Kinematografie je vztah nejen diváka a plátna, ale i systému a společnosti

Jarní dok.revue je online

Ilustrace: Míša Kukovičová

Mike Hoolboom, kanadský experimentální filmař, říká, že dokonalým filmem je každý takový, který svým divákům umožní prožít to, co jeho postavy, ať už jsou jakékoliv. „Znáte něco dokonalejšího než hodinu koukat na film o stromu, který vás navnadí na to stát se stromem?“ polemizuje Hoolboom v rozhovoru, jenž otevírá letošní první dok.revue.

Jelikož, jak podotýká nejen Hoolboom, kinematografie je vztah a nemohla by existovat, kdyby tu nebyl nikdo, kdo by ji vytvářel a přijímal, věnovali jsme začátek roku úvahám, kam a jak dok.revue dále vyvíjet. Upravili jsme vydávání tištěných čísel, která budou nyní dvě ročně, ale zato dvojnásobně obsáhlá. Jako naši čtenáři tak o nic nepřijdete. Na to první tištěné, věnované fenoménu (nejen české) televize a jejímu vztahu k dokumentárnímu filmu jako umělecké formě se můžete těšit už na začátku léta.

Možná jste už zaznamenali, že jedním z našich cílů je zintenzivnění čtenářsky nejoblíbenějších rubrik Nový film a Nová kniha, do kterých přispívají sami autoři dokončovaných, ať už filmových, či knižních, děl. Jako součást prvního letošního čísla si tak můžete přečíst o vzniku nové knihy Generace normalizace Terezy Czesany Dvořákové a Marie Barešové nebo o snímku Olgy Sommerové Červená, věnovanému herečce a operní pěvkyni Soně Červené. A další texty budou následovat. Brzy si tak budete moci přečíst o vzniku nových filmů Michaela Kaboše, Báry Kopecké, Veroniky Jonášové či Petra Šprincla a dalších.

Českými kiny prošel loňský vítěz Zlaté palmy z Cannes, britský film Kena Loache Já, Daniel Blake, o vztahu jednotlivce (Brita) k (britskému) společenskému systému. Jaké zaznamenal mediální ohlasy, si můžete přečíst v rubrice sport. Jaké to je více než třicet let spolupracovat s Kenem Loachem vám na své online masterclass prozradí Rebeca O’Brien, která navštívila 20. ročník MFDF Ji.hlava. Do Británie vás také může přenést glosa inspirovaná studiem na nejoblíbenější britské umělecké univerzitě Falmouth University.

Do videotéky také přibyl záznam z diskuze s italským střihačem Jacopem Quadrim, který strávil několik měsíců s Gianfrancem Rosim na natáčení dokumentu Fuocoammare: Požár na moři na ostrově Lampedusa.




1.17DOK.REVUE
10. 04. 2017


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková