Deštníková revoluce v Hongkongu

Masterclass Josepha Čchenga na 18. MFDF Ji.hlava

Hongkongský politolog, aktivista a zakladatel hnutí Occupy Central Joseph Čcheng se na Inspiračním fóru, jež bylo součástí 18. ročníku MFDF Ji.hlava (2014) rozpovídal o tzv. deštníkové revoluci, kdy tisíce mladých lidí doslova okupují střed Hongkongu. Protestují proti zrušení dvou systémů v jednom státě. Nechtějí, aby Peking znova Hongkong ovládal a vymýtil tak i malý zárodek demokratičnosti a svobody, kterou Hongkongu garantuje britsko-čínská smlouva z roku 1984.

Protestující zvolili mírumilovnou formu demonstrace, kdy v míru a přátelství zůstávají ve středu města. Na mnohdy násilné policejní útoky neodpovídají podobnou brutalitou, nýbrž často policistům i pomohou. Při silném lijáku jim dokonce půjčí deštník, kterým se před pár hodinami bránili útokům pepřovým sprejem.

"Do protestů se zapojují hlavně studenti, často i studenti středních škol. Jsou si vědomi velice špatných podmínek, které na ně v dospělosti čekají. Po vystudování vysoké školy se často musejí vrátit domů a splácet desetitisícové dluhy státu. Vyhlídky se v Hongkongu zatím nijak nelepší," vysvětloval s pokorou Číňanům vlastní Joseph Čcheng.

Profesor politologie hongkongské univerzity Joseph Čcheng též pomáhal založit Občanskou stranu. Už od 80. let je spojen s hongkongským demokratickým hnutím. Patří k zakládajícím redaktorům odborných periodik Hong Kong Journal of Social Sciences a The Journal of Comparative Asian Development. Také byl zakládajícím prezidentem  Asociace pro asijská studia. Díky svým společensko-politickým aktivitám se těší přirozené úctě nejen v Hongkongu.




5.15DOK.REVUE
02. 12. 2015


z aktuálního čísla:

Situační recenzeVideoblog z BudapeštiSituační recenze filmu Kateřiny Turečkové Iluze, jenž formou počítačové hry ukazuje, s jakými problémy se potýká současné Orbánovo MaďarskoKamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíDavid Butula o svém chystaném filmu o příběhu kapely DunajDavid ButulaTémaTradiční média a interaktivitaMnohé tradiční mediální organizace se ocitají posledních pár let v roli producentů interaktivních děl. O co tím usilují a jak taková díla vypadají? Andrea Slováková, Iveta ČernáSportNa chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené KubášekBáseňPíseň na rozloučenouBáseň Charlieho Soukupa ze sbírky RadioCharlie SoukupRozhovorJak zprostředkovat pocity lidí trpících bipolární poruchouRozhovor s režisérkou Kalinou Bertin o jejím interaktivním dokumentu Manická VROndřej MoravecRozhovorSystém je připravený, nesmí nám chybět odvaha ho naplnitJiří Konečný patří mezi nejvýraznější české producenty soustředící se na artové a festivalové snímky, a to jak hrané, tak dokumentární. Před časem uvedl na letošním Jednom světě hned dva dokumenty, které produkoval, a jen o několik dní později jím produkovaný hraný film Všechno bude (2018) dominoval na Českých lvech. Kde leží podle Konečného klíč k úspěchu českého filmu? A jaký je jeho potenciál?Martin SvobodaRozhovorVěřím v čistou observaciPolská dokumentaristka Marta Prusová, jejíž dokument Za hranicemi možností (Over the limit, 2017) si vydobyl velký respekt na prestižním festivalu dokumentárních filmů v Amsterdamu IDFA v roce 2017, byla v Praze jednou z lektorek East Doc Platform. Pro Dok.revue mluvila o svém dokumentaristickém přístupu.Martin SvobodaNová knihaZpůsoby vidění pro 21. století, aneb proměna knihy z popelky v sebevědomou feministkuAndrea Průchová Hrůzová píše o své práci na českém vydání knihy Jak vidět svět Nicholase Mirzoeffa.Andrea Průchová HrůzováÚvodníkVstoupit do obrazůPrvní letošní dok.revue je věnována interaktivitěKamila Boháčková