Jihlavou prošel osvětlený průvod a přijel i Bill Morrison

20. ročník MFDF Ji.hlava začal

V úterý večer se od festivalového Majáku na Masarykově náměstí vydalo na pouť do DKO několik postav s osvětlenými artefakty, jež dominují letošnímu vizuálu. Téma co si neseme na zádech tak na prchavý okamžik získalo hmatatelnou podobu.

Do Ji.hlavy přijel také filmový experimentátor Bill Morrison. Ten v retrospektivní sekci osobně uvede také svá dvě aktuální díla – španělský cestopis Dokařův sen a až hororový snímek Sirotek Annie. „Archivem je přístav, místo, kde se vykládá i nakládá zboží, které se zde skladuje, dokud je dokař zas nevyskladní. Coby filmový badatel a střihač pátrám po ukrytém či prchavém filmovém materiálu,“ komentuje svůj nejnovější film Bill Morrison.

Dnes se také můžete těšit na stěžejní díla 20. a 30. let sovětské avantgardní tvorby. Na první nadechnutí Dziga Vertov, na druhé ti ostatní. První dialog mezi Dzigou Vertovem a Michailem Kaufmanem se odehraje už dnes ve 23 hodin v sále DKO II. Film Sověte, vpřed! (Dziga Vertov, 1926) a Moskva (Michail Kaufman, Ilja Kopalin, 1927) doprovodí kytarovým sólem Jan Kašpar a jeho projekt Obelisk of Light spolu s kolegy z Raw Deal.

Další ruské avantgardní filmy doprovodí v sobotu 29. října například hudební skladatel, sbormistr a pianista Karel Loula, duo Ba:zzel či duo Afrika Corpse, jež film Turksin a Šestina světa doplní minimalistickými hudebními plochami.




F1.16DOK.REVUE
26. 10. 2016


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková