Fotbalová a politická observace

dok.revue 3.16

Ilustrace: Míša Kukovičová

Největší letní filmová událost, Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech, začíná už příští týden a letos se do soutěže dokumentárních filmů opět dostaly dva české počiny. Rozálie Kohoutová a Tomáš Bojar společně v premiéře uvedou svůj dokument FC Roma, věnovaný romskému fotbalovému mužstvu, se kterým jeho soupeři nechtějí hrát. V rozhovoru o tvůrčí spolupráci na dokumentárním filmu se dotýkáme jak specifických situací při tvorbě scénáře fotbalového zápasu, tak i způsobům, jakým může dokumentární film pracovat s realitou.

Na Slovensku si v roce 2014 zvolili nového prezidenta. Zuzana Piussi s několika kameramany sledovala všechny prezidentské kandidáty a v roce 2016 ke staršímu materiálu přidala ještě natočené čerstvé kampaně do parlamentních voleb. K situační recenzi filmu Těžká volba se tentokrát potkal dokumentarista Jan Látal, jenž tvořil kampaně i pro Stranu Zelených, s pedagožkou a kurátorkou Andreou Slovákovou.

O filmu ZÁKON HELENA se rozepsala režisérka a herečka Petra Nesvačilová. Vypráví příběh detektivky Heleny Kahnové, která dostala za mříže „Berdychův gang“. Nesvačilová pro svůj film získala výpovědi hned několika gangterů, kteří byli součásti tohoto gangu. O jejích pocitech z prvního setkání se Samopalníkem se dočtete v rubrice nový film.

Na podzim se na police knihkupectví dostane skoro šestisetstránková kniha o vztahu státu a kinematografie před osudným rokem 1945, kdy stát na další čtyři desítky let ustanovil sám sebe jako jediného možného filmového podnikatele. Autor této publikace Kinematografie a stát v českých zemích 1895 – 1945, filmový historik a teoretik, Ivan Klimeš popisuje v rubrice kniha vznik této monografie.

Česká televize odvysílala od 1. ledna do posledního května letošního roku  přes 1 300 dokumentárních filmů. V rubrice sport vám přinášíme analýzu programu ČT se zaměřením na počty premiérových uvedení a repríz dokumentů různých druhů. Kolik premiér se dostalo na obrazovky ČT v posledních pěti měsících?

Ani v letním vydání nechybí báseň. Tentokrát jsme se při výběru podívali do Litvy, odkud pochází vážený experimentální filmař Jonas Mekas, zakladatel filmového časopisu Film culture. Málo se o něm ví, že kromě filmů tvořil také poezii a vydal několik básnických sbírek. Ta o řece Styx a lži pochází z jeho pozdější literární tvorby.

V tradiční dokumentární rubrice video dok.revue najdete záznam z masterclass filipínského otce filmové tvorby Kidlata Tahimika. Na pozadí svých filmových esejí popisuje svoji práce s podomácku vyrobenou kamerou a kosmem.




3.16DOK.REVUE
27. 06. 2016


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková