Inspirační fórum: debaty, diskuze, rozhovory


Novinkou dvaadvacáté Ji.hlavy je rozšířené Inspirační fórum. Osmý ročník fóra, které každoročně nabízí prostor k diskuzím s významnými osobnostmi mimo filmový svět a přináší inspiraci dokumentaristům, představí v šesti dnech šest společensky podstatných témat: víra a náboženství, budoucnost žurnalistiky, vzdělávání a škola zítřka, krize levice, střední Evropa mezi dvěma světy a umělá inteligence a proměna lidství. „Po mnoho let jsme si všímali zvídavé energie festivalových diváků a chuti diskutovat témata, která rezonují společností i v dokumentárním filmu, a proto jsme do Ji.hlavy pozvali na padesát inspirativních světových i domácích myslitelů a myslitelek, vědců a vědkyň, reformátorů a reformátorek a dalších podstatných postav veřejného života,“ přibližuje koncept jeho dramaturgyně Tereza Swadoschová. Na Ji.hlavu tak přijede třeba britský novinář s českými kořeny John Tusa, z Ameriky přiletí odbornice na umělou inteligenci Aleksandra Przegalinská, z Rakouska pak provokativní spisovatel a novinář Robert Misik. Program nabídne přednášky a debaty, panelové diskuze, rozhovory, ale třeba i intimnější formát Vnitřní svět, který umožní nahlédnout do vnitřního světa umělců, literátů nebo hudebníků. 

Kubánská revoluce i policejní stát

Divácky nejatraktivnější budou zřejmě tradiční openclass, od letoška Dokumentární dialogy, které představí další trojici hostů ve výběru kurátora Inspiračního fóra Filipa Remundy. „Všechny letošní hosty znám skrze síť svého ‚dokumentárního života‘ posledních let. S experimentálním básníkem Davidem D Omni jsem natáčel na Kubě o jeho životě v undergroundu, Alexandra Rodionova jsem poznal v Moskvě díky svým přátelům z výjimečného divadelního hnutí Teatr.Doc a Tadatoshiho Akibu, starostu Hirošimy, jsem virtuálně potkal během natáčení Anarchismu pro začátečníky a Českého míru,“ říká Remunda. „Jejich život a tvorba mě inspirují, setkání s ‚jejich světy‘ mi změnila život. Nekonečná kubánská revoluce, ruský policejní stát i korporativní Japonsko prohrávají tváří v tvář s těmito odvážnými nositeli světla,“ dodává. Čtvrtým hostem bude polský spisovatel, historik a šéfredaktor deníku Gazeta Wyborcza. 




4.18DOK.REVUE
15. 10. 2018


z aktuálního čísla:

Situační recenzeVideoblog z BudapeštiSituační recenze filmu Kateřiny Turečkové Iluze, jenž formou počítačové hry ukazuje, s jakými problémy se potýká současné Orbánovo MaďarskoKamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíDavid Butula o svém chystaném filmu o příběhu kapely DunajDavid ButulaTémaTradiční média a interaktivitaMnohé tradiční mediální organizace se ocitají posledních pár let v roli producentů interaktivních děl. O co tím usilují a jak taková díla vypadají? Andrea Slováková, Iveta ČernáSportNa chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené KubášekBáseňPíseň na rozloučenouBáseň Charlieho Soukupa ze sbírky RadioCharlie SoukupRozhovorJak zprostředkovat pocity lidí trpících bipolární poruchouRozhovor s režisérkou Kalinou Bertin o jejím interaktivním dokumentu Manická VROndřej MoravecRozhovorSystém je připravený, nesmí nám chybět odvaha ho naplnitJiří Konečný patří mezi nejvýraznější české producenty soustředící se na artové a festivalové snímky, a to jak hrané, tak dokumentární. Před časem uvedl na letošním Jednom světě hned dva dokumenty, které produkoval, a jen o několik dní později jím produkovaný hraný film Všechno bude (2018) dominoval na Českých lvech. Kde leží podle Konečného klíč k úspěchu českého filmu? A jaký je jeho potenciál?Martin SvobodaRozhovorVěřím v čistou observaciPolská dokumentaristka Marta Prusová, jejíž dokument Za hranicemi možností (Over the limit, 2017) si vydobyl velký respekt na prestižním festivalu dokumentárních filmů v Amsterdamu IDFA v roce 2017, byla v Praze jednou z lektorek East Doc Platform. Pro Dok.revue mluvila o svém dokumentaristickém přístupu.Martin SvobodaNová knihaZpůsoby vidění pro 21. století, aneb proměna knihy z popelky v sebevědomou feministkuAndrea Průchová Hrůzová píše o své práci na českém vydání knihy Jak vidět svět Nicholase Mirzoeffa.Andrea Průchová HrůzováÚvodníkVstoupit do obrazůPrvní letošní dok.revue je věnována interaktivitěKamila Boháčková