FAMU, Karlovy Vary a mimořádné zprávy

Dok.revue 2.17

Ilustrace: Michaela Kukovičová

Hlavním tématem posledních týdnů zdá se být situace, ve které se nachází FAMU, nejprestižnější filmová škola v Česku. Současná atmosféra uvnitř této školy výrazně poukazuje na dvojí perspektivu, která tu existuje již několik desetiletí. Tak, jako řeka spojuje dva břehy, tak by i umělecká škola měla být prostorem pro přemostění těchto dvou pohledů. K tomu, co se za posledních pár týdnů na této škole (ne)událo, se postupně vyjadřuje všech 6 děkanů v kolektivním rozhovoru s titulem Poslání FAMU

Tématem, jež se však prolíná širším veřejným diskurzem, je tlak vyvíjený na veřejnoprávní média. Tomáš Bojar se v březnu 2017 vydal do redakce České televize a Hospodářských novin, aby zachytil jeden den provozu v těchto institucích a vznik jedné mimořádné zprávy. Jak se média postavila k nepozvání na koncert na Pražském hradě, po němž měl prezident Miloš Zeman ohlásit, zda bude znova kandidovat na post hlavy státu? A jakou roli hrálo jejich počínání v prezidentských volbách? V situační recenzi filmu Mimořádná zpráva hledají odpovědi na tyto otázky dokumentarista Robin Kvapil, redaktorka Českého rozhlasu Jana Klímová a socioložka médií Johana Kotišová. 

Bojarův film bude mít světovou premiéru na 53. MFF Karlovy Vary, stejně jako nový film Jany Andert V Mosulu. Svědectví z bitvy o osvobození Starého města Mosulu z rukou Islámského státu podává Andert skrze perspektivu vojáků i civilistů. O osobních zážitcích z první linie války s IS si můžete přečíst v rubrice nový film. U dokumentárních filmů, tentokrát těch z Pobaltí, uvedených v Karlových Varech zůstáváme i v rubrice báseň. Litevský básník a dokumentarista Vytautas V. Landsbergis nám věnoval úryvek ze své knihy s anglickým titulem Room of Grass.




2.18DOK.REVUE
25. 06. 2018


z aktuálního čísla:

Situační recenzeVideoblog z BudapeštiSituační recenze filmu Kateřiny Turečkové Iluze, jenž formou počítačové hry ukazuje, s jakými problémy se potýká současné Orbánovo MaďarskoKamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíDavid Butula o svém chystaném filmu o příběhu kapely DunajDavid ButulaTémaTradiční média a interaktivitaMnohé tradiční mediální organizace se ocitají posledních pár let v roli producentů interaktivních děl. O co tím usilují a jak taková díla vypadají? Andrea Slováková, Iveta ČernáSportNa chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené KubášekBáseňPíseň na rozloučenouBáseň Charlieho Soukupa ze sbírky RadioCharlie SoukupRozhovorJak zprostředkovat pocity lidí trpících bipolární poruchouRozhovor s režisérkou Kalinou Bertin o jejím interaktivním dokumentu Manická VROndřej MoravecRozhovorSystém je připravený, nesmí nám chybět odvaha ho naplnitJiří Konečný patří mezi nejvýraznější české producenty soustředící se na artové a festivalové snímky, a to jak hrané, tak dokumentární. Před časem uvedl na letošním Jednom světě hned dva dokumenty, které produkoval, a jen o několik dní později jím produkovaný hraný film Všechno bude (2018) dominoval na Českých lvech. Kde leží podle Konečného klíč k úspěchu českého filmu? A jaký je jeho potenciál?Martin SvobodaRozhovorVěřím v čistou observaciPolská dokumentaristka Marta Prusová, jejíž dokument Za hranicemi možností (Over the limit, 2017) si vydobyl velký respekt na prestižním festivalu dokumentárních filmů v Amsterdamu IDFA v roce 2017, byla v Praze jednou z lektorek East Doc Platform. Pro Dok.revue mluvila o svém dokumentaristickém přístupu.Martin SvobodaNová knihaZpůsoby vidění pro 21. století, aneb proměna knihy z popelky v sebevědomou feministkuAndrea Průchová Hrůzová píše o své práci na českém vydání knihy Jak vidět svět Nicholase Mirzoeffa.Andrea Průchová HrůzováÚvodníkVstoupit do obrazůPrvní letošní dok.revue je věnována interaktivitěKamila Boháčková