Comeback

Režisér vzpomíná na okolnosti volby tématu filmu, který právě dokončil

Comeback

Pred viac ako piatimi rokmi ma začalo nahlodávať pokušenie pustiť sa do celovečernej metráže. Bolo to hneď po priaznivom prijatí môjho študentského krátkometrážneho filmu Arsy-Versy. Na vlne celého toho nadšenia som hľadal tému. Nakoniec si akousi súhrou náhod našla téma mňa. Nakrúcal som v base krátky spot o rovnosti šancí (v rámci reintegračného projektu Európskej únie) pre jednu francúzsku produkčnú spoločnosť. Po jeho realizácií mi riaditeľ väznice ponúkol možnosť vrátiť sa opätovne do Ilavy so svojím autorským projektom. Po rokoch som mu zavolal, či ponuka stále platí. Platila.

Rozhodol som sa svoj zabehnutý pracovný tím rozšíriť o scenáristu. Navštívil som v Stupave Jura Šlauku, ktorého som poznal zo školy. Tušil som, že bude dobrý nápad trocha ho prevetrať. A naozaj. Našiel som ho po kolená vrasteného do podlahy pivnice. Pre projekt sa zdal viac ako príznačný.    

Rozhodli sme sa nakrútiť film o dlhodobo uväznených. Sledovali sme ich život za bránami väzenia a skúmali sme situácie po prepustení na slobodu. Film rozpráva príbehy dvoch z nich, ktorí boli ochotní spolupracovať. Pamätám si, ako sme v prestrojení za muklov prvýkrát vstúpili do cely zbierať materiál. Hanbil som sa za svoje predsudky. Zároveň som bol fascinovaný priestorom, do ktorého sme prenikali. S našimi protagonistami sme sa začali spoznávať, spolupracovali sme a  rešpektovali sme sa. Postupne sme si vytvorili vzťah. Myslím, že práve vďaka tomu nie je film len správou o fenoméne recidívy, ale zároveň výletom kamsi ďalej. Naši hrdinovia sú napriek kolotoču vlastných zlyhaní a tragédií vo svojej podstate stále citlivé, zraniteľné a v istom zmysle krehké bytosti.

Comeback

Keď o tom premýšľam, títo chlapi sú za mrežami vlastne doma. Každý jeden z nich sa teší von, no keď príde ich čas, sú si vedomí toho, že idú len na dovolenku. Vzdialene mi to pripomína krátky letný milenecký kontakt s realitou. A len čo láskyplný ošiaľ ustane, nastáva frustrácia. Frustrácia z neschopnosti zaradiť sa. Tých desať, dvadsať rokov človeku chýba. A vlastne nemá nič. V base zarobil v lepšom prípade sto – dvesto eur. Všetko je nové. Nemá zázemie. Prepad do alkoholovej, prípadne drogovej nádrže je potom len logickým vyústením. Odtiaľ už je to len krok k recidíve. V konečnom dôsledku sa opäť vracia tam, kde je o neho postarané. Ak bude mať šťastie, môže to o pár rokov skúsiť znova.

Film bol beh na dlhú trať. Som rád, že je hotový. Keď sa s vami niečo vlečie roky, je to nesmierne vyčerpávajúca záležitosť. Stále čakáte na ten moment, kedy budete môcť povedať stop a pustiť film medzi ľudí. A keď ten okamih konečne nastane, zhlboka vydýchnete a chvíľu sa veziete na vlne blaženého pocitu z dokončenej práce. Ale keďže som filmár – recidivista, v súčasnosti mám už rozrobené ďalšie projekty.


Miro Remo

Foto: miroremo.sk

Miro Remo

Miro Remo (1983) pochází z průmyslového města Ladce na Slovensku. Studoval v Ateliéru dokumentární tvorby na VŠMU v Bratislavě pod vedením Vlada Balca. Jeho krátký studentský snímek Arsy-Versy (2009) získal mnoho cen. Comeback je jeho první celovečerní dokument.


Film Comeback Mira Rema bude mít světovou premiéru na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech. Je zařazen do soutěžní sekce dokumentárních filmů.





výpis dalších článků rubriky:  Nový film

dok.revueRekviem za konec fosilní éryDokumentarista Jindřich Andrš, známý díky svému krátkému filmu Poslední šichta Tomáše Hisema, jenž získal zvláštní uznání na MFDF Ji.hlava v roce 2017, připravuje svůj celovečerní debut Nová šichta. Ten na jeho úspěšný krátký dokument navazuje a sleduje horníka Tomáše, který si po zavření dolu musí jít hledat jinou práci. Uspěje? Andrš popisuje svůj chystaný snímek, kterým by rád vzdal hold již mizející době fosilní.Jindřich Andrš
dok.revueSametová FAMUVizuální umělkyně a filmová teoretička Lea Petříková píše o filmu Sametová FAMU, který připravuje ve spolupráci s dokumentaristou Janem Rouskem. Půjde v něm o pohled na revoluční události roku 1989 perspektivou FAMU.Lea Petříková
dok.revueLet vinyRežisérka Tereza Tara představuje svůj nový, osobně laděný celovečerní dokument Let viny, který připravuje už deset let.Tereza Tara
2.19O nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová Tyson
1.19Dunaj vědomíDavid Butula o svém chystaném filmu o příběhu kapely DunajDavid Butula
6.18Ako som sa stala partizánkouSlovenská dokumentaristka Vera Lacková o svém připravovaném filmu Ako samo sa stala partizánkouVera Lacková
5.18 Ve světle ikonZdeněk N. Bričkovský o svém novém filmu Ve světle ikon Zdeněk N. Bričkovský
F1.18PasažéřiJana Boršková o svém dokončovaném filmu PasažéřiJana Boršková
4.18Natáčení ve skrytém městěTomáš Elšík o svém filmu Central Bus Station.Tomáš Elšík
dok.revueDobré zprávyOndřej Šálek o svém novém filmu s pracovním názvem Dobré zprávyOndřej Šálek

starší články

2.14DOK.REVUE
30. 06. 2014


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková