Kauza Cervanová alebo Pravda je jednoduchá, to lži sú zložité

Dokumentárna tragédia o práve na spravodlivosť v réžii Roberta Kirchhoffa

Pred ôsmimi rokmi som sa rozhodol zaznamenať súdny proces s údajnými vrahmi mladej študentky medicíny z roku 1976. Ide o najdlhší prípad v dejinách československej justície uvádzaný v súdnych spisoch ako "Kauza Cervanová".

Zistil som, že celý tento príbeh je zvláštnym sledom udalostí, ktoré priamo zasiahli do životov niekoľkých desiatok ľudí. Zaujímali ma otázky, ktoré z  nahromadených pochybností priamo alebo nepriamo vyplývali. Zaujímala ma pravda. Nepokúšal som sa rekonštruovať kriminálny prípad. Išlo mi o univerzálny obraz „zločinu a trestu“ s výrazným politickým podtextom. Tento film nemá byť pátraním po vrahoch, ani dokazovaním neviny. Jeho poslaním nie je na konci odhaliť páchateľov vraždy. To je záležitosťou súdov. Zdá sa však, že práve justícia v tejto kauze fatálne zlyhala. Nekonečný a  tajomný prípad je v istom zmysle príbehom našej krajiny, mocenských štruktúr a presvedčivo ilustruje obdobie československej normalizácie, ktoré aj keď už dávno skončilo, jeho prominenti odolávajú náporom času a premenám spoločnosti. Kriminálny čin sa tak stáva prostriedkom k zobrazeniu mechanizmu strachu, absurdity a podivuhodného riadenia osudu, ked‘ elity zneužívali moc a právo na kariérny postup, aby napokon uverili vlastných lžiam.


Robert Kirchhoff, únor 2013




1.13DOK.REVUE
04. 03. 2013


z aktuálního čísla:

Situační recenzeVideoblog z BudapeštiSituační recenze filmu Kateřiny Turečkové Iluze, jenž formou počítačové hry ukazuje, s jakými problémy se potýká současné Orbánovo MaďarskoKamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíDavid Butula o svém chystaném filmu o příběhu kapely DunajDavid ButulaTémaTradiční média a interaktivitaMnohé tradiční mediální organizace se ocitají posledních pár let v roli producentů interaktivních děl. O co tím usilují a jak taková díla vypadají? Andrea Slováková, Iveta ČernáSportNa chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené KubášekBáseňPíseň na rozloučenouBáseň Charlieho Soukupa ze sbírky RadioCharlie SoukupRozhovorJak zprostředkovat pocity lidí trpících bipolární poruchouRozhovor s režisérkou Kalinou Bertin o jejím interaktivním dokumentu Manická VROndřej MoravecRozhovorSystém je připravený, nesmí nám chybět odvaha ho naplnitJiří Konečný patří mezi nejvýraznější české producenty soustředící se na artové a festivalové snímky, a to jak hrané, tak dokumentární. Před časem uvedl na letošním Jednom světě hned dva dokumenty, které produkoval, a jen o několik dní později jím produkovaný hraný film Všechno bude (2018) dominoval na Českých lvech. Kde leží podle Konečného klíč k úspěchu českého filmu? A jaký je jeho potenciál?Martin SvobodaRozhovorVěřím v čistou observaciPolská dokumentaristka Marta Prusová, jejíž dokument Za hranicemi možností (Over the limit, 2017) si vydobyl velký respekt na prestižním festivalu dokumentárních filmů v Amsterdamu IDFA v roce 2017, byla v Praze jednou z lektorek East Doc Platform. Pro Dok.revue mluvila o svém dokumentaristickém přístupu.Martin SvobodaNová knihaZpůsoby vidění pro 21. století, aneb proměna knihy z popelky v sebevědomou feministkuAndrea Průchová Hrůzová píše o své práci na českém vydání knihy Jak vidět svět Nicholase Mirzoeffa.Andrea Průchová HrůzováÚvodníkVstoupit do obrazůPrvní letošní dok.revue je věnována interaktivitěKamila Boháčková