Festivalová minuta

den páty, Claire Atherton


Dopředu nevím, co hledám. Zjistím to až v průběhu práce.

Reportáž ze střihové masterclass Clair Athertonové

Její střihačská pracovní metoda se plně projevila i při samotném vedení masterclass. Dopředu nemá naplánovaný výsledek a teprve v průběhu práce nalezne směr, kterým se má vydat. Řeč je samozřejmě o Claire Athertonové, dvorní střihačce režisérky Chantal Akermanové, jejíž práci bylo možné na festivalu obdivovat na projekci filmu No Home Movie. Nejen o tomto filmu a o tvůrčí spolupráci s Akermanovou se vedla řeč během více než dvouhodinové lekce, respektive diskuze mezi Claire a publikem.

V sále Edison v kině Dukla se sešlo velké množství filmových profesionálů, kteří mířili svými dotazy čím dál více na konkrétní střihačské problémy a jejich řešení. Claire se snažila především předat zkušenost, že hledat rychlá řešení není u střihu filmu dobrý nápad. Pracuje ráda pomalu a proto když vytvoří základní kostru filmu, už ji příliš nemění. Zároveň se ovšem nedrží nutně scénáře, takže jí nečiní problémy přecházení mezi hranou a dokumentární tvorbou, neboť u té většinou scénáře tak propracované nebývají.

Pár rad pro střihače na závěr?

  1. Nesnažte se příliš ospravedlňovat každý svůj krok a klást si moc otázek. Zabíjí to kreativitu.
  2. Stejně tak při prvotním procházení materiálu se nevypatí dělat si příliš mnoho škatulek, do kterých materiál třídíte. Zavíráte si tím potencionální možnosti a svobodu následné práce se střihem.
  3. Nezapomínejte na důležitost zvuku, sama Claire se jím často nechá i vést.
  4. Pokud použijete pro scénu hudbu, pak dbejte na to, aby doplňovala chybějící substance filmu, aby raději podporovala dramatičnost scény, než aby tlačila na city.
  5. Střih není vyhazování nadbytečných záběrů (cutting), ale naopak postupné budování scén a celého filmu (editing).
  6. Intuice a pocit je při práci důležitější, než dodržování jakýchkoliv pravidel.


Vítězslav Chovanec




F5.16DOK.REVUE
30. 10. 2016


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková