Bezpečnost novinářů, politické tlaky nebo zahleděnost do sebe sama


Hosté páteční panelové diskuze Co nás čeká v médiích? na Inspiračním fóru Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava debatovali o stavu českých médií, jejich důvěryhodnosti a budoucnosti. V anketě odpovídali na otázku: Co je největší překážkou, se kterou se dnes a do budoucna musejí česká média potýkat?

Apolena Rychlíková, režisérka, novinářka A2larm

Největší překážkou je podle mě samotná představa některých českých médií o tom, že tvoří obsah určený nějakým elitám. Dalším problémem je sociální nerovnost jak uvnitř redakcí, tak i mezi redakcemi navzájem. Jde o to, jakými způsoby jsou jednotlivá média financována a jaké to má dopady na jejich důvěryhodnost a následně jejich konkurenceschopnost a rovnost na úrovni médií mezi sebou.

Tomáš Etzler, novinář

Myslím si, že překážek a výzev je pro média celá řada. Jednou z nich je zůstat odolný vůči ekonomickým vlivům ať už majitelů médií, nebo jiných aktérů. Druhá a podle mě v současné situaci celosvětově nejdůležitější výzva je bezpečnost. Žijeme v bezprecedentní době útoků na média, a to útoků z pozic, ze kterých to bylo ještě před několika lety nemyslitelné. Z pozic demokratických vlád Spojených států amerických, Maďarska nebo i naší. Novináři a novinářské organizace čelí hrozbám, které podle mě ještě v následujících letech porostou, což bude klást další nároky na práci novinářů a vyžadovat obrovskou kuráž a odvahu postavit se těmto překážkám.

Ján Simkanič, ředitel vydavatelství Deníku N

Z jedné strany jsou to bezpochyby politické tlaky, čím dál agresivnější slovní a bohužel i fyzické útoky na novináře. Z další strany jsou to finanční tlaky, z médií obecně mizí peníze a přesouvají se do sociálních sítí a komerce. V neposlední řadě jsou to byznysové požadavky, ať už inzertní, které pak nutí média do toho, aby se chovala podle nich a ne podle toho, co potřebují čtenáři, anebo čistě vlastnické, které jsou u nás do značné míry propojené s politicky aktivními majiteli a tím pádem agendu daného média buď posouvají dál od objektivity, nebo ji omezují.

Robert Čásenský, šéfredaktor magazínu Reportér

Jsou zde překážky známé jako problém koncentrace vlastnictví médií a dalších ekonomických subjektů spolu s politickou mocí. Média obecně mají ekonomické problémy. Potýkají se také s dlouhodobou ztrátou důvěry veřejnosti a zároveň občas sama mají problém se svou předpojatostí jedním nebo druhým směrem. Myslím, že nějaký obecný lék ale neexistuje, protože stav médií dost souvisí se stavem celé společnosti. Jediný příspěvek, který k tomu mohou přinést novináři, je ten, že se budou snažit dělat poctivě a zodpovědně svoji práci jako službu veřejnosti a nebudou před nikým ohýbat hřbet. Jako optimista věřím, že to povede ke zlepšení situace, může se ovšem ukázat, že jsem byl naivní optimista.

Jan Motal, mediální expert, Masarykova univerzita

Z mého pohledu jsou největší překážkou české novinařiny sebeiluze českých novinářů. To znamená v prvé řadě určité elitářství a zahleděnost do sebe sama, čímž mám konkrétně na mysli, že velké množství českých novinářů má pocit, že odvádí nebo by odváděli dobrou práci za jiných podmínek, ale že jim nepřeje buď vlastnická struktura média, v němž pracují, nebo že jim nepřeje publikum, protože čte nějaké jiné médium, či ještě nepoznalo jejich kvality a nezačalo je číst. Domnívám se, že to není pravda. Novináři by měli praktikovat otevřenost, kterou máme v hodnotě nestrannosti vůči realitě aplikovat i ve vztahu ke své profesi. Měli bychom si také uvědomit, že ač česká žurnalistika na tom není tak špatně a máme velké množství kvalitních novinářů, tito velmi často ztrácejí kontakt s poměrně významnou a velkou částí společnosti, které není v každodenních zprávách věnován prostor. Kolem prezidentské volby, o které se mluvilo v debatě, jsem zaznamenal jedinou hloubkovou reportáž, jež ilustrovala obrázek ze života voličů Miloše Zemana. Podobně tomu bylo během uprchlické krize, kdy jsem nezaznamenal žádný příběh konkrétního uprchlíka. Myslím si, že udělat úkrok od profesionálů, expertů a politiků a jít do bahna reality, kde se holt musí novinář naučit orientovat, je to, co česká žurnalistika potřebuje. 





výpis dalších článků rubriky:  Anketa

6.18Zásadní kniha a film / od Kvapila po ŽaludaVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.18Zásadní kniha a film / od Hanáčkové po KubošeVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.18Zásadní kniha a film / od Angera po GogoluVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.17Zásadní kniha a film / Odpovědi od Průchové po TřeštíkovouVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.17Zásadní kniha a film / Odpovědi od Jurdy po ProcházkuVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.17Zásadní kniha a film / Odpovědi od Davida po Gogolu ml.Výroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
6.17Zásadní kniha a film / Odpovědi od Angera po BuštuVýroční anketa: Kniha & Film. A která knižní a filmová díla zasáhla vás?
F1.17Těším se na ranní ji.hlavskou mlhu Zeptali jsme se festivalového štábu a hostů, na co se na 21. Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava těší nejvíc.Jitka Lanšperková
5.17Od politiky k žánrům a zpětKolektivní rozhovor významných osobností dokumentárního a televizního prostředíJitka Lanšperková
3.17Doba post-faktická ve světě televize a dokumentárního filmuKolektivní rozhovor významných osobností dokumentárního i televizního prostředíJitka Lanšperková

starší články

F3.18DOK.REVUE
27. 10. 2018


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková