Výroční anketa 2012 / K-L

Lukáš Kokeš - Vít Klusák

Ilustrace: Michaela Kukovičová

1) Který dokumentární film byl pro vás osobně v uplynulém roce nejpodstatnějším a proč?  2) Která kniha byla pro vás osobně v uplynulém roce nejpodstatnější a proč? (rok vzniku ani země původu nerozhoduje)

Lukáš Kokeš

1) Je to jen vítr maďarského režiséra Bence Fliegaufa. Podle všech konvencí asi patří tento film do škatulky tzv. hraného filmu, současně však pro mne představuje nejdokumentárnější počin roku 2012. Na webových stránkách jihlavského festivalu je letos jako úvodní heslo věta Alaina Resnaise: „Taková je už kinematografie, že je vždy dokumentární.“ Takže to dává smysl. Kromě toho považuji za podstatnou dokumentární akci vše, co se děje kolem snímku Nemoc třetí moci Zuzany Piussi, které kvůli natočení filmu hrozí kriminál.

2) Hudba ohně Karla Veselého. Je to napínavá studie o té části populární kultury, která hýbe světem. Hip hop a třeba jazz mají společného víc, než jsem tušil.

Vít Klusák

1) Film o Ondreji Jajcajovi, vykradači hrobů od Robina Kvapila, toho času studenta FAMU. Hravej, hodnej film, zvlášť ta vztahová část. Lekám se slova pábitelství, protože pan Menzel ho zhnětl do takový úsměvný neškodnosti, ale tenhle film je pro mě vzkříšením toho pojmu v jeho ryzí podobě. A to je uzdravující (nikoliv laskavá!) poťouchlost, boření tabu, hra na hraně, mýtotvořivost, nepředpojatost, neokázalej exhibicionismus, radost z příběhu a tak.

2) Evangelium podle Brabence. Rozhovor Renaty Kalenské. - Hravej, hodnej rozhovor, nevtíravý přátelství tazatelky a zpovídaného.

Úvodník>>A-G>>H-J>>K-L>>M-Q>>R-Ř>>S-Ž




2.12DOK.REVUE
21. 12. 2012


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková

další odkazy:

Zhlédněte snímek Nemoc třetí moci online na DAFilms.com.