Co je (za) tím, co vidíme

dok.revue 4.16

Ilustrace: Míša Kukovičová

Od doby, kdy růže je růže je růže je růže… reflektujeme prakticky každodenně svůj pohyb mezi simulakry – obrazy obrazů a mediovaná realita je neobejitelným prostředím myšlení, rozhodování, interakcí. Je logické, že jeden směr reakcí se více upíná k lidskému mozku a tělu, jakožto hmatatelné autenticitě na dosah či „na dotek“, a opačná trajektorie se noří do umělé inteligence a klade si otázky, jak se v určitých situacích zachovají samy stroje. Simulace Moral Machine, vyvinutá techniky z Massachusettského technologického institutu (MIT), umožňuje uživateli zkoušet „rozhodování“ aut bez řidičů – uživatel popíše scénář (morálně) obtížné situace, stroj se zamyslí a řekne, jak by reagoval. V nové dok.revue najdete i představení aparátů, které překračují možnosti konvenční reprezentace reality. Trojice intermediálních umělců – Michal Kindernay, Agata Mergelová a Cristian Villavicencio – ve svých esejích přináší vhled do vývoje záznamových zařízení, která se v případě Kindernayovy Camery Altery sama dle výpočtů a vyhodnocení podmínek prostředí, v němž se nacházejí, rozhodují zaznamenávat obrazy ovlivněné i neviditelnými parametry okolního prostředí. V případě haptické kamery Mergelové a Villavicencia je zachycováno to, čeho se ruka uživatele, na níž je kamera připevněna, dotýká.

Působivost záznamu a způsobu, jakým je zpracován, vyprovokovaly k situační recenzi diskutované série Praha vs. Taxi Janka Rubeše z portálu Stream.cz. Někteří taxikáři ji vnímali jako tendenční a nevyváženou. Mediální analytik Milan Kruml ukazuje, jak zvolená forma tzv. reality TV žánrově vylučuje všeobjímající přístup a naopak vyžaduje zaměření na úzkou část tématu s aktivním zapojením autora. Se zastřenou realitou obrazu celebrity ve svém novém celovečerním filmu zápasil slovenský dokumentarista Miro Remo, který po mnoha pokusech o nelineární vyprávění o životě zpěváka Richarda Müllera zvolil pro svůj film Nespoznaný čistě observační metodu. V rozhovoru své rozhodnutí vysvětluje: „Jenom tímto způsobem se povedlo ve filmu vybudovat intenzivní a intimní pohled na Müllerovu osobnost.“

Znepokojení nad záznamem a možnostmi jeho zpracování, jež slibují šokující odhalení dlouho tabuizovaného tématu sexuální asistence, popisuje reportáž z projekce nového českého filmu Miluj mě, jestli to dokážeš, jež se uskutečnila v pražské části Živého kina. Nebezpečí ukryté v nesprávné práci se záznamem, v jeho pořizování či interpretování je také motivem masterclass polského kameramana Wojciecha Starońa, který divákům předkládá návod, jak pracovat s vizualitou, aby v největší možné míře podpořila vyprávěný příběh.




4.16DOK.REVUE
12. 09. 2016


z aktuálního čísla:

Situační recenzeVideoblog z BudapeštiSituační recenze filmu Kateřiny Turečkové Iluze, jenž formou počítačové hry ukazuje, s jakými problémy se potýká současné Orbánovo MaďarskoKamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíDavid Butula o svém chystaném filmu o příběhu kapely DunajDavid ButulaTémaTradiční média a interaktivitaMnohé tradiční mediální organizace se ocitají posledních pár let v roli producentů interaktivních děl. O co tím usilují a jak taková díla vypadají? Andrea Slováková, Iveta ČernáSportNa chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené KubášekBáseňPíseň na rozloučenouBáseň Charlieho Soukupa ze sbírky RadioCharlie SoukupRozhovorJak zprostředkovat pocity lidí trpících bipolární poruchouRozhovor s režisérkou Kalinou Bertin o jejím interaktivním dokumentu Manická VROndřej MoravecRozhovorSystém je připravený, nesmí nám chybět odvaha ho naplnitJiří Konečný patří mezi nejvýraznější české producenty soustředící se na artové a festivalové snímky, a to jak hrané, tak dokumentární. Před časem uvedl na letošním Jednom světě hned dva dokumenty, které produkoval, a jen o několik dní později jím produkovaný hraný film Všechno bude (2018) dominoval na Českých lvech. Kde leží podle Konečného klíč k úspěchu českého filmu? A jaký je jeho potenciál?Martin SvobodaRozhovorVěřím v čistou observaciPolská dokumentaristka Marta Prusová, jejíž dokument Za hranicemi možností (Over the limit, 2017) si vydobyl velký respekt na prestižním festivalu dokumentárních filmů v Amsterdamu IDFA v roce 2017, byla v Praze jednou z lektorek East Doc Platform. Pro Dok.revue mluvila o svém dokumentaristickém přístupu.Martin SvobodaNová knihaZpůsoby vidění pro 21. století, aneb proměna knihy z popelky v sebevědomou feministkuAndrea Průchová Hrůzová píše o své práci na českém vydání knihy Jak vidět svět Nicholase Mirzoeffa.Andrea Průchová HrůzováÚvodníkVstoupit do obrazůPrvní letošní dok.revue je věnována interaktivitěKamila Boháčková