Výroční anketa 2012 / H-J

Vít Janeček - Viola Ježková

Ilustrace: Michaela Kukovičová

1) Který dokumentární film byl pro vás osobně v uplynulém roce nejpodstatnějším a proč?  2) Která kniha byla pro vás osobně v uplynulém roce nejpodstatnější a proč? (rok vzniku ani země původu nerozhoduje)

Vít Janeček

1) Zuzana Piussi: Nemoc třetí moci

Spojení blízkosti a pronikavé kompozice a analýzy problému, který v mnoha analogických případech u nás i jinde není ani pojmenován.

2) Ellen Meiksin Woodová: Původ kapitalismu

Kniha kanadské socioložky nevelkého rozsahu, ale pozoruhodného ponoru obnažujícího okraje jedné fáze lidských dějin, která se ve většinovém diskurzu jeví být přirozeným vývojem, s čímž tato kniha pronikavě polemizuje.  

Viola Ježková

1) Opravdu podstatné byly dva filmy, oba od Jørgena Letha. Záznamy o lásce a Haiti.Untitled. Přišlo mi, že Záznamy o lásce jsou svrchovanou analýzou kurtoazie západní společnosti. Postupem času se analýza jistého zakletí do dychotomie těla a duše, v níž se neobejdeme bez výkladových slovníků, měnila v prostor schopnosti být tím, kým jsem, tady a teď. Tělo prostoupené přítomným okamžikem, což jsou všechny kontra snímky domorodých lidí, už není nástrojem k dosahování, nebo jakousi částí určitého gesta. Je to tělo, člověk osvobozený a přítomný, schopný být vedle druhého sám sebou. Film vynikající, připomněl mi Barthesovy Fragmenty milostného diskursu. Film, který mi umožnil plakat. A s něčím pohnout.

Haiti.Untitled, film, který třeští socio-politickými tématy, situací, Haiti je bez prezidenta, lidi mají šamany, lidi je potřeba vést, lidé hledají vedení, lidé se všemu vymykají. Film třeštící bílou smrtí, přikrytou smrtí a smrtí rodící se ze samotného filmového zaznamenávání. Ale stejně tak film třeštící životem, živlem, neuchopitelným, ale ve filmu jakýmsi zázrakem stále hmatatelně přítomným. Film pevně obtočený okolo toho, co lze natočit, a toho, co již natočit nelze. Film, který nejenomže neuhýbá před komplikovanou situací, ale dokáže ji zachytit s nevídanou lehkostí a v rámci struktury-střihu filmu ji sveřepě rozpracovává. Jedním dechem, geniální film.

2) Kniha fotografií Augusta Sandera Neue Sachlichkeit. Co si představíte, když se řekne meziválečné Německo? Ne Hitlerovo Německo, ale Němci přednacistického Německa. Sanderovy portrétní fotografie jsou neskonale přímé a prosté. V tomto svém rámu ze sebe vytlačují cosi, co možná neklade otázky, nebo spíše až druhotně, ale působí, že při pohledu na ně nás píchne u srdce. Zasahují až zraňují. Nejsou to fotografie šokující a jestli, tak pouze pod závojem jisté historizující banality. Sanderova schopnost fotografovat nebyla projevem nějakého zvláštního zření, ale schopnosti být tam, kde se rozhodl fotografovat. Jeho portréty nesou totiž oboje. Výjimečnost toho kterého člověka a zároveň jeho sociální postavení, roli, úděl, tedy jeho jakési rozdvojení. Tvář i maska. Existence a dějiny. Bohatí měšťané, upracované farmářské rodiny, venkovský učitel na procházce se psem, bičíkem a doutníkem, děti, bratr a sestra za ruce v pokoji, sirotci okolo jeptišky, zedník, tři svátečně oblečení mladí farmáři kouří a jdou po polní cestě, portrét komunisty, portrét sociálního demokrata. Sanderovy fotografie jsou obrazem do té míry, do jaké se vzpírají pojmenování, a tak vyzařují cosi, co nás ve skutečnosti může zasáhnout.

Úvodník>>A-G>>H-J>>K-L>>M-Q>>R-Ř>>S-Ž




2.12DOK.REVUE
21. 12. 2012


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková