csfd.cz

Hvězdičky pro dokumentární snímky uváděné v českých kinech

Holka Ferrari Dino

Jak si stojí dokumentární snímky uváděné v českých kinech? Co o nich soudí sami diváci? Odpověď z různých náhledů, někdy přesnou a ostrou, někdy vrstevnatou, nabízí i internetový portál Česko-Slovenská filmová databáze (csfd.cz). Zde může kdokoli udělit jakémukoli snímku – podobně jako recenzent populárních periodik – příslušný počet hvězdiček, těm nejlepším celých pět. A ti zdatnější návštěvníci, kteří takto posoudili více než dvě stovky filmů, mohou psát vlastní komentáře.

Nejlepšího ocenění se dostalo novému snímku slovenského režiséra Petera Kerekese Jak se vaří dějiny, v němž nás filmový štáb provází panoramatem moderních evropských válek v doprovodu armádních kuchařů z Německa, Ruska, Francie, Bosny a Hercegoviny či Srbska. „Vtipné a zároveň vážne, veľmi dobre spracované. Miestami sa pýtali tých kuchárov príliš detinské otázky, ale vždy prišla múdra odpoveď,” připsal ke svým pěti hvězdičkám divák Zamex. Na osobitý autorský styl Kerekesovy hravé provokace těžko přistoupil i kritičtější recenzent sanikope: “Kvalitou film kymáca z nudy do silnej nápaditosti. V podstate by som to zhrnul-najsilnejšou pre mňa zostala trojhra medzi dvomi srbskymi ženami a chorvatským kuchárom. Ale tie zbytočne otázky boli veľmi zavádzajuce.” Film na CSFD získal hodnocení 84 procent, tedy v průměru více než čtyři hvězdičky od každého diváka.

Jen o tři body méně, tedy celkem 81 procent, si na druhé příčce drží nový film stále provokativního a inspirativního režiséra Jana Němce Holka Ferrari Dino, uvedený v lednu na rotterdamském filmovém festivalu a  v dubnu v rámci Febiofestu. Autor se jeho prostřednictvím vrací k vlastním záběrům natočeným při příjezdu okupačních armád v srpnu roku 68 i své emigraci–cestě z obsazeného domova za svobodou cizince. „Musím dodat, že záběry stále notně působivé. Sám jsem se upřeně díval a sledoval tu opakovanou « mnichovskou » potupu našeho národa a odvahu jednotlivců, jako byl třeba bezprostřední filmař Jan Němec, který se nebál, prošel ulice Prahy s kamerou a ještě dokázal tyto unikátní záběry následující dny dopravit do svobodného televizního éteru,” vzdává hold Renton.

Třetím v pořadí s rovnými 80 procenty je film režiséra a spisovatele Jana Nováka a jeho syna Adama Občan Havel přikuluje o Havlově předprezidentském čase – období normalizace a vzniku slavné divadelní hry Audience, kdy budoucí ikona světové politiky dělničila v trutnovském pivovaru. „Přikulující Havel je příjemný společník, a pokud máte za sebou Občana Havla, radím zhlédnout i tuto zajímavější variantu Havlova « životopisu »,” doporučuje P1tr.

Naopak velmi kritické hodnocení si vysloužil televizní snímek režisérky Olgy Sommerové Do samoty v tanci sledující vznik opery o procesu s Miladou Horákovou v pražském divadle Kolowrat (62 procent). „Pokud si máte vybrat mezi Herculem Poirotem, Ordinací, VKV a tímhle dokumentem, není pochyb, po čem sáhnu. Ale pokud bych měl v danou dobu něco jiného na práci, tak bych o to ani nezavadil,” komentuje snímek televizní kritik smeidler a pohodaman dodává: „Tři hvězdy za možnost sledovat dobové dokumenty z procesu s M. Horákovou. Ten balast okolo tak 1*.“





výpis dalších článků rubriky:  Sport

2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková
1.18Aktualizace Jednoho světaCo připravuje jubilejní 20. ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden světJitka Lanšperková
6.17Když radost, tak z letošní Ji.hlavyDokumentární projekt nabídl dokufikci, vizuální esej i skrytou kameruZuzana Drtilová
5.17Mezi dokumentem a fikcí Dokument vs. fikce na 21. MFDF Ji.hlavaJitka Lanšperková
4.17Když se příslib nepromění v realitu, nastává nekončící šichtaPoznámky z poslední projekce Živého kina Praha 2017Veronika Hanáková
3.17Inspirativní čteníTipy na inspirativní čtení o dokumentární a mediální krajině:Andrea Slováková
2.17Jednou nohou v absolutnu: Hon na ParkinsonaJak vznikal letošní český vítěz mezinárodního festivalu populárně-vědeckých filmů Hon na ParkinsonaJitka Lanšperková

starší články

2.9DOK.REVUE
13. 04. 2009


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková