Výroční anketa 2012 / A-G

Ivo Bystřičan - Daniela Gébová - Jan Gogola ml.

Ilustrace: Michaela Kukovičová

1) Který dokumentární film byl pro vás osobně v uplynulém roce nejpodstatnějším a proč?  2) Která kniha byla pro vás osobně v uplynulém roce nejpodstatnější a proč? (rok vzniku ani země původu nerozhoduje)

Ivo Bystřičan

1) Velkou radostí pro mě byl, jinak vlastně temný, dokument Těžká práce, tvrdá hra německé režisérky Carmen Losmanové. Myslel jsem si, že dokument analyzující život v korporacích nelze natočit, aniž by režisér nebyl insider i během natáčení. Losmanové se však zvenčí podařilo skvěle obsáhnout způsob, jak korporace intenzivně kolonizují vnitřní svět svých zaměstnanců a v banálních chladných prostorách nonšalantně vytvořila velké obrazy prázdnoty. Přitom se zvláštní lehkostí, která dává naději, že do takového světa není nutné patřit.

2) Byla to kniha, kvůli které jsem se dvě noci nevyspal, jak jsem ji nemohl přestat hltat. Bravurní spisovatelská i rešeršní práce Štěpána Hulíka v Kinematografii zapomnění o počátcích normalizace v barrandovských studiích pro mě byla napínavou a zároveň naprosto zneklidňující výpravou do fungování klíčové instituce pod ideologickou taktovkou. Cynická personální politika, nevyslovené předpoklady, cenzura i autocenzura a pokrytectví s ničivými důsledky pro tvorbu. Vzrušení z knihy je o to větší, že i mimo totalitní režim můžeme náznaky podobného řízení a uspořádání vztahů cítit a sledovat. Strach o vlastní kariéru platí i dnes, stejně jako výkon důležitých funkcí nekompetentními lidmi. A nejde jen o audiovizuální tvorbu.

Daniela Gébová

1-2) Mám pocit, že žádný zásadní dokument jsem neviděla (spíš sleduju život) a co se týká literatury, četla jsem pořád něco tantrického např. David Deida Cesta opravdového muže, od Eckharta Tolla Moc přítomného okamžiku aj., védy apod... Taky něco od Haruki Murakamiho.

Jan Gogola ml.

1) V kontextu tzv. dokumentu je podstatná změna televizních Událostí jako opětovný důkaz neudržitelnosti výrazu dokumentární film. Jestliže se zpravodajství přiznává k tomu, že dokonce i zpráva má charakter inscenované a stylizované mizanscény, jaký má pak smysl udržovat při životě termín, který falešně předstírá možnost dokumentovat realitu?

2) Gilles Deleuze: Nietzsche a filosofie. Zřejmě věčně se budu k této knize vracet a to hlavně kvůli jejímu vyústění do principu afirmace jako způsobu bytí: „Jestliže Zarathustra prochází negativitou, jak o tom svědčí jeho znechucení i jeho pokušení, není to proto, aby ji využil coby hybnou sílu nebo aby převzal její náklad či produkt, nýbrž proto, aby dosáhl bodu, na němž se hybná síla změní, produkt se překoná a veškerá negativita je poražena či přeměněna. ...tanec přeměňuje tíži na lehkost, smích přeměňuje utrpení na radost, vrchcáby (hra v kostky) přeměňují nízké na vysoké.

Úvodník>>A-G>>H-J>>K-L>>M-Q>>R-Ř>>S-Ž




2.12DOK.REVUE
21. 12. 2012


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCo tě nezabije, to tě posílí?O filmu Bez postihu, který bude k vidění na letošním ročníku MFDF Ji.hlava, diskutují dokumentaristka Kateřina Turečková, terapeutka Petra Mrkosová a instruktorka sebeobrany Jasmína Houdek.Kamila BoháčkováNový filmTady Havel, slyšíte mě?Jaké byly poslední dva roky života Václava Havla? Dokumentarista Petr Jančárek přibližuje svůj chystaný dokument o sklonku Havlova života, jehož část v pracovní verzi promítne MFDF Ji.hlava v sekci Studio 89, věnované reflexi letošního výročí tak zvané sametové revoluce.Petr JančárekTémaPodoby erotikyLetošní tematická retrospektiva Fascinace: erotika navazuje na přehlídky filmové avantgardy, které byly na jihlavském festivalu dokumentů v uplynulých letech rámovány tématy nadhled, věčnost nebo domov. Letos tento průřez filmovým experimentováním ukazuje různorodé podoby reprezentace tělesné touhy, přitažlivosti a projevů fyzické lásky.Andrea SlovákováTémaVirtuální realityMFDF Ji.hlava již deset let sleduje audiovizuální díla, která prozkoumávají realitu ve formátech a médiích mimo promítací plátno. Letos tato část programu opět přináší dokumentární, vzdělávací či vědecké počítačové hry a u nás dosud nejrozsáhlejší přehlídku děl ve virtuální realitě, kterou jihlavský festival představuje již potřetí. Sociálně-kritické i politické reflexe, průniky do světa vědy, neznámé krajiny i silné příběhy dostávají prostor v lineárních i interaktivních dílech různorodých žánrů a podob. V rámci festivalu budou promítány v blocích 360° filmů ve VR kině i v podobě instalací.Andrea SlovákováTémaFelix Sobolev: Objev KinotronuZatímco ve světě je dílo Felixe Soboleva (1931–1984) takřka neznámé, na rodné Ukrajině jde o ikonu populárně-vědeckého filmu. Retrospektivu jeho stále živého díla přináší letošní MFDF Ji.hlava. Felix SobolevSportSlovenský dokument 60Slovenský filmový ústav nedávno digitálně zrestauroval kolekci krátkých dokumentárních filmů ze 60. let 20. století, které posléze vyšly i na DVD Slovenský dokumentárny film 60. Osm těchto filmů představí i letošní MFDF Ji.hlava.Martin Kaňuch, Tomáš HudákSport10 + 1 důvodů, proč jet do Ji.hlavyKamila BoháčkováBáseňTAKE TWELVEBáseň Daniela Hradeckého ze sbírky TakesDaniel HradeckýRozhovorInspirace pro tvorbu i pro činyDiskuzní platforma Inspirační fórum vznikla jako doprovodná akce na MFDF Ji.hlava v roce 2010. Od té doby se snaží organizátoři festivalu prostřednictvím pozvaných osobností z různých oblastí lidského poznání inspirovat diváky k diskuzi a přemýšlení a dokumentaristy k pestřejší volbě témat, o čem a proč filmy natáčet. Šestici hlavních bloků letošního ročníku IF i ty nejinspirativnější osobnosti představuje hlavní dramaturgyně projektu Tereza Swadoschová.Kamila BoháčkováRozhovorKarel Vachek: Prostě to musí být film k smíchu!Jeden z nejoriginálnějších českých filmařů Karel Vachek natočil svůj devátý filmový román s názvem Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie. Padesát let od pražského jara a třicet od sametové revoluce v něm Vachek bilancuje „s vnitřním smíchem“ společenský vývoj a vidí možnou budoucnost v přímé demokracii, kterou umožní propojení lidstva počítačovou sítí bez zastupitelů. Komunismus bude mít premiéru na MFDF Ji.hlava a poté zamíří 5. listopadu do české kinodistribuce.Kamila BoháčkováNová knihaZa zmizelou tradicíFilmový historik Lukáš Skupa popisuje chystanou publikaci, v níž chce popsat dějiny jednoho „zmizelého žánru“ československé kinematografie, totiž českého filmu pro děti v letech 1945–1992. Dětem bude ostatně věnována na MFDF Ji.hlava speciální péče v rámci hravé zóny Ji.hlava dětem, kde letos na ty menší i nejmenší čekají výtvarné dílničky ve spolupráci s humpoleckou 8smičkou i časopisem Raketa, programování s Ozobotem či divadlo Koňmo. A samozřejmě i filmy.Lukáš SkupaÚvodníkFestival jako laboratořdok.revue 4.19Kamila Boháčková