Česká radost

To nejvýraznější z české dokumentární tvorby uplynulého roku

Stopy, střepy, kořeny (Květa Přibylová, 2016)

„Soutěž Česká radost každoročně představuje nejvýraznější české dokumenty a je dobrou příležitostí k hlubší reflexi. Český dokumentární film je v období zlomu. Jeho úspěšní režiséři a producenti se často posouvají k hranému filmu či televizním produkcím – a jedním z důvodů jsou i lepší finanční podmínky. I proto během festivalu proběhne diskuze nad jeho směřováním v budoucích letech, které se zúčastní zástupci klíčových institucí i oborů,“ říká ředitel MFDF Ji.hlava Marek Hovorka.

V České radosti se letos sešlo 13 filmů s různými politicky a společensky závažnými tématy. Svoji světovou premiéru na 20. MFDF Ji.hlava mělo celkem 11 nových českých dokumentárních filmů. Premiéra filmu Zákon Helena v úterý zahájila 20. ročník MFDF Ji.hlava. Celovečerní debut dokumentaristky a herečky Petry Nesvačilové citlivě nahlíží do hlubin života odsouzených a obviněných gangsterů z tzv. Berdychova gangu. Nesvačilová ve svém filmu spolu s elitní kriminalistkou Helenou Kahnovou objevuje opomíjené lidské stránky těch, kteří spáchali nebo se podíleli na zločinech různých rozměrů.

„Už jenom to, že jsem začala takový film natáčet, bylo nebezpečné. Mohu dokonce říct, že jsem měla prostě strach a nikdo mě nedokázal přesvědčit, abych ho neměla. Mojí odpovědí vždy bylo: Ale vy si neuvědomujete, že ten film se takhle zakonzervuje a já s ním budu žít celý svůj život,“ říká o svém filmu Petra Nesvačilová.

„Dokumentární filmy se tématům, která známe ze současných televizních detektivek, z různých důvodů spíše vyhýbají, a tak film režisérky a herečky Petry Nesvačilové je vzácnou výjimkou. V žádném případě nepřistupuje k tématu publicisticky, film je výsledkem několikaleté odvážné cesty po odvrácené straně naší každodennosti,“ zdůvodňuje volbu pro zahajovací film Marek Hovorka.

V České radosti se dále představí zcela nový příspěvek do cyklu Český žurnál s titulem Krtek a Lao-c‘ režiséra Filipa Remundy. Ten se ve svém snímku zaměřil na návštěvu čínského prezidenta v ČR a pouští se do konfrontačních rozhovorů s obyvateli země, kde se porušují lidská práva, lidé jsou za své názory vězněni, ale tamní populace se ke své prosperující vlasti hrdě hlásí. Záběry z protestů české veřejnosti a naopak nadšeného vítání prezidenta Číňany a rozhovory s čínskou disidentkou či učitelem češtiny jsou prokládány výroky mystika Lao-cʼe a záběry z návštěvy Leonida Brežněva v Praze z roku 1978. Film tak otevírá otázku, s kým vlastně český prezident buduje vřelé mezinárodní vztahy.

„Víc než protesty mě zajímal fakt, že pro Číňany jsme tím, že dovolujeme lidem demonstrovat, směšní. Vydal jsem se do Číny, abych zjistil, v čem je zakopaný pes,“ říká o svém filmu Remunda.

Do zbraně (Barbora Chalupová, 2016)

Dokumentarista Pavel Jurda osobně uvede svůj celovečerní debut Jmenuji se Hladový Bizon, kde se spolu se slepcem ztrácejícím i sluch vydává do Spojených států navštívit šamana kmene Navajo v naději, že Hladovému Bizonovi vrátí sluch. Dagmar Smržová pak ve svém filmu Miluj mě, jestli to dokážeš sleduje příběhy tří hendikepovaných mužů, již touží po milostném životě. Snímek otevírá téma, které veřejnost přehlíží nebo vnímá kontroverzně, ačkoliv je společensky závažné. Především však nabízí citlivý pohled do intimního života lidí s postižením.

,,Není zásluhou ani zaviněním nikoho, jestli vypadá líp, nebo hůř, jestli se narodil silnější, nebo slabší. Měli bychom si tedy navzájem vycházet vstříc a pomáhat ve všem, co jeden může a druhý ne – i v milování,“ říká dokumentaristka Dagmar Smržová.

K ryze militaristickým tématům se vyjadřuje Adéla Komrzý ve svém příspěvku do Českého žurnálu s názvem Výchova k válce a Barbora Chalupová ve filmu Do zbraně, kde se pouští i do experimentů na hraně zákona s podomácku vyrobenými zbraněmi. Také žánr dokumentární eseje je letos zastoupen rovnou dvěma filmy – Martin Ryšavý uvede svůj film Slepý Gulliver, kde výpravy na Ukrajinu a do Ruska rámují záběry z vyšetření autorových očí, a Květoslava Přibylová představí svoji vizuální báseň o vztahu člověka k přírodě s názvem Stopy, střepy, kořeny.

V České radosti byly dále uvedeny filmy jako Český žurnál: Exekuce (Andrea Culková, 2016), FC Roma (Rozálie Kohoutová, Tomáš Bojar, 2016), Jak odchází prezident (Pavel Kačírek, 2016), Miluj mě, jestli to dokážeš (Dagmar Smržová, 2016), Návod na použití Jiřího Koláře (Roman Štětina, 2016) a Normální autistický film (Miroslav Janek, 2016).

V tradiční soutěži Česká radost o nejlepší český dokumentární film uplynulého roku rozhoduje pětičlenná porota ve složení režisér a scenárista Jan Bušta, teoretik umění Karel Císař, jihlavský pedagog a performer Matěj Kolář, lingvista, překladatel a básník Patrik Ouředník a producentka multižánrové tvorby Kamila Zlatušková. Česká radost není jen prestižním výběrem nových českých dokumentů, ale také přehlídkou nejčerstvějších trendů a různorodosti české kinematografie.




F4.16DOK.REVUE
29. 10. 2016


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková