Producenti o debutech

Pět producentů z různých koutů světa mluví o svém vztahu k debutům

Soukromý vesmír (Helena Třeštíková, 2011)

Jihlavský Industry program zve každý rok do Ji.hlavy nadějné začínající producenty a producentky. Absolvují zde řadu setkání a vyměňují si zkušenosti s vývojem uměleckého dokumentu. Několika z nich jsme se zeptali na jejich zkušenost s debutem – vyplatí se, z hlediska producenta, pracovat se začínajícím režisérem? Otázku jsme položili také „zasloužilým“ producentům Hance Třeštíkové a Jordi Niubó, kteří působí v Čechách.

Hanka Třeštíková – účastnice Emerging Producers v roce 2012, která se podílí na produkci filmů Heleny Třeštíkové (Soukromý vesmír, 2012).

Já jsem za poslední čtyři roky pracovala na dvou debutech, přičemž první z nich byl zároveň i debutem pro moji producentskou práci. V současnosti pracuji vedle zaběhlých autorů i s dalšími dvěma debutanty. Beru to tedy spíš jako výzvu. Zajímá mne téma, zkušenosti autora až v druhé řadě.
Obecně si myslím, že na poli dokumentu mají debutanti lepší podmínky než u hraných nebo animovaných filmů. Nezřídka se stane, že absolventský film studenta katedry dokumentu je i jeho profesionálním debutem. Přijde mi to v pořádku. Zároveň si myslím, že díky dlouhodobým aktivitám IDF a MFDF Ji.hlava je zde pro dokumentaristy více možností pro vzdělání a networking než třeba v oblasti hrané režie.


Rebecca Houzil – francouzská producentka, která produkovala například debut Les âmes dormantes (Spící duše, 2013), který byl představen v Ji.hlavě v sekci Mezi moři.

Otázka, je-li režisér debutant, pro mě není určující. Nejdřív ze všeho se ptám: Cítí režisér či režisérka opravdovou nutnost, silné pnutí natočit film? Pokud mi připadá, že ano, pokusím se mu pomoci jeho touhu proměnit do filmu a předat ostatním. Naše role je u debutantů často výraznější a důležitější. Pokud jde o financování, jsou debuty o dost obtížnější.


Viva Videnovič – slovinská producentka, která produkovala například film Every True Poet (2014).

Na prvním místě u mě není režisér, ale obsah. V tom se s Rebeccou neshodnu. Ale stejně jako pro ni, ani pro mne není to, že se jedná o debut, důležité. Souhlasím také s tím, že proces práce na debutu je rozhodně jiný. Autoři často potřebují více otevřít perspektivu a také se mohou snadno ztratit. Někdy s debutanty nejprve děláme krátkometrážní film.

Opři žebřík o nebe


Alba Mondéjar Marquez – španělská producentka, která připravila mj. dokument Letters to Maria (2014).

Vždy jde především o otázku komunikace. Pro mě je práce s debutanty osvěžující v tom, že jsou více otevření diskuzi. Zavedenější režiséři již nejsou tak přístupní. Nedá se říci, že by práce s debutanty byla více tvůrčí, ale rozhodně probíhá jinak.


Jordi Niubó – producent z produkční společnosti i/o post, která se podílela mimo jiné na filmu Opři žebřík o nebe (2014), který je zařazený do soutěžní sekce Česká radost.

Debutům se rozhodně nebráníme, debutanty naopak rádi podporujeme. Prakticky od začátku existence naší společnosti i/o post tomu tak bylo, a že to bylo správné rozhodnutí, myslím potvrdí krátký výčet debutů, na kterých jsme se podíleli: Pusinky (Karin Babinská, 2007), Lištičky (Mira Fornay, 2009), Vendeta (Miroslav Ondruš, 2011), Poupata (Zdeněk Jiráský, 2011).
Sami jsme filmaři (dva režiséři a kameraman) a uvědomujeme si, že začínat není lehké. Pomoc v začátku má zásadní význam – nejen pro projekt samotný, ale i pro ty následující. Jestliže se přirovnává vznik filmu k „porodu“ a film k dítěti, tak náš vztah k němu je na úrovni prarodiče, který si vybuduje k dítěti emocionální vazbu a úzkostlivě vnímá první životní kroky vnoučete.



tagy:



výpis dalších článků rubriky:  Anketa

6.18Zásadní kniha a film / od Kvapila po ŽaludaVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.18Zásadní kniha a film / od Hanáčkové po KubošeVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.18Zásadní kniha a film / od Angera po GogoluVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
F3.18Bezpečnost novinářů, politické tlaky nebo zahleděnost do sebe sama Lukáš Nedomlel
6.17Zásadní kniha a film / Odpovědi od Průchové po TřeštíkovouVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.17Zásadní kniha a film / Odpovědi od Jurdy po ProcházkuVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.17Zásadní kniha a film / Odpovědi od Davida po Gogolu ml.Výroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.17Zásadní kniha a film / Odpovědi od Angera po BuštuVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
F1.17Těším se na ranní ji.hlavskou mlhu Zeptali jsme se festivalového štábu a hostů, na co se na 21. Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava těší nejvíc.Jitka Lanšperková
5.17Od politiky k žánrům a zpětKolektivní rozhovor významných osobností dokumentárního a televizního prostředíJitka Lanšperková

starší články

f5.14DOK.REVUE
28. 10. 2014


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková