížení na svět z různých úhlů.

Autor letošní festivalové znělky, Godfrey Reggio se ve své masterclass ve videoblogu vydává na cestu do pulzujícího neznáma a svým posluchačům se snaží dát podněty k zamyšlení nad nejnepochopenějším a nejzávažnějším tématem posledních pěti tisíciletí – nad soužitím s technologií.

Dvojice dokumentaristů Robert Kirchhoff a Filip Remunda natáčela v Americe se třemi zestárlými jazzmany – Lacem Deczim, Jánem Janekejem a Ľubomírem Tamaškovičem -, kteří kdysi prchli ze Sověty okupovaného Československa na západ. V rubrice nový film se dočtete, proč některé situace otevírají existenciální témata lehkosti bytí i smrti a nezbývá tak než konstatovat: „Světská sláva, polní tráva.“.




4.15DOK.REVUE
19. 10. 2015


z aktuálního čísla:

Situační recenzeKaždý jsme na světě sóloSnímek Sólo francouzského tvůrce žijícího v Česku Artemia Benkiho se stal vítězem České radosti na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě.Kamila BoháčkováNový filmVlci jako hrozba, nebo přirozenost?Dokumentarista Martin Páv představuje svůj chystaný film Vlci na hranicích o vztahu lidí na Broumovsku k vlkům, vracejícím se na toto území. Film klade zásadní otázky o vztahu člověka a přírody – do jaké míry máme potřebu mít život pod kontrolou a do jaké míry jsme ochotni zahrnout do svých životů nepředvídatelnost ve světě, který nepatří jenom nám?Martin PávTémaZachytit zázrak potřebuje časCenu za přínos světové kinematografii získal letos v Jihlavě kazašský režisér Sergej Dvorcevoj, který byl také autorem letošní festivalové znělky, jež v jednom dlouhém jímavém záběru snímá tvář kazašské herečky Samal Esljamové na nástupišti moskevského metra. Do Jihlavy se Dvorcevoj vrátil přesně po dvaceti letech, v roce 1999 si z tehdy teprve začínajícího festivalu odnesl historicky první ji.hlavskou cenu. Letos představil na festivalu nejen své dosavadní filmy, ale spolu s ředitelem jihlavské přehlídky objasnil svůj způsob natáčení i uvažování na masterclass, jejíž otitulkovaný záznam si lze přehrát na dok.revue.Kamila BoháčkováSportRůzné podoby výuky dokumentuNa letošním ji.hlavském festivalu probíhala také panelová diskuze o výuce dokumentárního filmu v zemích Visegrádu. Na besedě vystoupili přímo pedagogové vybraných škol. Výuku na pražské FAMU představil Vít Janeček, maďarskou Divadelní a filmovou univerzitu v Budapešti reprezentoval Attila Kékesi, za slovenskou Vysokou školu múzických umení v Bratislavě promluvila Viera Čákanyová a výuku na polské Národní filmové škole v Lodži představila Maria Zmarz-Koczanowicz. Co z diskuze vzešlo?Kamila BoháčkováBáseňVzkříšení pana PuiuKhavn De La CruzRozhovorChceme podporovat pestrost a různorodostRada Státního fondu kinematografie má od října novou předsedkyni Helenu Bendovou a místopředsedkyni Martu Švecovou. Helena Bendová v rozhovoru pro dok.revue sděluje, jaké filmy chce Fond podporovat, jak ona osobně hodnotí dosavadní podporu dokumentu i současnou českou dokumentární scénu a v čem je dobré se inspirovat audiovizuálními fondy v zahraničí.Kamila BoháčkováNová knihaJak vznikala kniha o Michalu HýbkoviFilmový historik a pedagog FAMU Jan Bernard popisuje okolnosti vzniku své připravované knihy o pozapomenutém českém kameramanovi a dokumentaristovi Michalu Hýbkovi, která vyjde na jaře 2020 v Nakladatelství AMU. Jan BernardÚvodníkZa hranami a hranicemiTématem tohoto čísla dok.revue se shodou okolností staly hranice nejrůznějšího druhu a jejich zkoumání, posouvání či rušení, ať už jde o hranice normality, českosti, dokumentu či toho, do jaké míry jsou lidé ochotni připustit do svého života prvek nebezpečí a neočekávatelnosti.Kamila Boháčkovávideo dok.revueMasterclass: Sergej Dvorcevoj23. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava