Experimentální aperitiv

Již druhým rokem mají ti, kteří nemohou dorazit na festival do Jihlavy, možnost zhlédnout vybrané filmy ze svých domovů na www.doc-air.com

Co je to Doc Air?

Celoroční online portál pro distribuci dokumentárních a experimentálních filmů DOC AIR svým divákům v současnosti nabízí 200 dokumentárních filmů a každý týden přibývají dvě novinky. Najdete na něm jak zahraniční, tak české dokumenty významných autorských osobností z celého světa. Jeho významným rysem je selektivní dramaturgie, která se soustředí, jak říká manažerka projektu Nina Numankadičová, na autorské dokumenty, významné společensky i umělecky: „Hledáme filmy se závažnou a poutavou tematikou, které zároveň nerezignují na estetické kvality a výjimečný styl .“

Takováto dramaturgie je důležitá jak pro přímé filmové diváky, tak pro producenty, distributory a samotné režiséry. Distributoři významných filmů v ní vidí záruku, že jejich film bude nabízen v „kvalitní společnosti“. Výběr je však také podstatným vodítkem pro uživatele internetu. Doc Air svým jasným profilem může divákům pomoci zorientovat se v nepřeberném množství webových stránek, které nabízejí kvanta obsahu často bez zjevného třídění. Producenty a režiséry vybízí, aby sami přihlásili svůj film.

Doc Air byl založen před dvěma lety občanským sdružením JSAF (Jihlavský spolek amatérských filmařů), které již dvanáctým rokem pořádá Mezinárodní festival dokumentárních filmů Jihlava.

Festival online

Festival online, jehož druhý ročník můžete sledovat na www.doc-air.com od posledního zářijového víkendu i vy, je virtuální bránou právě k MFDF Jihlava. „Festival online je určen především těm, kdo nemají možnost přijet na festival do Jihlavy, a přesto mají chuť do festivalového programu alespoň nahlédnout. Zároveň se ovšem obrací i na ty, kdo nemají s dokumentárním filmem příliš zkušenost, ale přitom se s ním chtějí blíže seznámit. Přidejte se virtuálně k návštěvníkům MFDF Jihlava se společným přáním Myslet filmem!“ vyzývá Nina Numankadičová.

Festival online byl zahájen v sobotu 27. 9. tzv. festivalovým aperitivem, který trvá až do 23. 10. 2008. Jsou jím vítězné a úspěšné filmy z minulého XII. ročníku MFDF Jihlava. Každý pátek jsou zveřejněny dva filmy, jeden český a jeden zahraniční, celkem osm filmů ze sekcí Mezi moři, Česká radost a Opus Bonum. První dva týdny mohli diváci zhlédnout film Filipa Remundy Pulec, králík a duch svatý o pravoslavném knězi Liborovi Halíkovi, který před brněnskou nemocnicí vytrvale protestuje proti potratům. Film dostal minulý rok na festivalu diváckou cenu. Druhý týden byl ke zhlédnutí poetický kanadský dokument Sylvaina L‘Espérance Řeka, kde žijeme o tajemném životě řeky Niger a lidí kolem ní. Na střihový dokument z rodinných archivů o rodině majitele později znárodněného biografu Sejdeme se v Denveru režiséra Jana Šikla z cyklu Soukromé století, se mohou diváci podívat do tohoto pátku. Dále budou moci uvidět populární časosběrný dokument Heleny Třeštíkové Marcela nebo zahajovací snímek Roberta Sedláčka z minulého roku, Miloš Zeman: Nekrolog politika a oslava Vysočiny. Ze zahraničních filmů je zdarma ke zhlédnutí například snímek 731: Dvojí výklad pekla Jamese T. Honga, který minulý rok vyhrál cenu za nejlepší světový dokument. Jednotka 731 byl tajný útvar císařské armády, který během druhé světové války zkoušel biologické zbraně. Kruté experimenty na živých lidech vedly k tisícům mrtvých, a přesto je tato činnost popírána řadou japonských historiků.

Festivalový aperitiv je však aperitivem v pravém slova smyslu a portál svým divákům od 10. října kromě toho také nabízí online trailery a ukázky filmů ze soutěžních sekcí Mezi moři a Česká radost letošního MFDF Jihlava 2008. Můžete vidět ukázky například z filmů Česká RAPuplika od Pavla Abraháma, Ivetka a hora od Víta Janečka nebo také ukázku z filmu Pétera Forgácse Iam von Höfler. Festivalový aperitiv vybízí diváky, aby ochutnali a připravili si s předstihem svoje vlastní festivalové menu, kterým Festival online vrcholí. Kdo nemůže dorazit na festival do Jihlavy, je ve dnech 24.–29. 10. zván ke společnému festivalovému stolu alespoň ze svého domova, odkud může online a zdarma sledovat vybrané filmy sekcí Krátká radost, Fascinace, Průhledné bytosti a výběr FAMU filmů.





výpis dalších článků rubriky:  Téma

1.19Tradiční média a interaktivitaMnohé tradiční mediální organizace se ocitají posledních pár let v roli producentů interaktivních děl. O co tím usilují a jak taková díla vypadají? Andrea Slováková, Iveta Černá
6.18Hrát si na utrpeníO tom, jak se ponořit do překrásných nových světůTereza Krobová
4.18Koho potkáte na 22. MFDF Ji.hlava?
4.18Náš orientO letošní Ji.hlavské sekci Československý orient píše Jaroslav Kratochvíl.Jaroslav Kratochvíl
4.18Peripetie virtuálních světůDramaturgyně Ji.hlavské VR Zone Andrea Slováková o nejnovějších trendech ve virtuální realitěAndrea Slováková
1.18Podoby filmové fascinaceKurátorka filmu a fotografie Národního muzea vypráví o třech ročnících Konference Fascinace, jež se koná při Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava.Pavlína Vogelová
6.17Krátké filmy – dlouhé zážitky (aneb dokumenty Drahomíry Vihanové)Na začátku prosince 2017 nás opustila významná režisérka dokumentárních i hraných filmů Drahomíra Vihanová, připomeňte si její tvorbu nejen z 80. let v znovuvydném textu Moniky Kocandové.Monika Kocandová
F4.17Hranice smutku, šedi, zmaru. Dají se tyto limity překročit, ptají se Rychlíková s UhlovouLuboš Vedral
F4.17Film jako výtvarný objekt Dílna o filmech Stanislava Hory z let 1980–2016Martin Blažíček
F2.17Průhledná bytost: Marcel Ophuls Dramaturg retrospektivy významného německého dokumentaristy Marcela Ophulse komentuje jeho tvorbu zařazenou do této festivalové sekce. Petr Šafařík

starší články

5.8DOK.REVUE
06. 10. 2008


z aktuálního čísla:

Situační recenzeVideoblog z BudapeštiSituační recenze filmu Kateřiny Turečkové Iluze, jenž formou počítačové hry ukazuje, s jakými problémy se potýká současné Orbánovo MaďarskoKamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíDavid Butula o svém chystaném filmu o příběhu kapely DunajDavid ButulaTémaTradiční média a interaktivitaMnohé tradiční mediální organizace se ocitají posledních pár let v roli producentů interaktivních děl. O co tím usilují a jak taková díla vypadají? Andrea Slováková, Iveta ČernáSportNa chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené KubášekBáseňPíseň na rozloučenouBáseň Charlieho Soukupa ze sbírky RadioCharlie SoukupRozhovorJak zprostředkovat pocity lidí trpících bipolární poruchouRozhovor s režisérkou Kalinou Bertin o jejím interaktivním dokumentu Manická VROndřej MoravecRozhovorSystém je připravený, nesmí nám chybět odvaha ho naplnitJiří Konečný patří mezi nejvýraznější české producenty soustředící se na artové a festivalové snímky, a to jak hrané, tak dokumentární. Před časem uvedl na letošním Jednom světě hned dva dokumenty, které produkoval, a jen o několik dní později jím produkovaný hraný film Všechno bude (2018) dominoval na Českých lvech. Kde leží podle Konečného klíč k úspěchu českého filmu? A jaký je jeho potenciál?Martin SvobodaRozhovorVěřím v čistou observaciPolská dokumentaristka Marta Prusová, jejíž dokument Za hranicemi možností (Over the limit, 2017) si vydobyl velký respekt na prestižním festivalu dokumentárních filmů v Amsterdamu IDFA v roce 2017, byla v Praze jednou z lektorek East Doc Platform. Pro Dok.revue mluvila o svém dokumentaristickém přístupu.Martin SvobodaNová knihaZpůsoby vidění pro 21. století, aneb proměna knihy z popelky v sebevědomou feministkuAndrea Průchová Hrůzová píše o své práci na českém vydání knihy Jak vidět svět Nicholase Mirzoeffa.Andrea Průchová HrůzováÚvodníkVstoupit do obrazůPrvní letošní dok.revue je věnována interaktivitěKamila Boháčková