Aktualizace Jednoho světa

Co připravuje jubilejní 20. ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět

Už na začátku března se do českých kin vrací festival dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět, tentokrát podvacáté. Tématem letošního ročníku je aktualizace systému, která podle programového ředitele Ondřeje Moravce bude diváky vybízet k tomu, aby se na chvíli zastavili a využili tak příležitost prozkoumat mediálně velmi exponovaná témata – jako například migrace, politická situace v USA, terorismus, bezpráví či ekologie – v jejich širších souvislostech. Karel Strachota, ředitel mediálně vzdělávacího projektu, pak dodává, že je především třeba aktualizovat systém našeho školství, které podle nejnovějších průzkumů zaostává především v disciplíně mediální gramotnosti. K tomu má napomoci celoroční festivalový program Jeden svět na školách.

Přestože Jeden svět chystá svůj již 20. ročník, bude to teprve podruhé, kdy představí soutěž českých filmů. Z celkem 10 snímků nabízí hned několik minimálně českých premiér. O filmech Bohu žel Saši Dlouhého a AsexuaLOVE se již brzy budete moci dočíst v naší pravidelné pondělní rubrice Nový film. V kategorii Česká soutěž Jednoho světa se ještě objeví například film Jana Geberta Až přijde válka o slovenských brancích a očekávaný film Lukáše Kokeše a Kláry Tasovské Nic jako dřív bude poprvé k vidění na území České republiky.

V Praze také vyroste projekt virtuálního kina, kdy se několik diváků najednou bude moci dívat na filmy věnující se problematice mizejícího Amazonského deštného pralesa (Planeta pod baldachýnem) či tajících ledovců (Cesta do Arktidy). Při návštěvě virtuální reality také diváci zažijí, jaké to je utíkat ze své vlastní země.

Ke slovu se dostane celkem 23 filmů, které slovníkem Jednoho světa „mění svět“. Jedná se o díla, která při vzniku a následně i v době jejich distribuce doprovázely masivní aktivistické kampaně či doprovodné akce jiného druhu. Že se problémy se změnami v oceánu netýkají střední Evropy, a Česka už vůbec ne? Z omylu by nás měl vyvést film Azurová Kariny Holdenové. Ta svůj film doplnila o interaktivní web, kde najdeme konkrétní rady i příklady, jak k ochraně oceánu můžeme sami přispět, ať už se nacházíme kdekoliv na planetě Zemi. Ke stále živé a někdy až agresivní debatě spojené s kampaní #metoo se prostřednictvím filmu Teorie rovnosti vyjádří Barbora Chalupová (mimo jiné autorka filmu Do zbraně!). Pro diváky je také připraven workshop Krize mužství, nebo krize systému?

Dok.revue bude po celou dobu pražského Jednoho světa jeho aktivním partnerem, a tak se můžete těšit na rozhovory se zahraničními hosty, reportážemi z tzv. mluvícího kina, tedy větších debat po projekcích klíčových snímků, nebo i glosy některých setkání, která se uskuteční pod hlavičkou East Doc Platform.




1.18DOK.REVUE
26. 02. 2018


z aktuálního čísla:

Situační recenzeVideoblog z BudapeštiSituační recenze filmu Kateřiny Turečkové Iluze, jenž formou počítačové hry ukazuje, s jakými problémy se potýká současné Orbánovo MaďarskoKamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíDavid Butula o svém chystaném filmu o příběhu kapely DunajDavid ButulaTémaTradiční média a interaktivitaMnohé tradiční mediální organizace se ocitají posledních pár let v roli producentů interaktivních děl. O co tím usilují a jak taková díla vypadají? Andrea Slováková, Iveta ČernáSportNa chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené KubášekBáseňPíseň na rozloučenouBáseň Charlieho Soukupa ze sbírky RadioCharlie SoukupRozhovorJak zprostředkovat pocity lidí trpících bipolární poruchouRozhovor s režisérkou Kalinou Bertin o jejím interaktivním dokumentu Manická VROndřej MoravecRozhovorSystém je připravený, nesmí nám chybět odvaha ho naplnitJiří Konečný patří mezi nejvýraznější české producenty soustředící se na artové a festivalové snímky, a to jak hrané, tak dokumentární. Před časem uvedl na letošním Jednom světě hned dva dokumenty, které produkoval, a jen o několik dní později jím produkovaný hraný film Všechno bude (2018) dominoval na Českých lvech. Kde leží podle Konečného klíč k úspěchu českého filmu? A jaký je jeho potenciál?Martin SvobodaRozhovorVěřím v čistou observaciPolská dokumentaristka Marta Prusová, jejíž dokument Za hranicemi možností (Over the limit, 2017) si vydobyl velký respekt na prestižním festivalu dokumentárních filmů v Amsterdamu IDFA v roce 2017, byla v Praze jednou z lektorek East Doc Platform. Pro Dok.revue mluvila o svém dokumentaristickém přístupu.Martin SvobodaNová knihaZpůsoby vidění pro 21. století, aneb proměna knihy z popelky v sebevědomou feministkuAndrea Průchová Hrůzová píše o své práci na českém vydání knihy Jak vidět svět Nicholase Mirzoeffa.Andrea Průchová HrůzováÚvodníkVstoupit do obrazůPrvní letošní dok.revue je věnována interaktivitěKamila Boháčková