Jarní dok.revue

Možné alternativnější cesty distribuce dokumentárních filmů a digitální restaurování filmů archivních

Ilustrace: Michaela Kukovičová

První jarní den vychází taktéž první letošní dok.revue, jehož hlavním tématem je financování českých dokumentů. Producent Richard Němec v rozhovoru vysvětluje, jaké možnosti dnes mají producenti a distributoři dokumentárních filmů. Rubrika Sport nabízí detailní popis procesu digitálního restaurování českých filmů, jenž se zčásti odehrává v Maďarsku.

situační recenzi se u jednoho stolu setkali producent Tomáš Hrubý, hudebník a spisovatel Radek Žitný a pedagožka z katedry filmových studií UK Stanislava Přádná, aby společně diskutovali o filmu Zkáza krásou Heleny Třeštíkové a Jakuba Hejny. Lída Baarová je podle nich neoprávněně brána jako maskot lidí, kteří pykali za to, v jaké době se narodili.

Helena Bendová ve své knize hledá odpověď na otázku, proč se počítačové hry často ocitají až v degradované společenské pozici. Její kniha Umění počítačových her vyjde v polovině letošního roku. Dokumentarista Martin Ryšavý dokončil film Slepý Gulliver a v rubrice Nový film popisuje dobrodružství ze svých cest, která mu byla hlavní inspirací.

V lednu se v Praze uskutečnila mezinárodní konference Jak učit o filmu zaměřená na filmovou a mediální gramotnost. Reportáž z konference objasňuje, proč je třeba vzdělávat nejen samotné žáky, ale i jejich pedagogy.

Korejský filmový teoretik ve své eseji o subjektivitě filmů amerického dokumentaristy Rosse McElweeho nabízí analýzu hybridního přístupu k autobiografickým filmům a jeho vztahu k prostým domácím videím. První letošní video dok.revue pak své diváky zavede do Číny k dokumentaristovi Wangu Bingovi, který na 18. ročníku MFDF Ji.hlava představil observační strategii svých několika hodinových filmů.

Na závěr nechybí ani tradiční báseň, tentokrát z filmu Evangelium podle Brabence, který získal nominaci na Českého lva.

Druhé číslo dok.revue spatří světlo světa v první polovině května.




1.16DOK.REVUE
21. 03. 2016


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková