Zpozdilí rorýsi

V podzimní atmosféře MFDF Ji.hlava dne 26. 10. 2014

Zpozdilí rorýsi

okolo kruhu středobod tečka
má vůni brambor pečených na ohni
se zítřkem zkouší den rozednít, sečkat
nad ránem budí se cynicky svobodní

okolo tečky středobod kruh
vláčí se syrovou krajinou lesa
zůstává věrný mozolným rtům
z komínů mlha v zámračí klesá

okolo středobod, kruh a dvě tečky
v dolinách loučí se rorýsi s podzimem
do nohou vrývá se vyj vlčí smečky
zčechralé větrem nikdo je nepřijme


Štěpánka Ištvánková (*1991) studuje germanistiku a filmovou vědu na Univerzitě Palackého v Olomouci. Vede olomouckou kulturní platformu Pastiche Filmz, zaštiťující projekce filmového klubu a tomu přidružené audiovizuální aktivity. Na MFDF Ji.hlava 2014 působí v redakci dok.revue a psaní zůstává věrná také prostřednictvím své poezie.

Třebaže není tato báseň autorčiným debutem v pravém slova smyslu, je první básní publikovanou mimo její vlastní internetové stránky.




f5.14DOK.REVUE
28. 10. 2014


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková