Festivalová dok.revue 03


Úderem Českého snu se dokumentární film definitivně stal jednou z platforem, na které česká společnost diskutuje politická témata. Ale pojďme se na politiku podívat v širším slova smyslu. Filmy Kidlata Tahimika, jednoho z klíčových hostů festivalu ukazuje, že i poetická angažovanost může mít politické důsledky. Více najdete v jeho portrétu z pera Martina Horyny.

anketě jsme se ptali dvou filmových kritiků a jedné kritičky po definici českého politického dokumentu. V duelu proti sobě stanuli Helena Třeštíková, zastupující generaci filmařů, jejichž vztah k politice a angažovanosti tvrdě ovlivnil minulý režim, a Vít Klusák, který pro změnu zastupuje generaci tvůrců, kteří znovuzrození politického dokumentu v Česku iniciovali. V rozhovoru s producentem Tomášem Hrubým jsme se pokusili zjistit, jak to funguje v zákulisí a jak moc musí jako producent politikařit. Nechybí další rozhovory s autory filmů ze sekce Česká radost a zaměřili jsme se i na dalšího z hostů, srbského provokatéra Želimira Žilnika, o jehož jihlavské masterclass napsala několik poznámek Adéla Mrázová. V zítřejším čísle se k Žilnikovi opět vrátíme.

„Každý dokument je politický“, říká Vít Klusák a my v dok.revue s ním bez výhrady souhlasíme. Jinak by naše číslo věnované politickému dokumentu nedávalo smysl.




f3.14DOK.REVUE
26. 10. 2014


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková