dok.revue 4.14

Dok.revue 4.14 rezonuje předzvěstí blížícího se osmnáctého ročníku Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava

Hlavní rozhovor tentokrát dok.revue poskytl dokumentarista a pedagog Vít Janeček, znalec a podpůrce barmské nezávislé kinematografie, který pro festival připravil přehlídku děl současné barmské dokumentární (a hrané veristické) filmové scény. Portrét Donalda Rumsfelda Neznámé známé slavného amerického dokumentaristy Errola Morrise, o kterém v rubrice situační recenze debatují senátor a někdejší ministr vnitra František Bublan, diplomat a bývalý ministr obrany Alexandr Vondra a šéfredaktor A2larmu Jaroslav Fiala, bude mít v Ji.hlavě českou premiéru. O kritériích výběru filmů do festivalové sekce Fascinace představující současnou světovou a českou experimentální kinematografii hovoří její dramaturgyně Andrea Slováková. V rubrice báseň pak zaznívají slova Jonase Mekase, jednoho z nejznámějších současných avantgardních filmařů – slova, která zachytil na svou videokameru jedné noci na cestě přes Slovensko a jež adresoval José Luis Guerínovi, s nímž vedl tou dobou již poměrně rozsáhlou filmovou korespondenci. Jejich dopisy – stejně jako dopisy osmi dalších – Ji.hlava rovněž uvádí.




4.14DOK.REVUE
13. 10. 2014


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková