East European Forum


Pracovní setkání východoevropských filmových center V uplynulých letech, kdy se i díky silně zmedializovanému nepřijetí tzv. kinematografického zákona zintenzivnila debata o podobě podpory českého filmu a jeho institucionálním a legislativním zázemí, přetrvává stav, v němž se filmové instituce a profesní organizace vznášejí mimo pevné zakotvení v zákoně a obecně ve vakuu neexistující ucelené státní kulturní politiky vůči kinematografii. Konkrétní stranou této ze všech stran proprané mince je i poměrně nízké zastoupení českých dokumentárních filmů na zahraničních festivalech a trzích, v programech evropských televizí a na plátnech kin. Výjimky z pravidla jsou pak spíš výsledkem urputné práce konkrétních jednotlivců, aktivit organizací iniciovaných tzv. zdola nebo výjimečného renomé autorů než výsledkem podpory a zázemí, vycházejících z jasného legislativního rámce. Přestože od devadesátých let došlo v oblasti východní Evropy k zásadním změnám na poli legislativy, institucionálního zázemí, finančních zdrojů nebo rolí veřejnoprávních televizí, s obdobnými problémy se vyrovnává i řada sousedních zemí. Jednotlivá východoevropská filmová centra, jimž zákony ukládají místní filmovou tvorbu propagovat, se liší mírou kompetencí, finančních prostředků a celkově poměrem zaměření na hranou a dokumentární tvorbu. Na pozadí tak odlišných podob státní podpory a legislativního zázemí vyvstává konkrétní otázka: Je možné překlenout zmíněné rozdíly a vypracovat konkrétní společnou strategii propagace východoevropského dokumentárního filmu vůči evropskému trhu? Odpověď by mělo přinést pracovní setkání východoevropských filmových center, které Institut dokumentárního filmu pořádá v rámci doprovodného programu East European Fora 25. října 2007 v Jihlavě. Jeho cílem bude v první řadě zpřehlednit možnosti jednotlivých center a nalézt bílá místa v dosavadních postupech, v druhé řadě pak navrhnout konkrétní společné kroky, které pomohou vyplnit mezery v podpoře a propagaci kvalitní východoevropské tvorby a zefektivnit tak podporu právě v místech, která už jednotlivá centra nemají možnost pokrýt. Setkání se zúčastní filmová centra těchto zemí: Estonsko, Lotyšsko, Polsko, Česká republika, Slovensko, Maďarsko, Bulharsko, Rumunsko a Slovinsko.

Veřejné prezentace východoevropských dokumentárních projektů:

Hlavním bodem 7. ročníku East European Fora zůstává i letos podpora konkrétních připravovaných filmů. Z českých autorů se letos na fóru představí Lucie Králová a Jakub Hejna se svým společným projektem Grandpa’s Secrets o světově uznávaném scénografovi Josefu Svobodovi pohledem jeho vnuka – spoluautora filmu. Situační dokument Kicking Life o dětech prokopávajících si cestu nairobským slumem, o cestě z chudoby a fotbale představí Erika Hníková. V blízké době se také završí materiál časosběrného dokumentu Heleny Třeštíkové Katka, sledující osud stejnojmenné narkomanky. Historii a současnost lodžského ghetta otevře ve filmu Zpráva o Lodži Pavel Štingl. Vedle českých dokumentaristů bude na fóru hledat finanční podporu pro své vznikající filmy i dalších 45 východoevropských režisérů a producentů. Kvalitní témata naopak přijede hledat 18 zástupců TV stanic a řada nákupčích, distributorů a festivalových selektorů. Forum pořádá Institut dokumentárního filmu ve spolupráci s MFDF Jihlava. Více informací najdete na www.DOCUinter.net.





výpis dalších článků rubriky:  Téma

2.19Kdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr Minařík
1.19Tradiční média a interaktivitaMnohé tradiční mediální organizace se ocitají posledních pár let v roli producentů interaktivních děl. O co tím usilují a jak taková díla vypadají? Andrea Slováková, Iveta Černá
6.18Hrát si na utrpeníO tom, jak se ponořit do překrásných nových světůTereza Krobová
4.18Koho potkáte na 22. MFDF Ji.hlava?
4.18Náš orientO letošní Ji.hlavské sekci Československý orient píše Jaroslav Kratochvíl.Jaroslav Kratochvíl
4.18Peripetie virtuálních světůDramaturgyně Ji.hlavské VR Zone Andrea Slováková o nejnovějších trendech ve virtuální realitěAndrea Slováková
1.18Podoby filmové fascinaceKurátorka filmu a fotografie Národního muzea vypráví o třech ročnících Konference Fascinace, jež se koná při Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava.Pavlína Vogelová
6.17Krátké filmy – dlouhé zážitky (aneb dokumenty Drahomíry Vihanové)Na začátku prosince 2017 nás opustila významná režisérka dokumentárních i hraných filmů Drahomíra Vihanová, připomeňte si její tvorbu nejen z 80. let v znovuvydném textu Moniky Kocandové.Monika Kocandová
F4.17Hranice smutku, šedi, zmaru. Dají se tyto limity překročit, ptají se Rychlíková s UhlovouLuboš Vedral
F4.17Film jako výtvarný objekt Dílna o filmech Stanislava Hory z let 1980–2016Martin Blažíček

starší články

2.7DOK.REVUE
08. 10. 2007


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková