Film z beden pod hokejovým kluzištěm

Reportáž z masterclass Billa Morrisona

Všechny sliby (Bill Morrison, 2014)

Když washingtonská Library of Congress vyřadí poškozený film ze svého archivu, nabídne ho nejprve Billu Morrisonovi. Tento velký filmový recyklátor vrací poškozené stopy po domácku pěstované i oficiální kinematografie zpět do oběhu a nabízí je pohledu toho, kdo by o původní, nepoškozené snímky již nejspíš neměl zájem – současného diváka.

The Library of Congress není jediná instituce, jejíž brány má Morrison otevřeny. Představuji si, že ředitele a ředitelky filmových archivů napříč severoamerickým kontinentem, s nimiž udržuje Morrison přátelské vztahy, ke spolupráci vábí nejen jeho pověst významného umělce, ale společná záliba v objevování hluboko zapadlého materiálu a láska v třídění a katalogizaci. Krabici neroztříděných vizuálních záznamů ze svých psychedelických experimentů s mentálně postiženými mu ostatně věnoval i autor knihy O muži, který si pletl manželku s kloboukem a dalších bestsellerů Oliver Sacks.

Také ke svému vlastnímu dílu, které v ji.hlavské masterclass představil, přistoupil Morrison systematicky. Základním klíčem k rozdělení desítek filmových projektů, audiovizuálních skladeb, jež ve spolupráci se současnými (nejen) newyorskými skladateli a hudebníky zkomponoval, mu poskytl druh a četnost zdrojové matérie. Postupoval od filmů, které svůj význam odvozují od původních snímků, k těm, jež originální významy archivního materiálu překrývají vlastní, Morrisonovou vizí.

Začal u filmů, které si vystačí se syntaktickými změnami jedné scény z původního snímku – jejím cyklením, odlišnou rytmizací, zrcadlením, překlápěním –, jako je například Outerborough (27. 10., 23:30, DIOD). Pokračoval snímky, které do původní významové struktury materiálu zakomponují jakožto dalšího z aktérů čas, jako jsou například Morrisonova nejznámější Decasia (29. 10., 18:00, DIOD) či fascinující Volání světla (28. 10., 14:00, DIOD). A skončil u těch, jež skládá ze záběrů, které hledá napříč jednou sbírkou či celým archivem, vytrhává a slepuje v nový celek.Taková je například Trilogie velké vody (28. 10., 14:00, DIOD) nebo film Za bodem nula: 1914 – 1918 (27. 10., 23:30, DIOD), který Morrison vytvořil na pozvání Kronos Quartetu.

Diváci Morrisonovy masterclass měli na závěr unikátní příležitost vidět ukázku z jeho nejnovějšího snímku – Dawson City: Frozen Time – stopujícího „skandální odhalení“ velkého pohřebiště filmových kotoučů s hollywoodskými velkofilmy konce desátých a začátku dvacátých let pod tunami ledu hřiště kdesi na řece Klondike. Bednami s filmy, které navždy uvízly za polárním kruhem, zpevnil ledovou plochu místního hokejového klubu jeden bankovní úředník. Také recyklace svého druhu.

Tereza Hadravová




F2.16DOK.REVUE
27. 10. 2016


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková