Cern neboli Továrna na absolutno

Představa, že vědci jsou zpravidla asociální, je spíš popkulturním stereotypem. Také hrají fotbal a večer společně pijí, i když místo stolů přehodí plachtu přes hromadu šanonů.

Snímek z dokumentárního filmu Cern neboli Továrna na Absolutno

Představa, že vědci jsou zpravidla asociální, je spíš popkulturním stereotypem. Také hrají fotbal a večer společně pijí, i když místo stolů přehodí plachtu přes hromadu šanonů. I toho si všiml student FAMU Jan Sacher, když natáčel film o evropském výzkumném centru CERN a spuštění obřího urychlovače částic. V jeho filmu hovoří řada držitelů Nobelovy ceny za fyziku a jednoduchou formou popularizují evropský projekt výzkumu počátků vesmíru. Ze strany producentů často zaznívá argument, že na výrobu populárně-vědeckých filmů není v Česku dostatek peněz – také proto se rozhovor soustřeďuje i na podmínky natáčení. Pro financování dokumentárního filmu je klíčový Státní fond pro podporu a rozvoj české kinematografie – jeho předsedy Přemysla Šoby jsme se ptali na současnou situaci a strategii pro blízkou budoucnost. V minulém čísle jsme uvedli žánr situační recenze – tentokrát se v dialogu nad filmem Katka potkali René a Marcela, další dvě postavy časosběrných dokumentů Heleny Třeštíkové. A někde mezi abstrakcemi teoretické fyziky a konkrétnostmi mnohaletého příběhu hledá Jonas Mekas maličkost, kterou promění v poetický artefakt.




2.10DOK.REVUE
24. 09. 2013


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaDokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky. Dokument vzbudil řadu diskuzí. Připomínáme tu, kterou pro dok.revue o snímku vedli Milena Bartlová a Petr Bilík. Film uvádí ji.hlavský festival dnes v bloku od 12:30 spolu s Otevřenou pevností Ivo Bystřičana. Kamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíJak režisér David Butula připravoval svůj film Dunaj vědomí o kapele Dunaj? Připomínáme si jeho starší text pro dok.revue z doby, kdy film teprve vznikal. Dnes ho ji.hlavský festival promítá od 14:30 v Dělnickém domě. David ButulaTémaVálka jako stav mysliEsej o snímcích Průnik a Doufám, že se máš dobře, které spojuje reflexe 20. století prostřednictvím archivních materiálů. Obě díla letos soutěžila v sekci Opus Bonum. Janis PrášilFestivalový tipÚterní tip dokumentaristky Terezy ReichovéTereza ReichováRozhovorŽeny sa nestanú rovnocennými, kým ich muži za také neuznajúFatima Rahimi je česká novinárka pochádzajúca z afganského Herátu, odkiaľ spolu so svojou rodinou v roku 1999 z dôvodu útlaku Talibanu emigrovala. Študuje kultúrne a duchovné dejiny Európy a blízkovýchodné štúdiá a iránistiku na Karlovej univerzite v Prahe, od roku 2015 pracuje pre Deník Referendum, kde sa venuje najmä témam sociálnej problematiky, čitateľom približuje spoločenskú situáciu v Afganistane a zároveň prináša reportáže z Česka. V Inšpiračnom fóre ji.hlavského festivalu prispela do diskusie Emancipace pokaždé jinak, kde priniesla osobný pohľad na rozdielnosť i podobnosť feminizmu, demokracie a ženskejrovnoprávnosti vo východných i západných krajinách. Dominika BleščákováRozhovorMusíme rozšiřovat hranice naší imaginace!Od letošního roku má ji.hlavský festival svého ekologického ombudsmana. Jaká je přesně jeho role v rámci festivalu a může být vůbec mezinárodní festival s řadou zahraničních hostů šetrný k životnímu prostředí? To prozrazuje Ĺuboš Slovák v rozhovoru pro dok.revue. Kamila BoháčkováPohledyVnitřní svět básníka Ivo HuclaDám si čínuIvo Hucl