Ji.hlava 22 a paměť


Už dnes vypukne Ji.hlava 22. Festival s tématem „paměti“ zahájí snímek Máme na víc o předvolební prezidentské kampani Michala Horáčka a slavnostním večerem diváky provedou režiséři Tereza Nvotová a Jan Foukal.  

Tradičně dojde i na předání prvních ocenění. Cenu Respektu za nejlepší investigativní reportáž minulého roku předá šéfredaktor zpravodajského serveru Aktuálně.cz Josef Pazderka a nejlepší krátký dokument ze sekce Krátká radost vyhlásí Hana Šilarová z portálu DAFilms.cz. Vítěze sekce vybrali právě diváci této platformy, čímž jej zároveň automaticky nominovali do předvýběru Cen americké filmové akademie v kategorii krátkometrážních dokumentárních filmů.

Zahajovací film – světová premiéra filmu Máme na víc z dílny Robina Kvapila a Radima Procházky, nabízí pohled na předvolební prezidentskou kampaň Michala Horáčka zevnitř jeho volebního štábu. „Nejvíce mne překvapili takzvaní proruští trollové, kteří se kolem Michala Horáčka točili a přeli se s ním, kdekoliv se objevil a diskutoval. Nejdříve jsme si mysleli, že jsou to obyčejní občané s jiným názorem, než jsme je potkali ve volebním štábu Miloše Zemana. I to je jedna z překvapivých linek našeho filmu,“ říká jeden z režisérů Radim Procházka. Co o filmu soudí jeho subjekt sám Michal Horáček si můžete přečíst v našem velkém rozhovoru.

První den festivalu se návštěvníci mohou těšit na Waldheimův valčík režisérky Ruth Beckermannové, který sleduje „nacistickou“ aféru rakouského prezidenta a bývalého tajemníka OSN Kurta Waldheima. Pohled do americké vyšší třídy za vlády Donalda Trumpa přinese film Jižanská kráska francouzského režiséra Nicolase Peduzziho. Film Mlčení těch druhých španělské režisérky Almudeny Carracedové je pak kronikou vytěsnění masové genocidy frankistického klerofašistického režimu ve Španělsku. Inspirační fórum zahájí svůj šestidenní program besedou s knězem Ladislavem Heryánem.




F1.18DOK.REVUE
25. 10. 2018


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková