East European Forum


Pracovní setkání východoevropských filmových center V uplynulých letech, kdy se i díky silně zmedializovanému nepřijetí tzv. kinematografického zákona zintenzivnila debata o podobě podpory českého filmu a jeho institucionálním a legislativním zázemí, přetrvává stav, v němž se filmové instituce a profesní organizace vznášejí mimo pevné zakotvení v zákoně a obecně ve vakuu neexistující ucelené státní kulturní politiky vůči kinematografii. Konkrétní stranou této ze všech stran proprané mince je i poměrně nízké zastoupení českých dokumentárních filmů na zahraničních festivalech a trzích, v programech evropských televizí a na plátnech kin. Výjimky z pravidla jsou pak spíš výsledkem urputné práce konkrétních jednotlivců, aktivit organizací iniciovaných tzv. zdola nebo výjimečného renomé autorů než výsledkem podpory a zázemí, vycházejících z jasného legislativního rámce. Přestože od devadesátých let došlo v oblasti východní Evropy k zásadním změnám na poli legislativy, institucionálního zázemí, finančních zdrojů nebo rolí veřejnoprávních televizí, s obdobnými problémy se vyrovnává i řada sousedních zemí. Jednotlivá východoevropská filmová centra, jimž zákony ukládají místní filmovou tvorbu propagovat, se liší mírou kompetencí, finančních prostředků a celkově poměrem zaměření na hranou a dokumentární tvorbu. Na pozadí tak odlišných podob státní podpory a legislativního zázemí vyvstává konkrétní otázka: Je možné překlenout zmíněné rozdíly a vypracovat konkrétní společnou strategii propagace východoevropského dokumentárního filmu vůči evropskému trhu? Odpověď by mělo přinést pracovní setkání východoevropských filmových center, které Institut dokumentárního filmu pořádá v rámci doprovodného programu East European Fora 25. října 2007 v Jihlavě. Jeho cílem bude v první řadě zpřehlednit možnosti jednotlivých center a nalézt bílá místa v dosavadních postupech, v druhé řadě pak navrhnout konkrétní společné kroky, které pomohou vyplnit mezery v podpoře a propagaci kvalitní východoevropské tvorby a zefektivnit tak podporu právě v místech, která už jednotlivá centra nemají možnost pokrýt. Setkání se zúčastní filmová centra těchto zemí: Estonsko, Lotyšsko, Polsko, Česká republika, Slovensko, Maďarsko, Bulharsko, Rumunsko a Slovinsko.

Veřejné prezentace východoevropských dokumentárních projektů:

Hlavním bodem 7. ročníku East European Fora zůstává i letos podpora konkrétních připravovaných filmů. Z českých autorů se letos na fóru představí Lucie Králová a Jakub Hejna se svým společným projektem Grandpa’s Secrets o světově uznávaném scénografovi Josefu Svobodovi pohledem jeho vnuka – spoluautora filmu. Situační dokument Kicking Life o dětech prokopávajících si cestu nairobským slumem, o cestě z chudoby a fotbale představí Erika Hníková. V blízké době se také završí materiál časosběrného dokumentu Heleny Třeštíkové Katka, sledující osud stejnojmenné narkomanky. Historii a současnost lodžského ghetta otevře ve filmu Zpráva o Lodži Pavel Štingl. Vedle českých dokumentaristů bude na fóru hledat finanční podporu pro své vznikající filmy i dalších 45 východoevropských režisérů a producentů. Kvalitní témata naopak přijede hledat 18 zástupců TV stanic a řada nákupčích, distributorů a festivalových selektorů. Forum pořádá Institut dokumentárního filmu ve spolupráci s MFDF Jihlava. Více informací najdete na www.DOCUinter.net.





výpis dalších článků rubriky:  Téma

1.19Tradiční média a interaktivitaMnohé tradiční mediální organizace se ocitají posledních pár let v roli producentů interaktivních děl. O co tím usilují a jak taková díla vypadají? Andrea Slováková, Iveta Černá
6.18Hrát si na utrpeníO tom, jak se ponořit do překrásných nových světůTereza Krobová
4.18Koho potkáte na 22. MFDF Ji.hlava?
4.18Náš orientO letošní Ji.hlavské sekci Československý orient píše Jaroslav Kratochvíl.Jaroslav Kratochvíl
4.18Peripetie virtuálních světůDramaturgyně Ji.hlavské VR Zone Andrea Slováková o nejnovějších trendech ve virtuální realitěAndrea Slováková
1.18Podoby filmové fascinaceKurátorka filmu a fotografie Národního muzea vypráví o třech ročnících Konference Fascinace, jež se koná při Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava.Pavlína Vogelová
6.17Krátké filmy – dlouhé zážitky (aneb dokumenty Drahomíry Vihanové)Na začátku prosince 2017 nás opustila významná režisérka dokumentárních i hraných filmů Drahomíra Vihanová, připomeňte si její tvorbu nejen z 80. let v znovuvydném textu Moniky Kocandové.Monika Kocandová
F4.17Hranice smutku, šedi, zmaru. Dají se tyto limity překročit, ptají se Rychlíková s UhlovouLuboš Vedral
F4.17Film jako výtvarný objekt Dílna o filmech Stanislava Hory z let 1980–2016Martin Blažíček
F2.17Průhledná bytost: Marcel Ophuls Dramaturg retrospektivy významného německého dokumentaristy Marcela Ophulse komentuje jeho tvorbu zařazenou do této festivalové sekce. Petr Šafařík

starší články

2.7DOK.REVUE
08. 10. 2007


z aktuálního čísla:

Situační recenzeVideoblog z BudapeštiSituační recenze filmu Kateřiny Turečkové Iluze, jenž formou počítačové hry ukazuje, s jakými problémy se potýká současné Orbánovo MaďarskoKamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíDavid Butula o svém chystaném filmu o příběhu kapely DunajDavid ButulaTémaTradiční média a interaktivitaMnohé tradiční mediální organizace se ocitají posledních pár let v roli producentů interaktivních děl. O co tím usilují a jak taková díla vypadají? Andrea Slováková, Iveta ČernáSportNa chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené KubášekBáseňPíseň na rozloučenouBáseň Charlieho Soukupa ze sbírky RadioCharlie SoukupRozhovorJak zprostředkovat pocity lidí trpících bipolární poruchouRozhovor s režisérkou Kalinou Bertin o jejím interaktivním dokumentu Manická VROndřej MoravecRozhovorSystém je připravený, nesmí nám chybět odvaha ho naplnitJiří Konečný patří mezi nejvýraznější české producenty soustředící se na artové a festivalové snímky, a to jak hrané, tak dokumentární. Před časem uvedl na letošním Jednom světě hned dva dokumenty, které produkoval, a jen o několik dní později jím produkovaný hraný film Všechno bude (2018) dominoval na Českých lvech. Kde leží podle Konečného klíč k úspěchu českého filmu? A jaký je jeho potenciál?Martin SvobodaRozhovorVěřím v čistou observaciPolská dokumentaristka Marta Prusová, jejíž dokument Za hranicemi možností (Over the limit, 2017) si vydobyl velký respekt na prestižním festivalu dokumentárních filmů v Amsterdamu IDFA v roce 2017, byla v Praze jednou z lektorek East Doc Platform. Pro Dok.revue mluvila o svém dokumentaristickém přístupu.Martin SvobodaNová knihaZpůsoby vidění pro 21. století, aneb proměna knihy z popelky v sebevědomou feministkuAndrea Průchová Hrůzová píše o své práci na českém vydání knihy Jak vidět svět Nicholase Mirzoeffa.Andrea Průchová HrůzováÚvodníkVstoupit do obrazůPrvní letošní dok.revue je věnována interaktivitěKamila Boháčková