Festivalová dok.revue 03


Úderem Českého snu se dokumentární film definitivně stal jednou z platforem, na které česká společnost diskutuje politická témata. Ale pojďme se na politiku podívat v širším slova smyslu. Filmy Kidlata Tahimika, jednoho z klíčových hostů festivalu ukazuje, že i poetická angažovanost může mít politické důsledky. Více najdete v jeho portrétu z pera Martina Horyny.

anketě jsme se ptali dvou filmových kritiků a jedné kritičky po definici českého politického dokumentu. V duelu proti sobě stanuli Helena Třeštíková, zastupující generaci filmařů, jejichž vztah k politice a angažovanosti tvrdě ovlivnil minulý režim, a Vít Klusák, který pro změnu zastupuje generaci tvůrců, kteří znovuzrození politického dokumentu v Česku iniciovali. V rozhovoru s producentem Tomášem Hrubým jsme se pokusili zjistit, jak to funguje v zákulisí a jak moc musí jako producent politikařit. Nechybí další rozhovory s autory filmů ze sekce Česká radost a zaměřili jsme se i na dalšího z hostů, srbského provokatéra Želimira Žilnika, o jehož jihlavské masterclass napsala několik poznámek Adéla Mrázová. V zítřejším čísle se k Žilnikovi opět vrátíme.

„Každý dokument je politický“, říká Vít Klusák a my v dok.revue s ním bez výhrady souhlasíme. Jinak by naše číslo věnované politickému dokumentu nedávalo smysl.