Česká televize v číslech

Kolik se vyrobí v České televizi ročně dokumentárních pořadů? Jak se dělí a kolik to stojí?

Ilustrace: Míša Kukovičová

Česká televize je bezpochyby nejdůležitější producent dokumentární tvorby u nás. Přinejmenším co do kvantity produkce. Co to tedy znamená v řeči čísel?

Pro obecnou představu: Celkové náklady České televize loni dosáhly výše 6956 milionů – tedy bezmála 7 miliard korun. Z toho představují výdaje na výrobu pořadů 2253 milionů. Do výroby dokumentární tvorby investovala 91 milionů. Pro srovnání: do dramatické tvorby putovalo 493 milionů, do zpravodajství 332 milionů a do publicistiky 217 milionů korun.

V roce 2013 Česká televize vyrobila 253 a v minulém roce 259 dokumentárních pořadů. V tomto čísle jsou zahrnuty solitérní dokumenty, distribuční tituly, které jdou do kin, dále dokumentární cykly a také tzv. docusoapy. V zahraničí etablovaný koncept v posledních letech proniká stále více i k nám – jedná se o žánr, v němž se dokumentární film spojuje s postupy seriálového vyprávění. Tento divácky atraktivní formát se často dotýká důležitých témat, např. série Když v tom jedou ženy Theodory Remundové pojednávala o ženských závislostech, Třída 8. A. se věnovala problematice vzdělávání sociálně znevýhodněných dětí.

Ale zpět k řeči čísel. Když tedy spočteme jednotlivé díly všech dokumentárních pořadů a cyklů, vzniklo v předminulém roce celkem 1040 dílů a v roce minulém 1004 dílů. Podívejme se teď trochu blíže na rozložení sil na dokumentárním hřišti. V roce 2013 mělo v kinech premiéru 12 distribučních dokumentárních titulů, v roce 2014 jich bylo 19, v roce 2015 se předpokládá 22 premiér distribučních dokumentárních filmů. Oproti roku 2013 tedy vznikne s podporou ČT letos o 60% více dokumentárních snímků, které uvidíme v kinech. Jedná se vesměs o koprodukční tituly, jedinou výjimkou byl v uplynulých dvou letech film Martina Duška K oblakům vzhlížíme, který vzniknul ve výhradní produkci ČT. Distribuční dokumenty tak tvořily předloni 4,6% a vloni 6,6 % z celkového počtu dokumentárních titulů ČT.

A jak je to s produkcí určenou primárně pro televizní obrazovky? Obecně vzato vzniká čistě co do množství zhruba 80% titulů ve výhradní produkci ČT, zbytek tvoří koprodukce. Ze všech dokumentárních formátů hrají jednoznačnou přesilovku dokumentární cykly. V roce 2013 tvořily 80% a v roce 2014 77,7%  z celkové dokumentární produkce. Solitérní dokumenty – tedy oblast, kde je potenciálně asi nejvíce prostoru pro autorská díla – tvoří o něco více než desetinu produkce: 11,4% v roce 2013 a 12,3% v roce 2014. Docusoapy jsou alespoň prozatím v defenzívě: předloni tvořily 3,9% a loni 3,5% dokumentární tvorby.

Tolik tedy alespoň pár čísel z televizního archivu. Nelze si z nich jistě udělat celkový obrázek o dokumentární tvorbě na veřejnoprávní obrazovce, ale něco málo snad napoví. Další kolo zase někdy příště.





výpis dalších článků rubriky:  Sport

2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková
1.18Aktualizace Jednoho světaCo připravuje jubilejní 20. ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden světJitka Lanšperková
6.17Když radost, tak z letošní Ji.hlavyDokumentární projekt nabídl dokufikci, vizuální esej i skrytou kameruZuzana Drtilová
5.17Mezi dokumentem a fikcí Dokument vs. fikce na 21. MFDF Ji.hlavaJitka Lanšperková
4.17Když se příslib nepromění v realitu, nastává nekončící šichtaPoznámky z poslední projekce Živého kina Praha 2017Veronika Hanáková
3.17Inspirativní čteníTipy na inspirativní čtení o dokumentární a mediální krajině:Andrea Slováková
2.17Jednou nohou v absolutnu: Hon na ParkinsonaJak vznikal letošní český vítěz mezinárodního festivalu populárně-vědeckých filmů Hon na ParkinsonaJitka Lanšperková

starší články

1.15DOK.REVUE
07. 04. 2015


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková