Kinematografie je vztah nejen diváka a plátna, ale i systému a společnosti

Jarní dok.revue je online

Ilustrace: Míša Kukovičová

Mike Hoolboom, kanadský experimentální filmař, říká, že dokonalým filmem je každý takový, který svým divákům umožní prožít to, co jeho postavy, ať už jsou jakékoliv. „Znáte něco dokonalejšího než hodinu koukat na film o stromu, který vás navnadí na to stát se stromem?“ polemizuje Hoolboom v rozhovoru, jenž otevírá letošní první dok.revue.

Jelikož, jak podotýká nejen Hoolboom, kinematografie je vztah a nemohla by existovat, kdyby tu nebyl nikdo, kdo by ji vytvářel a přijímal, věnovali jsme začátek roku úvahám, kam a jak dok.revue dále vyvíjet. Upravili jsme vydávání tištěných čísel, která budou nyní dvě ročně, ale zato dvojnásobně obsáhlá. Jako naši čtenáři tak o nic nepřijdete. Na to první tištěné, věnované fenoménu (nejen české) televize a jejímu vztahu k dokumentárnímu filmu jako umělecké formě se můžete těšit už na začátku léta.

Možná jste už zaznamenali, že jedním z našich cílů je zintenzivnění čtenářsky nejoblíbenějších rubrik Nový film a Nová kniha, do kterých přispívají sami autoři dokončovaných, ať už filmových, či knižních, děl. Jako součást prvního letošního čísla si tak můžete přečíst o vzniku nové knihy Generace normalizace Terezy Czesany Dvořákové a Marie Barešové nebo o snímku Olgy Sommerové Červená, věnovanému herečce a operní pěvkyni Soně Červené. A další texty budou následovat. Brzy si tak budete moci přečíst o vzniku nových filmů Michaela Kaboše, Báry Kopecké, Veroniky Jonášové či Petra Šprincla a dalších.

Českými kiny prošel loňský vítěz Zlaté palmy z Cannes, britský film Kena Loache Já, Daniel Blake, o vztahu jednotlivce (Brita) k (britskému) společenskému systému. Jaké zaznamenal mediální ohlasy, si můžete přečíst v rubrice sport. Jaké to je více než třicet let spolupracovat s Kenem Loachem vám na své online masterclass prozradí Rebeca O’Brien, která navštívila 20. ročník MFDF Ji.hlava. Do Británie vás také může přenést glosa inspirovaná studiem na nejoblíbenější britské umělecké univerzitě Falmouth University.

Do videotéky také přibyl záznam z diskuze s italským střihačem Jacopem Quadrim, který strávil několik měsíců s Gianfrancem Rosim na natáčení dokumentu Fuocoammare: Požár na moři na ostrově Lampedusa.




1.17DOK.REVUE
10. 04. 2017


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaDokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky. Dokument vzbudil řadu diskuzí. Připomínáme tu, kterou pro dok.revue o snímku vedli Milena Bartlová a Petr Bilík. Film uvádí ji.hlavský festival dnes v bloku od 12:30 spolu s Otevřenou pevností Ivo Bystřičana. Kamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíJak režisér David Butula připravoval svůj film Dunaj vědomí o kapele Dunaj? Připomínáme si jeho starší text pro dok.revue z doby, kdy film teprve vznikal. Dnes ho ji.hlavský festival promítá od 14:30 v Dělnickém domě. David ButulaTémaVálka jako stav mysliEsej o snímcích Průnik a Doufám, že se máš dobře, které spojuje reflexe 20. století prostřednictvím archivních materiálů. Obě díla letos soutěžila v sekci Opus Bonum. Janis PrášilFestivalový tipÚterní tip dokumentaristky Terezy ReichovéTereza ReichováRozhovorŽeny sa nestanú rovnocennými, kým ich muži za také neuznajúFatima Rahimi je česká novinárka pochádzajúca z afganského Herátu, odkiaľ spolu so svojou rodinou v roku 1999 z dôvodu útlaku Talibanu emigrovala. Študuje kultúrne a duchovné dejiny Európy a blízkovýchodné štúdiá a iránistiku na Karlovej univerzite v Prahe, od roku 2015 pracuje pre Deník Referendum, kde sa venuje najmä témam sociálnej problematiky, čitateľom približuje spoločenskú situáciu v Afganistane a zároveň prináša reportáže z Česka. V Inšpiračnom fóre ji.hlavského festivalu prispela do diskusie Emancipace pokaždé jinak, kde priniesla osobný pohľad na rozdielnosť i podobnosť feminizmu, demokracie a ženskejrovnoprávnosti vo východných i západných krajinách. Dominika BleščákováRozhovorMusíme rozšiřovat hranice naší imaginace!Od letošního roku má ji.hlavský festival svého ekologického ombudsmana. Jaká je přesně jeho role v rámci festivalu a může být vůbec mezinárodní festival s řadou zahraničních hostů šetrný k životnímu prostředí? To prozrazuje Ĺuboš Slovák v rozhovoru pro dok.revue. Kamila BoháčkováPohledyVnitřní svět básníka Ivo HuclaDám si čínuIvo Hucl