Film z beden pod hokejovým kluzištěm

Reportáž z masterclass Billa Morrisona

Všechny sliby (Bill Morrison, 2014)

Když washingtonská Library of Congress vyřadí poškozený film ze svého archivu, nabídne ho nejprve Billu Morrisonovi. Tento velký filmový recyklátor vrací poškozené stopy po domácku pěstované i oficiální kinematografie zpět do oběhu a nabízí je pohledu toho, kdo by o původní, nepoškozené snímky již nejspíš neměl zájem – současného diváka.

The Library of Congress není jediná instituce, jejíž brány má Morrison otevřeny. Představuji si, že ředitele a ředitelky filmových archivů napříč severoamerickým kontinentem, s nimiž udržuje Morrison přátelské vztahy, ke spolupráci vábí nejen jeho pověst významného umělce, ale společná záliba v objevování hluboko zapadlého materiálu a láska v třídění a katalogizaci. Krabici neroztříděných vizuálních záznamů ze svých psychedelických experimentů s mentálně postiženými mu ostatně věnoval i autor knihy O muži, který si pletl manželku s kloboukem a dalších bestsellerů Oliver Sacks.

Také ke svému vlastnímu dílu, které v ji.hlavské masterclass představil, přistoupil Morrison systematicky. Základním klíčem k rozdělení desítek filmových projektů, audiovizuálních skladeb, jež ve spolupráci se současnými (nejen) newyorskými skladateli a hudebníky zkomponoval, mu poskytl druh a četnost zdrojové matérie. Postupoval od filmů, které svůj význam odvozují od původních snímků, k těm, jež originální významy archivního materiálu překrývají vlastní, Morrisonovou vizí.

Začal u filmů, které si vystačí se syntaktickými změnami jedné scény z původního snímku – jejím cyklením, odlišnou rytmizací, zrcadlením, překlápěním –, jako je například Outerborough (27. 10., 23:30, DIOD). Pokračoval snímky, které do původní významové struktury materiálu zakomponují jakožto dalšího z aktérů čas, jako jsou například Morrisonova nejznámější Decasia (29. 10., 18:00, DIOD) či fascinující Volání světla (28. 10., 14:00, DIOD). A skončil u těch, jež skládá ze záběrů, které hledá napříč jednou sbírkou či celým archivem, vytrhává a slepuje v nový celek.Taková je například Trilogie velké vody (28. 10., 14:00, DIOD) nebo film Za bodem nula: 1914 – 1918 (27. 10., 23:30, DIOD), který Morrison vytvořil na pozvání Kronos Quartetu.

Diváci Morrisonovy masterclass měli na závěr unikátní příležitost vidět ukázku z jeho nejnovějšího snímku – Dawson City: Frozen Time – stopujícího „skandální odhalení“ velkého pohřebiště filmových kotoučů s hollywoodskými velkofilmy konce desátých a začátku dvacátých let pod tunami ledu hřiště kdesi na řece Klondike. Bednami s filmy, které navždy uvízly za polárním kruhem, zpevnil ledovou plochu místního hokejového klubu jeden bankovní úředník. Také recyklace svého druhu.

Tereza Hadravová




F2.16DOK.REVUE
27. 10. 2016


z aktuálního čísla:

Situační recenzeVideoblog z BudapeštiSituační recenze filmu Kateřiny Turečkové Iluze, jenž formou počítačové hry ukazuje, s jakými problémy se potýká současné Orbánovo MaďarskoKamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíDavid Butula o svém chystaném filmu o příběhu kapely DunajDavid ButulaTémaTradiční média a interaktivitaMnohé tradiční mediální organizace se ocitají posledních pár let v roli producentů interaktivních děl. O co tím usilují a jak taková díla vypadají? Andrea Slováková, Iveta ČernáSportNa chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené KubášekBáseňPíseň na rozloučenouBáseň Charlieho Soukupa ze sbírky RadioCharlie SoukupRozhovorJak zprostředkovat pocity lidí trpících bipolární poruchouRozhovor s režisérkou Kalinou Bertin o jejím interaktivním dokumentu Manická VROndřej MoravecRozhovorSystém je připravený, nesmí nám chybět odvaha ho naplnitJiří Konečný patří mezi nejvýraznější české producenty soustředící se na artové a festivalové snímky, a to jak hrané, tak dokumentární. Před časem uvedl na letošním Jednom světě hned dva dokumenty, které produkoval, a jen o několik dní později jím produkovaný hraný film Všechno bude (2018) dominoval na Českých lvech. Kde leží podle Konečného klíč k úspěchu českého filmu? A jaký je jeho potenciál?Martin SvobodaRozhovorVěřím v čistou observaciPolská dokumentaristka Marta Prusová, jejíž dokument Za hranicemi možností (Over the limit, 2017) si vydobyl velký respekt na prestižním festivalu dokumentárních filmů v Amsterdamu IDFA v roce 2017, byla v Praze jednou z lektorek East Doc Platform. Pro Dok.revue mluvila o svém dokumentaristickém přístupu.Martin SvobodaNová knihaZpůsoby vidění pro 21. století, aneb proměna knihy z popelky v sebevědomou feministkuAndrea Průchová Hrůzová píše o své práci na českém vydání knihy Jak vidět svět Nicholase Mirzoeffa.Andrea Průchová HrůzováÚvodníkVstoupit do obrazůPrvní letošní dok.revue je věnována interaktivitěKamila Boháčková