Je televize mrtvá?

Třetí vydání dok.revue, tentokrát soustředěné na postavení dokumentu v audiovizi

Ilustrace: Míša Kukovičová

Je televize mrtvá? Ano i ne. Televizor jako předmět prospívá, a nemusí jít jen o období před hokejovým či fotbalovým šampionátem. Aby dokázal zaujmout i dnes, propojil se s internetem, streamovacími i nahrávacími aplikacemi a na ovladači má třeba i speciální tlačítko s názvem Netflix. Kabelové sítě a satelitní nabídka jsou nudnou samozřejmostí nekonečného proklikávání z kanálu na kanál. Doba si žádá zasíťování se všemi možnými distribučními možnostmi.

Dokážou ale podobně pružně na proměnu distribuce obrazů zareagovat i televizní stanice? Vývoj vlastních internetových platforem, v Česku třeba iVysilani.cz nebo HBO GO, jež oslovují i diváky, kteří nemají televizor, je samozřejmostí. Situace, kdy internetová televize Netflix – a v závěsu za ní další velké i menší VOD platformy – skupuje kvalitní hrané, dokumentární i animované filmy po celém světě a k tomu ještě produkuje vlastní, globálně atraktivní pořady a seriály, připomíná bitvu. Slabinou velkých portálů, takzvaných majors, je právě globální zásah. Tyto portály vám vždy rády nabídnou dokumentární série BBC, ale nikdy národní tvorbu.

Aby si – především veřejnoprávní – televizní stanice zachovaly významnou roli ve společnosti, budou se muset ještě více zaměřit na produkci tematicky podstatných a formálně kvalitních vlastních pořadů. Československá televize byla od svého založení významnou institucí vytvářející národní kulturní hodnoty. A právě tuto roli by měla do budoucna ještě posílit. To je její silná role, kterou žádná z internetových majors plnit nebude. Naopak tak mohou vzniknout díla, která se prodají i na tuto globální oběžnou dráhu.




3.17DOK.REVUE
26. 06. 2017


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaDokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky. Dokument vzbudil řadu diskuzí. Připomínáme tu, kterou pro dok.revue o snímku vedli Milena Bartlová a Petr Bilík. Film uvádí ji.hlavský festival dnes v bloku od 12:30 spolu s Otevřenou pevností Ivo Bystřičana. Kamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíJak režisér David Butula připravoval svůj film Dunaj vědomí o kapele Dunaj? Připomínáme si jeho starší text pro dok.revue z doby, kdy film teprve vznikal. Dnes ho ji.hlavský festival promítá od 14:30 v Dělnickém domě. David ButulaTémaVálka jako stav mysliEsej o snímcích Průnik a Doufám, že se máš dobře, které spojuje reflexe 20. století prostřednictvím archivních materiálů. Obě díla letos soutěžila v sekci Opus Bonum. Janis PrášilFestivalový tipÚterní tip dokumentaristky Terezy ReichovéTereza ReichováRozhovorŽeny sa nestanú rovnocennými, kým ich muži za také neuznajúFatima Rahimi je česká novinárka pochádzajúca z afganského Herátu, odkiaľ spolu so svojou rodinou v roku 1999 z dôvodu útlaku Talibanu emigrovala. Študuje kultúrne a duchovné dejiny Európy a blízkovýchodné štúdiá a iránistiku na Karlovej univerzite v Prahe, od roku 2015 pracuje pre Deník Referendum, kde sa venuje najmä témam sociálnej problematiky, čitateľom približuje spoločenskú situáciu v Afganistane a zároveň prináša reportáže z Česka. V Inšpiračnom fóre ji.hlavského festivalu prispela do diskusie Emancipace pokaždé jinak, kde priniesla osobný pohľad na rozdielnosť i podobnosť feminizmu, demokracie a ženskejrovnoprávnosti vo východných i západných krajinách. Dominika BleščákováRozhovorMusíme rozšiřovat hranice naší imaginace!Od letošního roku má ji.hlavský festival svého ekologického ombudsmana. Jaká je přesně jeho role v rámci festivalu a může být vůbec mezinárodní festival s řadou zahraničních hostů šetrný k životnímu prostředí? To prozrazuje Ĺuboš Slovák v rozhovoru pro dok.revue. Kamila BoháčkováPohledyVnitřní svět básníka Ivo HuclaDám si čínuIvo Hucl