Ji.hlava 22 a paměť


Už dnes vypukne Ji.hlava 22. Festival s tématem „paměti“ zahájí snímek Máme na víc o předvolební prezidentské kampani Michala Horáčka a slavnostním večerem diváky provedou režiséři Tereza Nvotová a Jan Foukal.  

Tradičně dojde i na předání prvních ocenění. Cenu Respektu za nejlepší investigativní reportáž minulého roku předá šéfredaktor zpravodajského serveru Aktuálně.cz Josef Pazderka a nejlepší krátký dokument ze sekce Krátká radost vyhlásí Hana Šilarová z portálu DAFilms.cz. Vítěze sekce vybrali právě diváci této platformy, čímž jej zároveň automaticky nominovali do předvýběru Cen americké filmové akademie v kategorii krátkometrážních dokumentárních filmů.

Zahajovací film – světová premiéra filmu Máme na víc z dílny Robina Kvapila a Radima Procházky, nabízí pohled na předvolební prezidentskou kampaň Michala Horáčka zevnitř jeho volebního štábu. „Nejvíce mne překvapili takzvaní proruští trollové, kteří se kolem Michala Horáčka točili a přeli se s ním, kdekoliv se objevil a diskutoval. Nejdříve jsme si mysleli, že jsou to obyčejní občané s jiným názorem, než jsme je potkali ve volebním štábu Miloše Zemana. I to je jedna z překvapivých linek našeho filmu,“ říká jeden z režisérů Radim Procházka. Co o filmu soudí jeho subjekt sám Michal Horáček si můžete přečíst v našem velkém rozhovoru.

První den festivalu se návštěvníci mohou těšit na Waldheimův valčík režisérky Ruth Beckermannové, který sleduje „nacistickou“ aféru rakouského prezidenta a bývalého tajemníka OSN Kurta Waldheima. Pohled do americké vyšší třídy za vlády Donalda Trumpa přinese film Jižanská kráska francouzského režiséra Nicolase Peduzziho. Film Mlčení těch druhých španělské režisérky Almudeny Carracedové je pak kronikou vytěsnění masové genocidy frankistického klerofašistického režimu ve Španělsku. Inspirační fórum zahájí svůj šestidenní program besedou s knězem Ladislavem Heryánem.




F1.18DOK.REVUE
25. 10. 2018


z aktuálního čísla:

Situační recenzeVideoblog z BudapeštiSituační recenze filmu Kateřiny Turečkové Iluze, jenž formou počítačové hry ukazuje, s jakými problémy se potýká současné Orbánovo MaďarskoKamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíDavid Butula o svém chystaném filmu o příběhu kapely DunajDavid ButulaTémaTradiční média a interaktivitaMnohé tradiční mediální organizace se ocitají posledních pár let v roli producentů interaktivních děl. O co tím usilují a jak taková díla vypadají? Andrea Slováková, Iveta ČernáSportNa chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené KubášekBáseňPíseň na rozloučenouBáseň Charlieho Soukupa ze sbírky RadioCharlie SoukupRozhovorJak zprostředkovat pocity lidí trpících bipolární poruchouRozhovor s režisérkou Kalinou Bertin o jejím interaktivním dokumentu Manická VROndřej MoravecRozhovorSystém je připravený, nesmí nám chybět odvaha ho naplnitJiří Konečný patří mezi nejvýraznější české producenty soustředící se na artové a festivalové snímky, a to jak hrané, tak dokumentární. Před časem uvedl na letošním Jednom světě hned dva dokumenty, které produkoval, a jen o několik dní později jím produkovaný hraný film Všechno bude (2018) dominoval na Českých lvech. Kde leží podle Konečného klíč k úspěchu českého filmu? A jaký je jeho potenciál?Martin SvobodaRozhovorVěřím v čistou observaciPolská dokumentaristka Marta Prusová, jejíž dokument Za hranicemi možností (Over the limit, 2017) si vydobyl velký respekt na prestižním festivalu dokumentárních filmů v Amsterdamu IDFA v roce 2017, byla v Praze jednou z lektorek East Doc Platform. Pro Dok.revue mluvila o svém dokumentaristickém přístupu.Martin SvobodaNová knihaZpůsoby vidění pro 21. století, aneb proměna knihy z popelky v sebevědomou feministkuAndrea Průchová Hrůzová píše o své práci na českém vydání knihy Jak vidět svět Nicholase Mirzoeffa.Andrea Průchová HrůzováÚvodníkVstoupit do obrazůPrvní letošní dok.revue je věnována interaktivitěKamila Boháčková