Budoucnost žurnalistiky – kudy kam?


V tanečním sále DKO se už po dvaadvacáté sešli příznivci dokumentárního filmu, aby společně zahájili letošní ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava. Moderátoři Tereza Nvotová a Jan Foukal si úvodem střihli duet „Ó, má lásko“ a slavný polský režisér Krzysztof Zanussi, porotce sekce Opus Bonum, zavtipkoval na téma letošního ročníku, kterým je paměť: „Reprezentuji tu Jurský park.“ Zavzpomínal i na druhou světovou válku, kdy „hodní lidé museli lhát a zlí mluvili pravdu“.

Ještě než stihla Ji.hlava pořádně začít, už zná své první vítěze. Cenu za nejlepší krátký film a automatickou nominaci do předvýběru Cen americké filmové akademie v kategorii krátkometrážních dokumentárních filmů si odnesl australský snímek The Holiday Inn-Side režiséra Charbyho Ibrahima, který formou jednoduché animace vypráví příběh šestnáctiletého recidivisty. 

Na zahajovacíc večeru byla také oceněna nejlepší investigativní reportáž. Podle poroty složené z redaktorů týdeníku respekt byla tou nejlepším příspěvkem Putinův kůň v Adamově. „Jde o objevnou reportáž, která přináší jedno z prvních konkrétních zjištění o klientelistickém propojení prezidentské funkce s byznysem a ruskými penězi, potažmo o neprůhledném financování Hradu,“ zní stanovisko poroty. 

O tom, že je třeba věnovat zvýšenou pozornost stavu celosvětové žurnalistiky a myslet na její budoucnost druhý den festivalu debatovali John Tusa, bývalý šéf BBC World Service, Jan Čulík, šéfredaktor bristkých listů a šéfredaktor zpravodajského serveru Aktuálně.cz Josef Pazderka. Reportáž z diskuze najdete v třetím vydání festivalové dok.revue. 




F2.18DOK.REVUE
26. 10. 2018


z aktuálního čísla:

Situační recenzeVideoblog z BudapeštiSituační recenze filmu Kateřiny Turečkové Iluze, jenž formou počítačové hry ukazuje, s jakými problémy se potýká současné Orbánovo MaďarskoKamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíDavid Butula o svém chystaném filmu o příběhu kapely DunajDavid ButulaTémaTradiční média a interaktivitaMnohé tradiční mediální organizace se ocitají posledních pár let v roli producentů interaktivních děl. O co tím usilují a jak taková díla vypadají? Andrea Slováková, Iveta ČernáSportNa chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené KubášekBáseňPíseň na rozloučenouBáseň Charlieho Soukupa ze sbírky RadioCharlie SoukupRozhovorJak zprostředkovat pocity lidí trpících bipolární poruchouRozhovor s režisérkou Kalinou Bertin o jejím interaktivním dokumentu Manická VROndřej MoravecRozhovorSystém je připravený, nesmí nám chybět odvaha ho naplnitJiří Konečný patří mezi nejvýraznější české producenty soustředící se na artové a festivalové snímky, a to jak hrané, tak dokumentární. Před časem uvedl na letošním Jednom světě hned dva dokumenty, které produkoval, a jen o několik dní později jím produkovaný hraný film Všechno bude (2018) dominoval na Českých lvech. Kde leží podle Konečného klíč k úspěchu českého filmu? A jaký je jeho potenciál?Martin SvobodaRozhovorVěřím v čistou observaciPolská dokumentaristka Marta Prusová, jejíž dokument Za hranicemi možností (Over the limit, 2017) si vydobyl velký respekt na prestižním festivalu dokumentárních filmů v Amsterdamu IDFA v roce 2017, byla v Praze jednou z lektorek East Doc Platform. Pro Dok.revue mluvila o svém dokumentaristickém přístupu.Martin SvobodaNová knihaZpůsoby vidění pro 21. století, aneb proměna knihy z popelky v sebevědomou feministkuAndrea Průchová Hrůzová píše o své práci na českém vydání knihy Jak vidět svět Nicholase Mirzoeffa.Andrea Průchová HrůzováÚvodníkVstoupit do obrazůPrvní letošní dok.revue je věnována interaktivitěKamila Boháčková