Výroční anketa 2012 / A-G

Ivo Bystřičan - Daniela Gébová - Jan Gogola ml.

Ilustrace: Michaela Kukovičová

1) Který dokumentární film byl pro vás osobně v uplynulém roce nejpodstatnějším a proč?  2) Která kniha byla pro vás osobně v uplynulém roce nejpodstatnější a proč? (rok vzniku ani země původu nerozhoduje)

Ivo Bystřičan

1) Velkou radostí pro mě byl, jinak vlastně temný, dokument Těžká práce, tvrdá hra německé režisérky Carmen Losmanové. Myslel jsem si, že dokument analyzující život v korporacích nelze natočit, aniž by režisér nebyl insider i během natáčení. Losmanové se však zvenčí podařilo skvěle obsáhnout způsob, jak korporace intenzivně kolonizují vnitřní svět svých zaměstnanců a v banálních chladných prostorách nonšalantně vytvořila velké obrazy prázdnoty. Přitom se zvláštní lehkostí, která dává naději, že do takového světa není nutné patřit.

2) Byla to kniha, kvůli které jsem se dvě noci nevyspal, jak jsem ji nemohl přestat hltat. Bravurní spisovatelská i rešeršní práce Štěpána Hulíka v Kinematografii zapomnění o počátcích normalizace v barrandovských studiích pro mě byla napínavou a zároveň naprosto zneklidňující výpravou do fungování klíčové instituce pod ideologickou taktovkou. Cynická personální politika, nevyslovené předpoklady, cenzura i autocenzura a pokrytectví s ničivými důsledky pro tvorbu. Vzrušení z knihy je o to větší, že i mimo totalitní režim můžeme náznaky podobného řízení a uspořádání vztahů cítit a sledovat. Strach o vlastní kariéru platí i dnes, stejně jako výkon důležitých funkcí nekompetentními lidmi. A nejde jen o audiovizuální tvorbu.

Daniela Gébová

1-2) Mám pocit, že žádný zásadní dokument jsem neviděla (spíš sleduju život) a co se týká literatury, četla jsem pořád něco tantrického např. David Deida Cesta opravdového muže, od Eckharta Tolla Moc přítomného okamžiku aj., védy apod... Taky něco od Haruki Murakamiho.

Jan Gogola ml.

1) V kontextu tzv. dokumentu je podstatná změna televizních Událostí jako opětovný důkaz neudržitelnosti výrazu dokumentární film. Jestliže se zpravodajství přiznává k tomu, že dokonce i zpráva má charakter inscenované a stylizované mizanscény, jaký má pak smysl udržovat při životě termín, který falešně předstírá možnost dokumentovat realitu?

2) Gilles Deleuze: Nietzsche a filosofie. Zřejmě věčně se budu k této knize vracet a to hlavně kvůli jejímu vyústění do principu afirmace jako způsobu bytí: „Jestliže Zarathustra prochází negativitou, jak o tom svědčí jeho znechucení i jeho pokušení, není to proto, aby ji využil coby hybnou sílu nebo aby převzal její náklad či produkt, nýbrž proto, aby dosáhl bodu, na němž se hybná síla změní, produkt se překoná a veškerá negativita je poražena či přeměněna. ...tanec přeměňuje tíži na lehkost, smích přeměňuje utrpení na radost, vrchcáby (hra v kostky) přeměňují nízké na vysoké.

Úvodník>>A-G>>H-J>>K-L>>M-Q>>R-Ř>>S-Ž




2.12DOK.REVUE
21. 12. 2012


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaDokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky. Dokument vzbudil řadu diskuzí. Připomínáme tu, kterou pro dok.revue o snímku vedli Milena Bartlová a Petr Bilík. Film uvádí ji.hlavský festival dnes v bloku od 12:30 spolu s Otevřenou pevností Ivo Bystřičana. Kamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíJak režisér David Butula připravoval svůj film Dunaj vědomí o kapele Dunaj? Připomínáme si jeho starší text pro dok.revue z doby, kdy film teprve vznikal. Dnes ho ji.hlavský festival promítá od 14:30 v Dělnickém domě. David ButulaTémaVálka jako stav mysliEsej o snímcích Průnik a Doufám, že se máš dobře, které spojuje reflexe 20. století prostřednictvím archivních materiálů. Obě díla letos soutěžila v sekci Opus Bonum. Janis PrášilFestivalový tipÚterní tip dokumentaristky Terezy ReichovéTereza ReichováRozhovorŽeny sa nestanú rovnocennými, kým ich muži za také neuznajúFatima Rahimi je česká novinárka pochádzajúca z afganského Herátu, odkiaľ spolu so svojou rodinou v roku 1999 z dôvodu útlaku Talibanu emigrovala. Študuje kultúrne a duchovné dejiny Európy a blízkovýchodné štúdiá a iránistiku na Karlovej univerzite v Prahe, od roku 2015 pracuje pre Deník Referendum, kde sa venuje najmä témam sociálnej problematiky, čitateľom približuje spoločenskú situáciu v Afganistane a zároveň prináša reportáže z Česka. V Inšpiračnom fóre ji.hlavského festivalu prispela do diskusie Emancipace pokaždé jinak, kde priniesla osobný pohľad na rozdielnosť i podobnosť feminizmu, demokracie a ženskejrovnoprávnosti vo východných i západných krajinách. Dominika BleščákováRozhovorMusíme rozšiřovat hranice naší imaginace!Od letošního roku má ji.hlavský festival svého ekologického ombudsmana. Jaká je přesně jeho role v rámci festivalu a může být vůbec mezinárodní festival s řadou zahraničních hostů šetrný k životnímu prostředí? To prozrazuje Ĺuboš Slovák v rozhovoru pro dok.revue. Kamila BoháčkováPohledyVnitřní svět básníka Ivo HuclaDám si čínuIvo Hucl