Je televize mrtvá?

Třetí vydání dok.revue, tentokrát soustředěné na postavení dokumentu v audiovizi

Ilustrace: Míša Kukovičová

Je televize mrtvá? Ano i ne. Televizor jako předmět prospívá, a nemusí jít jen o období před hokejovým či fotbalovým šampionátem. Aby dokázal zaujmout i dnes, propojil se s internetem, streamovacími i nahrávacími aplikacemi a na ovladači má třeba i speciální tlačítko s názvem Netflix. Kabelové sítě a satelitní nabídka jsou nudnou samozřejmostí nekonečného proklikávání z kanálu na kanál. Doba si žádá zasíťování se všemi možnými distribučními možnostmi.

Dokážou ale podobně pružně na proměnu distribuce obrazů zareagovat i televizní stanice? Vývoj vlastních internetových platforem, v Česku třeba iVysilani.cz nebo HBO GO, jež oslovují i diváky, kteří nemají televizor, je samozřejmostí. Situace, kdy internetová televize Netflix – a v závěsu za ní další velké i menší VOD platformy – skupuje kvalitní hrané, dokumentární i animované filmy po celém světě a k tomu ještě produkuje vlastní, globálně atraktivní pořady a seriály, připomíná bitvu. Slabinou velkých portálů, takzvaných majors, je právě globální zásah. Tyto portály vám vždy rády nabídnou dokumentární série BBC, ale nikdy národní tvorbu.

Aby si – především veřejnoprávní – televizní stanice zachovaly významnou roli ve společnosti, budou se muset ještě více zaměřit na produkci tematicky podstatných a formálně kvalitních vlastních pořadů. Československá televize byla od svého založení významnou institucí vytvářející národní kulturní hodnoty. A právě tuto roli by měla do budoucna ještě posílit. To je její silná role, kterou žádná z internetových majors plnit nebude. Naopak tak mohou vzniknout díla, která se prodají i na tuto globální oběžnou dráhu.




3.17DOK.REVUE
26. 06. 2017


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková