Buvolí posmrtná maska

Poetický text je komentářem ze stejnojmenného filmu Mika Hoolbooma

Tvá tvář vyspěla

o mnoho později 

než tvá kůže,

dětství nechal jsi to tam.

 

Tvá slova: „Kdyby ti bylo v noci zima

můžeš spát tady. Jen přespat.“

 

Přání nás vždy vrací

na místo činu.

 

Stočil jsem chůzi směrem k němu,

líbila se mi totiž jeho postava…

 

Co on? Řekl: „Ahoj.“

 

A já si najednou pomyslel:

„Konečně jsem tě našel!“

 

Otázka, kterou jsi nemohl položit.

Proč my tu ještě jsme,

když tolik jiných už odešlo?

 

Jsi čerstvě upoután na lůžko,

při vědomí a reaguješ

a já se denně snažím být za to vděčný.

 

Třel jsem ti chodidla.

Chytly tě do nich křeče,

když se na tvých nyní nemohoucích nohou

stočila špičkami k sobě,

jak jsi se natáhl přes stůl,

aby ses dotkl mé tváře.

 

Tvé ruce jako by říkaly:

„Ještě jsme tady!“

Poetický text, jenž nalézáme ve formě ručně psaných titulků v Hoolboomově filmu Buvolí posmrtná maska (2013; MFDF Jihlava, Fascinace), který otevřeně tematizuje homosexuální vztah, do něhož nenávratně vstoupila hrozba HIV.
 

Přeložila Zuzana Turková 




f2.13DOK.REVUE
25. 10. 2013


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková