Cern neboli Továrna na absolutno

Představa, že vědci jsou zpravidla asociální, je spíš popkulturním stereotypem. Také hrají fotbal a večer společně pijí, i když místo stolů přehodí plachtu přes hromadu šanonů.

Snímek z dokumentárního filmu Cern neboli Továrna na Absolutno

Představa, že vědci jsou zpravidla asociální, je spíš popkulturním stereotypem. Také hrají fotbal a večer společně pijí, i když místo stolů přehodí plachtu přes hromadu šanonů. I toho si všiml student FAMU Jan Sacher, když natáčel film o evropském výzkumném centru CERN a spuštění obřího urychlovače částic. V jeho filmu hovoří řada držitelů Nobelovy ceny za fyziku a jednoduchou formou popularizují evropský projekt výzkumu počátků vesmíru. Ze strany producentů často zaznívá argument, že na výrobu populárně-vědeckých filmů není v Česku dostatek peněz – také proto se rozhovor soustřeďuje i na podmínky natáčení. Pro financování dokumentárního filmu je klíčový Státní fond pro podporu a rozvoj české kinematografie – jeho předsedy Přemysla Šoby jsme se ptali na současnou situaci a strategii pro blízkou budoucnost. V minulém čísle jsme uvedli žánr situační recenze – tentokrát se v dialogu nad filmem Katka potkali René a Marcela, další dvě postavy časosběrných dokumentů Heleny Třeštíkové. A někde mezi abstrakcemi teoretické fyziky a konkrétnostmi mnohaletého příběhu hledá Jonas Mekas maličkost, kterou promění v poetický artefakt.




2.10DOK.REVUE
24. 09. 2013


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková