Inspirační fórum: Oliver Frljić

21. MFDF Ji.hlava


Oliver Frljić (1976) je chorvatský divadelní režisér, jehož díla jsou zaměřena na využití schopnosti divadla překonat hranice sebe sama a rozšířit jeho dosah širším sociálním kontextem. Frljić, jenž se často nechá inspirovat Aischylovými Peršany, obnažuje pomocí konceptu kontrapaměti ty části dějin, které bývají v etablovaném výkladu ignorovány, čímž dává zároveň hlas těm, které společnost přehlíží či opomíjí. Svá díla představil v mnoha divadlech a na rozličných mezinárodních festivalech, mezi jinými např. na vídeňském Wiener Festwochen, bruselském Kunstenfestivaldesarts, vratislavském Dialogu, montrealském Festivalu TransAmériques, wiesbadenském Neue Stücke aus Europa, Bělehradském mezinárodním divadelním festivalu (BITEF) nebo na newyorském La MaMa. 

V Česku byly Frljićovy inscenace uvedeny i na festivalech Bazaar a Palm-off Fest v Praze, Divadelní Flora Olomouc a jeho hra Naše násilí a vaše násilí vyvolala na brněnském festivalu Divadelní svět 2018 vlnu nevole, kdy hnutí "Slušní lidé" bojkotovalo představení a podalo trestní oznámení na ředitele festivalu a ředitele NdB v jedné osobě i samotného autora hry Olivera Frljiće.




2.18DOK.REVUE
25. 06. 2018


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková