Co neviděl Sight and Sound

Britský časopis Sight and Sound odhalil „padesát nejlepších dokumentů všech dob“. Jak žebříček vytvořil? A proč?

Muž s kinoaparátem

Žebříček padesáti šesti nejlepších dokumentů všech dob zveřejnil britský filmový časopis Sight and Sound na podzim tohoto roku. Seznam je výsledkem rozsáhlého dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo na 360 respondentů – filmových kritiků, kurátorů, teoretiků a také dokumentaristů. Odpovědi posledně jmenovaných byly zpracovány samostatně, takže žebříčky jsou vlastně dva: ten, pro který volili oslovení odborníci na dokument, a ten, který vytvořili kolegové z branže.

Absolutním vítězem ankety se stává Muž s kinoaparátem (1929) Dzigy Vertova, pro který se vyslovila přesně stovka dotázaných kritiků a 25 filmařů. Druhé místo obsadil snímek Šoa (1985) Clauda Lanzmana, jenž získal podporu 68 kritiků (u filmařů figuruje na čtvrtém místě), jen o pár hlasů méně získal filmový esej Bez slunce (1982) Chrise Markera (stříbro pro filmaře), který v těsném závěsu následují Noc a mlha (1955) Alaina Resnaise a Tenká modrá linie (1988) Errola Morrise (oba snímky rovněž figurují v první pětici vítězů na seznamu dokumentaristů).

Pro všechny zde zmíněné filmy hlasovala více než čtvrtina dotázaných kritiků a necelá pětina dokumentaristů. Následující tituly pak získaly o poznání méně hlasů a hierarchické řazení filmů postupně ztrácí na přesvědčivosti; spíše se jedná o seznam snímků, které ten či onen kritik zmínil. Ještě zřetelnější je tato tendence v žebříčku vytvořeném dokumentaristy, kteří měli od počátku tendenci k méně zřetelné obecné shodě.

Jinými slovy, při bližším pohledu na statistiku (kterou Britský filmový institut představuje na svých stránkách v interaktivní podobě) se ukáže, že cílem tohoto seznamu je nejspíš něco jiného než vytvoření objektivně platného žebříčku kvality. Editoři časopisu, kteří se na tvorbě ankety podíleli, zdůrazňují, že jejich hlavním motivem bylo „získat úplný přehled dokumentárního kánonu“, přičemž spokojeně konstatují, že výsledný seznam, ve kterém tak často defilují „aluzivní filmové eseje, názorně ukazuje, že nefikční film není úzkou disciplínou, ale otevřeným polem plným průzkumníků“.

Není divu, že pro editory je rozmanitost dokumentárního kánonu takovým zjevením. Jak si ve svém komentáři v posledním letošním čísle časopisu Studies in Documentary Film všímá Brian Winston, výsledek šetření dokazuje přinejmenším to, že Sight and Sound ujel vlak. Dokumentárnímu filmu totiž dosud nevěnoval systematickou pozornost, nejspíš v zajetí předpokladu, že dokumentární film není co do bohatosti výrazových forem a významu tomu fikčnímu rovnocenný. Můžeme jenom doufat, že v roce 2015 bude Sight and Sound ve svých obhlídkách širokého dokumentárního pole méně krátkozraký.





výpis dalších článků rubriky:  Sport

2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková
1.18Aktualizace Jednoho světaCo připravuje jubilejní 20. ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden světJitka Lanšperková
6.17Když radost, tak z letošní Ji.hlavyDokumentární projekt nabídl dokufikci, vizuální esej i skrytou kameruZuzana Drtilová
5.17Mezi dokumentem a fikcí Dokument vs. fikce na 21. MFDF Ji.hlavaJitka Lanšperková
4.17Když se příslib nepromění v realitu, nastává nekončící šichtaPoznámky z poslední projekce Živého kina Praha 2017Veronika Hanáková
3.17Inspirativní čteníTipy na inspirativní čtení o dokumentární a mediální krajině:Andrea Slováková
2.17Jednou nohou v absolutnu: Hon na ParkinsonaJak vznikal letošní český vítěz mezinárodního festivalu populárně-vědeckých filmů Hon na ParkinsonaJitka Lanšperková

starší články

6.14DOK.REVUE
15. 12. 2014


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková

další odkazy:

Critics' 50 Documentaries of All Times
Seznam nejlepších dokumentů všech dob, vytvořený kritiky, kurátory a teoretiky na popud časopisu Sight and Sound
Filmmakers' Greatest Documentaries of All Times
Seznam nejlepších dokumentů všech dob, vytvořený dokumentaristy
Interaktivní statistika výsledků volby nejlepších dokumentů všech dob
Stránka, ze které lze vyčíst údaje o tom, kdo a jak v anketě volil.