Aktualizace Jednoho světa

Co připravuje jubilejní 20. ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět

Už na začátku března se do českých kin vrací festival dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět, tentokrát podvacáté. Tématem letošního ročníku je aktualizace systému, která podle programového ředitele Ondřeje Moravce bude diváky vybízet k tomu, aby se na chvíli zastavili a využili tak příležitost prozkoumat mediálně velmi exponovaná témata – jako například migrace, politická situace v USA, terorismus, bezpráví či ekologie – v jejich širších souvislostech. Karel Strachota, ředitel mediálně vzdělávacího projektu, pak dodává, že je především třeba aktualizovat systém našeho školství, které podle nejnovějších průzkumů zaostává především v disciplíně mediální gramotnosti. K tomu má napomoci celoroční festivalový program Jeden svět na školách.

Přestože Jeden svět chystá svůj již 20. ročník, bude to teprve podruhé, kdy představí soutěž českých filmů. Z celkem 10 snímků nabízí hned několik minimálně českých premiér. O filmech Bohu žel Saši Dlouhého a AsexuaLOVE se již brzy budete moci dočíst v naší pravidelné pondělní rubrice Nový film. V kategorii Česká soutěž Jednoho světa se ještě objeví například film Jana Geberta Až přijde válka o slovenských brancích a očekávaný film Lukáše Kokeše a Kláry Tasovské Nic jako dřív bude poprvé k vidění na území České republiky.

V Praze také vyroste projekt virtuálního kina, kdy se několik diváků najednou bude moci dívat na filmy věnující se problematice mizejícího Amazonského deštného pralesa (Planeta pod baldachýnem) či tajících ledovců (Cesta do Arktidy). Při návštěvě virtuální reality také diváci zažijí, jaké to je utíkat ze své vlastní země.

Ke slovu se dostane celkem 23 filmů, které slovníkem Jednoho světa „mění svět“. Jedná se o díla, která při vzniku a následně i v době jejich distribuce doprovázely masivní aktivistické kampaně či doprovodné akce jiného druhu. Že se problémy se změnami v oceánu netýkají střední Evropy, a Česka už vůbec ne? Z omylu by nás měl vyvést film Azurová Kariny Holdenové. Ta svůj film doplnila o interaktivní web, kde najdeme konkrétní rady i příklady, jak k ochraně oceánu můžeme sami přispět, ať už se nacházíme kdekoliv na planetě Zemi. Ke stále živé a někdy až agresivní debatě spojené s kampaní #metoo se prostřednictvím filmu Teorie rovnosti vyjádří Barbora Chalupová (mimo jiné autorka filmu Do zbraně!). Pro diváky je také připraven workshop Krize mužství, nebo krize systému?

Dok.revue bude po celou dobu pražského Jednoho světa jeho aktivním partnerem, a tak se můžete těšit na rozhovory se zahraničními hosty, reportážemi z tzv. mluvícího kina, tedy větších debat po projekcích klíčových snímků, nebo i glosy některých setkání, která se uskuteční pod hlavičkou East Doc Platform.





výpis dalších článků rubriky:  Sport

2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková
6.17Když radost, tak z letošní Ji.hlavyDokumentární projekt nabídl dokufikci, vizuální esej i skrytou kameruZuzana Drtilová
5.17Mezi dokumentem a fikcí Dokument vs. fikce na 21. MFDF Ji.hlavaJitka Lanšperková
4.17Když se příslib nepromění v realitu, nastává nekončící šichtaPoznámky z poslední projekce Živého kina Praha 2017Veronika Hanáková
3.17Inspirativní čteníTipy na inspirativní čtení o dokumentární a mediální krajině:Andrea Slováková
2.17Jednou nohou v absolutnu: Hon na ParkinsonaJak vznikal letošní český vítěz mezinárodního festivalu populárně-vědeckých filmů Hon na ParkinsonaJitka Lanšperková
1.17Daniel Blake jako oběť systému, ale jen naokoKomentář k recenzím filmu Já, Daniel BlakeVeronika Hanáková

starší články

1.18DOK.REVUE
26. 02. 2018


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková