Dobré zprávy

Ondřej Šálek o svém novém filmu s pracovním názvem Dobré zprávy

Vydáváme se do Ostravy za panem Jiřím, který ztratil víru v okolní svět a uvěřil zednářskému spiknutí. Vždy když vzhlíží do oblak, myslí na chemtrails, tj. konspirační teorii, že nás dennodenně práškují dopravní letadla, jež nám mění vědomí a dělají z nás nemyslící ovce. 

Vytáčím číslo na začínajícího zvukaře a zběžně mu vysvětluji povahu našeho dokumentu. Že točíme o České nezávislé televizi, etalonu dezinformačních médií v Česku, a o jejím zakladateli panu Černém, který je nejen velkým mystikem, ale současně i milým člověkem. Tentokrát však jedeme do Ostravy za panem Jiřím, který je věrným divákem této televize a také zarputilým komunistou. Zvukař má jasno: „Takže točíme o kreténech.” Vzmůžu se jen na krátký apel na jeho empatii a doufám, že tato exkurze aspoň někoho z nás obohatí.

Po příjezdu do Ostravy nás čeká pan Jiří ve zpustlém baráčku na okraji města. Jeho partnerka nám připravila hromadu chlebíčků a naše seznámení se nese v přátelském duchu. Pan Jiří je skvělý vypravěč. Rád vypráví o tom, jak spolupracoval s StB a využíval svých kontaktů na státní policii, aby se mohl dostat do exkluzivního ostravského klubu. Po stěnách visí podobizny Lenina a celý dům působí neudržovaným dojmem. Výplata pana Jiřího jako vrátného místní firmy na žádné hogo fogo bydlení rozhodně nestačí. 

Pan Jiří žije na okraji společnosti. Jako bývalý horník si sice přišel na nemalé peníze i slušné postavení, ale po revoluci přišel o práci, úspory propil a teď žije více méně z měsíce na měsíc. Rád sleduje pravidelné vysílání pana Černého a jeho Českou nezávislou televizi. Prý mu pan Černý otevřel oči a zjistil, že všechno je jinak. Mainstreamová média manipulují s občany, imigranti jsou pouhým nástrojem pro genocidu bílé Evropy a člověk si musí udělat vlastní názor. Nepolemizujeme s ním, ostatně nemá to smysl, akorát si tak mezi sebe vrazíme klín.


 

Přestože se pan Jiří před kamerou ostýchá, náš zájem ho upřímně těší. Po všech těch letech, kdy se okolní svět převrátil vzhůru nohama, kolem něj stojí filmový štáb a zajímá se o jeho vnitřní svět. Konečně někdo poslouchá i jeho strasti a jeho názory bere se vší vážností do hry. I náš zvukař postupně ztrácí předsudky a tupí hrany své předešlé bojovnosti.

Po půldenním natáčení se loučíme před baráčkem pana Jiřího. Žertujeme a smějeme se letadlům na obloze, za kterými se netáhne žádná běloskvoucí čára – tedy jedovaté chemtrails. „Nepráší,” obracíme se na pana Jiřího. Ten se tomu jenom pousměje a spokojeně zamručí: „Asi doprášil.” Na cestě domů zvukař jihne a je vidět, že jeho svět nalezl nové horizonty. Všechno je jinak, už ani ti kreténi nejsou tím, čím bývali.  

Pan Jiří se ve filmu nakonec neukáže. Avšak zůstal jediným divákem České nezávislé televize, který se s námi nebál mluvit. Z přibližně osmi tisíc pravidelných diváků se nikdo jiný nepřihlásil. Včetně pana Zdeňka, který pracuje na vrátnici Českého rozhlasu a shodou okolností mi kontroluje tašku: „Já vás znám z České nezávislé televize, jak jste byl v tom jeho vysílání, že jo.” Jo, to jsem já. „Tak pana Černého pozdravujte a že mu fandím.” Rád vyřídím. 

I mě nakonec překvapí, že diváci České nezávislé televize jsou nám blíž, než si vůbec myslíme.





výpis dalších článků rubriky:  Nový film

dok.revuePtát se po tom, kde jednou skončímeFilmová dílna pro seniory spolku Inventura pod vedením režisérky Terezy Daniell Adámkové dokončuje hodinový film Stopa v hlavě, ve kterém samy seniorské filmařky se svými ručními kamerami přemýšlejí o tom, jak se život starého člověka promění, když začne být závislý na druhých. Jaké kompromisy musí on a jeho okolí podstupovat? A je možné žít i bez velkých osobních obětí zbytku rodiny i nadále důstojně?Tereza Daniell Adámková
F3.0FREMJak se natáčí film v Antarktidě? Je možné se dostat do hlavy umělé inteligence? A co to je GAI? To vše popisuje dokumentaristka Viera Čákanyová v textu o svém novém filmu FREM v dok.revue.Viera Čákanyová
F2.0Cesta k filmu Efekt VašulkaIslandská režisérka Hrafnhildur Gunnarsdóttir popisuje pro dok.revue, jak vznikal její celovečerní dokument Efekt Vašulka o zakladatelích světového videoartu, manželech Steině a Woodym Vašulkových. Snímek s českou koprodukcí má v Ji.hlavě svou mezinárodní premiéru. Promítne se dnes od 18 hodin v kině Dělnický dům.Hrafnhildur Gunnarsdóttir
4.19Tady Havel, slyšíte mě?Jaké byly poslední dva roky života Václava Havla? Dokumentarista Petr Jančárek přibližuje svůj chystaný dokument o sklonku Havlova života, jehož část v pracovní verzi promítne MFDF Ji.hlava v sekci Studio 89, věnované reflexi letošního výročí tak zvané sametové revoluce.Petr Jančárek
3.19Rekviem za konec fosilní éryDokumentarista Jindřich Andrš, známý díky svému krátkému filmu Poslední šichta Tomáše Hisema, jenž získal zvláštní uznání na MFDF Ji.hlava v roce 2017, připravuje svůj celovečerní debut Nová šichta. Ten na jeho úspěšný krátký dokument navazuje a sleduje horníka Tomáše, který si po zavření dolu musí jít hledat jinou práci. Uspěje? Andrš popisuje svůj chystaný snímek, kterým by rád vzdal hold již mizející době fosilní.Jindřich Andrš
F4.0Sametová FAMUVizuální umělkyně Lea Petříková píše o filmu Sametová FAMU, jenž nabízí pohled na revoluční události roku 1989 perspektivou FAMU. Snímek uvádí ji.hlavský festival dnes v 10 hodin v Horáckém divadle.Lea Petříková
dok.revueLet vinyRežisérka Tereza Tara představuje svůj nový, osobně laděný celovečerní dokument Let viny, který připravuje už deset let.Tereza Tara
F1.0O nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Snímek bude promítnut dnes ve 22:30 v DKO I.Barbora Jíchová Tyson
F5.0Dunaj vědomíJak režisér David Butula připravoval svůj film Dunaj vědomí o kapele Dunaj? Připomínáme si jeho starší text pro dok.revue z doby, kdy film teprve vznikal. Dnes ho ji.hlavský festival promítá od 14:30 v Dělnickém domě. David Butula
6.18Ako som sa stala partizánkouSlovenská dokumentaristka Vera Lacková o svém připravovaném filmu Ako samo sa stala partizánkouVera Lacková

starší články

.DOK.REVUE
02. 10. 2018


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaDokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky. Dokument vzbudil řadu diskuzí. Připomínáme tu, kterou pro dok.revue o snímku vedli Milena Bartlová a Petr Bilík. Film uvádí ji.hlavský festival dnes v bloku od 12:30 spolu s Otevřenou pevností Ivo Bystřičana. Kamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíJak režisér David Butula připravoval svůj film Dunaj vědomí o kapele Dunaj? Připomínáme si jeho starší text pro dok.revue z doby, kdy film teprve vznikal. Dnes ho ji.hlavský festival promítá od 14:30 v Dělnickém domě. David ButulaTémaVálka jako stav mysliEsej o snímcích Průnik a Doufám, že se máš dobře, které spojuje reflexe 20. století prostřednictvím archivních materiálů. Obě díla letos soutěžila v sekci Opus Bonum. Janis PrášilFestivalový tipÚterní tip dokumentaristky Terezy ReichovéTereza ReichováRozhovorŽeny sa nestanú rovnocennými, kým ich muži za také neuznajúFatima Rahimi je česká novinárka pochádzajúca z afganského Herátu, odkiaľ spolu so svojou rodinou v roku 1999 z dôvodu útlaku Talibanu emigrovala. Študuje kultúrne a duchovné dejiny Európy a blízkovýchodné štúdiá a iránistiku na Karlovej univerzite v Prahe, od roku 2015 pracuje pre Deník Referendum, kde sa venuje najmä témam sociálnej problematiky, čitateľom približuje spoločenskú situáciu v Afganistane a zároveň prináša reportáže z Česka. V Inšpiračnom fóre ji.hlavského festivalu prispela do diskusie Emancipace pokaždé jinak, kde priniesla osobný pohľad na rozdielnosť i podobnosť feminizmu, demokracie a ženskejrovnoprávnosti vo východných i západných krajinách. Dominika BleščákováRozhovorMusíme rozšiřovat hranice naší imaginace!Od letošního roku má ji.hlavský festival svého ekologického ombudsmana. Jaká je přesně jeho role v rámci festivalu a může být vůbec mezinárodní festival s řadou zahraničních hostů šetrný k životnímu prostředí? To prozrazuje Ĺuboš Slovák v rozhovoru pro dok.revue. Kamila BoháčkováPohledyVnitřní svět básníka Ivo HuclaDám si čínuIvo Hucl