Ekonomie prestiže: Ceny, vyznamenání a oběh kulturních hodnot

Kniha Jamese F. Englishe z nakladatelství Host

Když se posuneme na okraj rostoucího vesmíru nepříliš vážných cen, narazíme na ocenění pro čím dál pochybnější žánry. Například zůstaneme-li u filmu, ceny Hubcap (Hubby), založené v roce 1984 satirickým sloupkařem a televizním moderátorem Joem Bobem Briggsem alias Johnem Bloomem, který je prohlásil za “fastfoodové ceny akademie” a předával je při takových příležitostech, jako byl sjezd fanoušků hororových filmů na Fairleigh Dickinson University. Ceny Hubby s kategoriemi jako “nejlepší slizoun”, “nejlepší scéna kung fu” a “nejlepší bezduchá sexuální komedie” nebyly nikdy přenášeny a v roce 1995 bylo jejich udílení zastaveno, ale přesto je lze chápat jako nevědomé předchůdce Filmových cen MTV, které v zásadě daly Bloomově satiře na velké filmové ceny formát velké filmové ceny. Zakladatel cen Hubby se ovšem dostal do problému také proto, že předmět či terč jejich humoru byl tak neurčitý. Jeden se mohl ptát, zda se Bloom rozdáváním cen za “nejlepší přehlídku poprsí” či “nejlepší oplzlost” pokoušel o populistické převrácení legitimní hierarchie kulturní hodnoty a hájil hodnotu čistě bezduché radosti před hodnotou odcizeného estetického hodnocení, nebo zda se snažil vyjádřit, že kinematografie jako taková ztratila estetickou hodnotu, a nepochyboval o nadřazenosti “umění” nad “brakem”, ale o samotné schopnosti současných filmů dostat se na úroveň skutečného umění. - a dělal si legraci z těch, kteří s Titanicem nakládají, jako by šlo o Vojnu a mír. Když Bloom hovořil o Dni pokání jako o “nejskvělejším filmu, jaký byl kdy natočen o skutečném fungování francouzsky mluvící židovské mafie z Miami a důvodech, proč tato mafie nenávidí španělsky mluvící německé gangstery narozené v Chile, kteří nerespektují její tradice”, zdálo se, že tím potvrzuje vlastní značně sofistikovaný vkus - těšil se z nejvulgárnějšího typu kinematografických splašků jako znalec, pohybující se v estetickém suterénu, jak to dovedou jen kulturně nejvzdělanější. Ale jeho ironizující znalecký posudek lze chápat dvěma způsoby - jako odlišení se od skutečných Joeů Bobů, jižanských dělníků, o nichž se předpokládá, že takové misogynské filmy plné násilí berou vážně, nebo jako odlišení se od konvenčních filmových kritiků a průměrných návštěvníků kina (oscarového publika), jejichž stádní přijímání buržoazního vkusu jim brání, aby si vychutnali “scénu pojídání živých červů” ve filmu Vězeňské peklo nebo “scénu s intergalaktickými hemeroidy” ve filmu Flesh Gordon II.

James F. English. Ekonomie prestiže: Ceny, vyznamenání a oběh kulturních hodnot. 1. vydání. Host, Brno 2012.
 

Přeložila Martina Neradová





výpis dalších článků rubriky:  Nová kniha

2.19Jak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea Slováková
1.19Způsoby vidění pro 21. století, aneb proměna knihy z popelky v sebevědomou feministkuAndrea Průchová Hrůzová píše o své práci na českém vydání knihy Jak vidět svět Nicholase Mirzoeffa.Andrea Průchová Hrůzová
3.18Nový nefikční filmDara Waldron o své nové knize New Nonfiction Film Dara Waldron
2.18O vytváření PřetvářeníPřetváření skutečnosti: Kultura dokumentu Spojených států po roce 1945Sara Blair, Joseph Entin, Franny Nudelman
1.18Digitální média a dokumentární tvorba: Protichůdné přístupyAustralský profesor z melbournské univerzity Adrian Miles představuje zcela novou antologii zaměřenou na podobu dokumentární tvorby v éře digitálních a online médií.Adrian Miles
6.17Ke klauzurní knize FAMU 2017Skrytý půvab studentských invencíJitka Lanšperková, Kateřina Šardická
dok.revueJak vznikl film? Výlet do světa filmové archeologie pro malé i velkéRozhovor s autory knihy Terezou Czesany Dvořákovou a Františkem TýmalemRichard Klíčník
5.17Sběrná knihaPavel Kosatík zpovídá dokumentaristku Helenu TřeštíkovouPavel Kosatík
4.17Neviditeľné dejiny slovenských dokumentaristovRedaktor nakladatelství SFÚ Martin Kaňuch o knize vzpomínek slovenského režiséra, dramaturga, scenáristy a filmového publicisty Rudolfa Urce.Martin Kaňuch
2.17Jak jsem se stala animasofkouFilmová publicistka a kritička Kamila Boháčková vypráví o redakci českého překladu knihy estonského animátora a teoretika animace Ülo Pikkova Animasofie: Teoretické kapitoly o animovaném filmu.Kamila Boháčková

starší články

f2.13DOK.REVUE
25. 10. 2013


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková