Producenti o debutech

Pět producentů z různých koutů světa mluví o svém vztahu k debutům

Soukromý vesmír (Helena Třeštíková, 2011)

Jihlavský Industry program zve každý rok do Ji.hlavy nadějné začínající producenty a producentky. Absolvují zde řadu setkání a vyměňují si zkušenosti s vývojem uměleckého dokumentu. Několika z nich jsme se zeptali na jejich zkušenost s debutem – vyplatí se, z hlediska producenta, pracovat se začínajícím režisérem? Otázku jsme položili také „zasloužilým“ producentům Hance Třeštíkové a Jordi Niubó, kteří působí v Čechách.

Hanka Třeštíková – účastnice Emerging Producers v roce 2012, která se podílí na produkci filmů Heleny Třeštíkové (Soukromý vesmír, 2012).

Já jsem za poslední čtyři roky pracovala na dvou debutech, přičemž první z nich byl zároveň i debutem pro moji producentskou práci. V současnosti pracuji vedle zaběhlých autorů i s dalšími dvěma debutanty. Beru to tedy spíš jako výzvu. Zajímá mne téma, zkušenosti autora až v druhé řadě.
Obecně si myslím, že na poli dokumentu mají debutanti lepší podmínky než u hraných nebo animovaných filmů. Nezřídka se stane, že absolventský film studenta katedry dokumentu je i jeho profesionálním debutem. Přijde mi to v pořádku. Zároveň si myslím, že díky dlouhodobým aktivitám IDF a MFDF Ji.hlava je zde pro dokumentaristy více možností pro vzdělání a networking než třeba v oblasti hrané režie.


Rebecca Houzil – francouzská producentka, která produkovala například debut Les âmes dormantes (Spící duše, 2013), který byl představen v Ji.hlavě v sekci Mezi moři.

Otázka, je-li režisér debutant, pro mě není určující. Nejdřív ze všeho se ptám: Cítí režisér či režisérka opravdovou nutnost, silné pnutí natočit film? Pokud mi připadá, že ano, pokusím se mu pomoci jeho touhu proměnit do filmu a předat ostatním. Naše role je u debutantů často výraznější a důležitější. Pokud jde o financování, jsou debuty o dost obtížnější.


Viva Videnovič – slovinská producentka, která produkovala například film Every True Poet (2014).

Na prvním místě u mě není režisér, ale obsah. V tom se s Rebeccou neshodnu. Ale stejně jako pro ni, ani pro mne není to, že se jedná o debut, důležité. Souhlasím také s tím, že proces práce na debutu je rozhodně jiný. Autoři často potřebují více otevřít perspektivu a také se mohou snadno ztratit. Někdy s debutanty nejprve děláme krátkometrážní film.

Opři žebřík o nebe


Alba Mondéjar Marquez – španělská producentka, která připravila mj. dokument Letters to Maria (2014).

Vždy jde především o otázku komunikace. Pro mě je práce s debutanty osvěžující v tom, že jsou více otevření diskuzi. Zavedenější režiséři již nejsou tak přístupní. Nedá se říci, že by práce s debutanty byla více tvůrčí, ale rozhodně probíhá jinak.


Jordi Niubó – producent z produkční společnosti i/o post, která se podílela mimo jiné na filmu Opři žebřík o nebe (2014), který je zařazený do soutěžní sekce Česká radost.

Debutům se rozhodně nebráníme, debutanty naopak rádi podporujeme. Prakticky od začátku existence naší společnosti i/o post tomu tak bylo, a že to bylo správné rozhodnutí, myslím potvrdí krátký výčet debutů, na kterých jsme se podíleli: Pusinky (Karin Babinská, 2007), Lištičky (Mira Fornay, 2009), Vendeta (Miroslav Ondruš, 2011), Poupata (Zdeněk Jiráský, 2011).
Sami jsme filmaři (dva režiséři a kameraman) a uvědomujeme si, že začínat není lehké. Pomoc v začátku má zásadní význam – nejen pro projekt samotný, ale i pro ty následující. Jestliže se přirovnává vznik filmu k „porodu“ a film k dítěti, tak náš vztah k němu je na úrovni prarodiče, který si vybuduje k dítěti emocionální vazbu a úzkostlivě vnímá první životní kroky vnoučete.



tagy:



výpis dalších článků rubriky:  Anketa

6.18Zásadní kniha a film / od Kvapila po ŽaludaVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.18Zásadní kniha a film / od Hanáčkové po KubošeVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.18Zásadní kniha a film / od Angera po GogoluVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
F3.18Bezpečnost novinářů, politické tlaky nebo zahleděnost do sebe sama Lukáš Nedomlel
6.17Zásadní kniha a film / Odpovědi od Průchové po TřeštíkovouVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.17Zásadní kniha a film / Odpovědi od Jurdy po ProcházkuVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.17Zásadní kniha a film / Odpovědi od Davida po Gogolu ml.Výroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.17Zásadní kniha a film / Odpovědi od Angera po BuštuVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
F1.17Těším se na ranní ji.hlavskou mlhu Zeptali jsme se festivalového štábu a hostů, na co se na 21. Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava těší nejvíc.Jitka Lanšperková
5.17Od politiky k žánrům a zpětKolektivní rozhovor významných osobností dokumentárního a televizního prostředíJitka Lanšperková

starší články

f5.14DOK.REVUE
28. 10. 2014


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCo tě nezabije, to tě posílí?O filmu Bez postihu, který bude k vidění na letošním ročníku MFDF Ji.hlava, diskutují dokumentaristka Kateřina Turečková, terapeutka Petra Mrkosová a instruktorka sebeobrany Jasmína Houdek.Kamila BoháčkováNový filmTady Havel, slyšíte mě?Jaké byly poslední dva roky života Václava Havla? Dokumentarista Petr Jančárek přibližuje svůj chystaný dokument o sklonku Havlova života, jehož část v pracovní verzi promítne MFDF Ji.hlava v sekci Studio 89, věnované reflexi letošního výročí tak zvané sametové revoluce.Petr JančárekTémaPodoby erotikyLetošní tematická retrospektiva Fascinace: erotika navazuje na přehlídky filmové avantgardy, které byly na jihlavském festivalu dokumentů v uplynulých letech rámovány tématy nadhled, věčnost nebo domov. Letos tento průřez filmovým experimentováním ukazuje různorodé podoby reprezentace tělesné touhy, přitažlivosti a projevů fyzické lásky.Andrea SlovákováTémaVirtuální realityMFDF Ji.hlava již deset let sleduje audiovizuální díla, která prozkoumávají realitu ve formátech a médiích mimo promítací plátno. Letos tato část programu opět přináší dokumentární, vzdělávací či vědecké počítačové hry a u nás dosud nejrozsáhlejší přehlídku děl ve virtuální realitě, kterou jihlavský festival představuje již potřetí. Sociálně-kritické i politické reflexe, průniky do světa vědy, neznámé krajiny i silné příběhy dostávají prostor v lineárních i interaktivních dílech různorodých žánrů a podob. V rámci festivalu budou promítány v blocích 360° filmů ve VR kině i v podobě instalací.Andrea SlovákováTémaFelix Sobolev: Objev KinotronuZatímco ve světě je dílo Felixe Soboleva (1931–1984) takřka neznámé, na rodné Ukrajině jde o ikonu populárně-vědeckého filmu. Retrospektivu jeho stále živého díla přináší letošní MFDF Ji.hlava. Felix SobolevSportSlovenský dokument 60Slovenský filmový ústav nedávno digitálně zrestauroval kolekci krátkých dokumentárních filmů ze 60. let 20. století, které posléze vyšly i na DVD Slovenský dokumentárny film 60. Osm těchto filmů představí i letošní MFDF Ji.hlava.Martin Kaňuch, Tomáš HudákSport10 + 1 důvodů, proč jet do Ji.hlavyKamila BoháčkováBáseňTAKE TWELVEBáseň Daniela Hradeckého ze sbírky TakesDaniel HradeckýRozhovorInspirace pro tvorbu i pro činyDiskuzní platforma Inspirační fórum vznikla jako doprovodná akce na MFDF Ji.hlava v roce 2010. Od té doby se snaží organizátoři festivalu prostřednictvím pozvaných osobností z různých oblastí lidského poznání inspirovat diváky k diskuzi a přemýšlení a dokumentaristy k pestřejší volbě témat, o čem a proč filmy natáčet. Šestici hlavních bloků letošního ročníku IF i ty nejinspirativnější osobnosti představuje hlavní dramaturgyně projektu Tereza Swadoschová.Kamila BoháčkováRozhovorKarel Vachek: Prostě to musí být film k smíchu!Jeden z nejoriginálnějších českých filmařů Karel Vachek natočil svůj devátý filmový román s názvem Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie. Padesát let od pražského jara a třicet od sametové revoluce v něm Vachek bilancuje „s vnitřním smíchem“ společenský vývoj a vidí možnou budoucnost v přímé demokracii, kterou umožní propojení lidstva počítačovou sítí bez zastupitelů. Komunismus bude mít premiéru na MFDF Ji.hlava a poté zamíří 5. listopadu do české kinodistribuce.Kamila BoháčkováNová knihaZa zmizelou tradicíFilmový historik Lukáš Skupa popisuje chystanou publikaci, v níž chce popsat dějiny jednoho „zmizelého žánru“ československé kinematografie, totiž českého filmu pro děti v letech 1945–1992. Dětem bude ostatně věnována na MFDF Ji.hlava speciální péče v rámci hravé zóny Ji.hlava dětem, kde letos na ty menší i nejmenší čekají výtvarné dílničky ve spolupráci s humpoleckou 8smičkou i časopisem Raketa, programování s Ozobotem či divadlo Koňmo. A samozřejmě i filmy.Lukáš SkupaÚvodníkFestival jako laboratořdok.revue 4.19Kamila Boháčková