Budoucnost žurnalistiky – kudy kam?


V tanečním sále DKO se už po dvaadvacáté sešli příznivci dokumentárního filmu, aby společně zahájili letošní ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava. Moderátoři Tereza Nvotová a Jan Foukal si úvodem střihli duet „Ó, má lásko“ a slavný polský režisér Krzysztof Zanussi, porotce sekce Opus Bonum, zavtipkoval na téma letošního ročníku, kterým je paměť: „Reprezentuji tu Jurský park.“ Zavzpomínal i na druhou světovou válku, kdy „hodní lidé museli lhát a zlí mluvili pravdu“.

Ještě než stihla Ji.hlava pořádně začít, už zná své první vítěze. Cenu za nejlepší krátký film a automatickou nominaci do předvýběru Cen americké filmové akademie v kategorii krátkometrážních dokumentárních filmů si odnesl australský snímek The Holiday Inn-Side režiséra Charbyho Ibrahima, který formou jednoduché animace vypráví příběh šestnáctiletého recidivisty. 

Na zahajovacíc večeru byla také oceněna nejlepší investigativní reportáž. Podle poroty složené z redaktorů týdeníku respekt byla tou nejlepším příspěvkem Putinův kůň v Adamově. „Jde o objevnou reportáž, která přináší jedno z prvních konkrétních zjištění o klientelistickém propojení prezidentské funkce s byznysem a ruskými penězi, potažmo o neprůhledném financování Hradu,“ zní stanovisko poroty. 

O tom, že je třeba věnovat zvýšenou pozornost stavu celosvětové žurnalistiky a myslet na její budoucnost druhý den festivalu debatovali John Tusa, bývalý šéf BBC World Service, Jan Čulík, šéfredaktor bristkých listů a šéfredaktor zpravodajského serveru Aktuálně.cz Josef Pazderka. Reportáž z diskuze najdete v třetím vydání festivalové dok.revue. 




F2.18DOK.REVUE
26. 10. 2018


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková