Čas zhuštěný


Čas, alespoň z hlediska dokumentárního filmu, v Ji.hlavě houstne. Přítomnost, kterou obvykle okamžik budoucí tlačí do minulosti, zde expanduje, trvá a vtahuje do sebe minulé i budoucí. V této časové kapse sedí redakce dok.revue a společně s vámi se pokouší živou přítomnost českého dokumentu zachytit a uchovat.

Duel i anketa jsou tentokrát ve znamení otázky, jak vypadá český dokument odjinud. V duelu se setkali (spíše než utkali) Anna Stejskalová a Pavel Smejkal – a poměřili si navzájem své domácí, česko-slovenské dokumentární kinematografie (ač Pavla Smejkala více zajímal sám akt poměřování než jeho výsledek). V anketě se na český dokument upřel polsko-francouzsko-německý reflektor.

Hlavní téma dok.revue, český dokument v roce 2014, je také tématem eseje Přemysla Martinka, který se zamýšlí nad tím, jakým způsobem český dokument formují vnější okolnosti, které jsou samotnému tvůrčímu aktu zdánlivě vnější – totiž různé formy distribuce či produkční strategie.
V tomto – druhém – čísle festivalové dok.revue opět představujeme tři režiséry a režisérky, jejichž filmy dnes v Ji.hlavě uvidíte v sekci Česká radost. Bena Tučka, Veroniku Liškovou i Libuši Rudinskou spojuje naděje, že jejich filmy nějak změní smýšlení lidí – vás, diváků, v první řadě – ať už ve vztahu k občanské angažovanosti, interpretaci předlistopadové minulosti či ve vztahu k členům pedofilní komunity. Svým žánrem tak předznamenávají téma třetí dok.revue – politický dokument.




f2.14DOK.REVUE
25. 10. 2014


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková