Jsa mlád, patře do tklivých vln (In Youth, Beside The Lonely Sea)

Úryvek z básně Thomase Baileyho Aldriche zdramatizované pro film V mládí, vedle osamělého moře

Jsa mlád, patře do tklivých vln,

tu byl jsem hlasů, vidin pln.

Titanie a její víly,

společníky mi v lesích byly.

Z každého květu, jenž plamenem vzplál

zpola zřetelný šepot zazníval.

Každičký větru dech já měl

za kmih perutě nebes posla.

Poté pohlcen v městský shon,

mamon a chtíč a hřích a hon,

vždy za mnou šly, nocí i dnem

sny mého dětství, sladký sen.

Jak v rokli, jež pozře každý zvuk,

tak tam, kde halasí lidský shluk,

za světélky své mysli dal jsem jít,

podivné strážce našel při mne bdít.

Neokusil jsemť smůly břímě,

poslové nebe stáli při mně.

Nyní se vidiny halí tmou

a jeden po druhém hlasy mrou.

Neslyším je v jich v hloubce, šíři.

Perutě často jinam míří.

Zmizí-li vidiny, zmizí hlas,

čeká mne temný, rmutný jen čas.

Úryvek z básně Thomase Baileyho Aldriche, která byla zdramatizována pro film novátorsky komponovaný na tři plátna V mládí, vedle osamělého moře (1924–1925; MFDF Jihlava, Fascinace: Moře).
 

Přeložila Zuzana Turková 




f4.13DOK.REVUE
23. 10. 2013


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková