Komplex epopeje

Dokumentarista Jan Strejcovský o svém dokončovaném filmu Komplex epopeje

Foto: Kristýna Strejcovská

Máme komplex z epopeje coby přežitku záměrů, které chtěly v daném poli obsáhnout vše? Má epopej komplex z nás, kteří se už více než sto let nedokážeme shodnout, kde je její místo – trvalé bydliště i smysl? Co se stane, když se uprostřed těchto nezřetelností najednou Muchova Slovanská epopej ocitne v Japonsku?

Je chvíli před vernisáží první výstavy kompletního souboru pláten epopeje v zahraničí. Následujeme zasloužilého sběratele Muchových plakátů do  „kapslového hotelu” v centru Tokia. Postarší bard pan Ogata si tam jede odpočinout, nabrat síly do dalších etap muchovského poblouznění, které se letos Japonců zmocnilo v nevídané intenzitě. Ocitáme se uprostřed jednoho z mrakodrapů v těsné chodbě z obou stran lemované  „kapslemi” – kajutami spočinutí v reji metropole. Miliardář se uvelebí v aseptické noře a začíná snít.

„Češi epopeji nějak nemohou přijít na jméno, ale my Japonci ji milujeme… takhle velké olejové malby nemáme, to je prostě fantastické a neuvěřitelné. Myslím… že by tady mohla zůstat…”

Pramínek potu z čela prýští v potůček, stékající po plastové stěně rakve. Muži po ní pomalu klesá hlava.

„Muchu sbírám celou věčnost, teď konečně přijel za mnou a já už můžu v klidu umřít… věčná práce a teď už věčný klid… když jdu spát, sním o Muchových plakátech čtyř ročních období – jaro, léto, podzim, zima… A znovu, věčně…”


Foto: Kristýna Strejcovská

Vyměňujeme objektiv a snímáme v detailu jeho rytmické oddechování. Mluví ze spaní.

„To tmavě modré nebe celé poseté hvězdami…”

Panorámujeme po vesmíru prvního obrazu epopeje: Slované v pravlasti. Pod pláštíkem noci prošpikované opalizujícími galaxiemi se pod keřem krčí mytičtí praslovanští Adam s Evou. V popředí obrazu hypnotizují kameru. Za nimi se valí drancující nomádi. Nad tím vším se tyčí monumentální pohanský žrec.

Kurátorka japonské výstavy epopeje Vlasta Čiháková Noshiro sedí na pryčně kobky mučírny gestapa v pražské Pečkárně. Tady byl před svou smrtí vyslýchán Alfons Mucha. Správce památníku poslouchá rádio. Český rozhlas vysílá rozhovor s profesorem M. C. Putnou:

„Slovanská epopej je strašlivá nepodařenina. Všechny tyto vzrušené vášně okolo epopeje jsou bizarní a nesrozumitelné. To dílo je totiž opravdu omylem. Má to vyložit jakési společné dějiny slovanských národů. Je to směšný nacionalistický konstrukt. Opožděný, umělecky plochý, nepovedený…“

Kurátorka z kobky zuřivě gestikuluje holí, ale na rádio nedosáhne. Když si jí konečně všimne konsternovaný válečný veterán, spěšně vysílání vypne.

„Nic takového jako Slovanstvo se společnými dějinami neexis…”


Premiéra filmu je plánována na podzim 2017.




.DOK.REVUE
21. 08. 2017


z aktuálního čísla:

Situační recenzeVideoblog z BudapeštiSituační recenze filmu Kateřiny Turečkové Iluze, jenž formou počítačové hry ukazuje, s jakými problémy se potýká současné Orbánovo MaďarskoKamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíDavid Butula o svém chystaném filmu o příběhu kapely DunajDavid ButulaTémaTradiční média a interaktivitaMnohé tradiční mediální organizace se ocitají posledních pár let v roli producentů interaktivních děl. O co tím usilují a jak taková díla vypadají? Andrea Slováková, Iveta ČernáSportNa chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené KubášekBáseňPíseň na rozloučenouBáseň Charlieho Soukupa ze sbírky RadioCharlie SoukupRozhovorJak zprostředkovat pocity lidí trpících bipolární poruchouRozhovor s režisérkou Kalinou Bertin o jejím interaktivním dokumentu Manická VROndřej MoravecRozhovorSystém je připravený, nesmí nám chybět odvaha ho naplnitJiří Konečný patří mezi nejvýraznější české producenty soustředící se na artové a festivalové snímky, a to jak hrané, tak dokumentární. Před časem uvedl na letošním Jednom světě hned dva dokumenty, které produkoval, a jen o několik dní později jím produkovaný hraný film Všechno bude (2018) dominoval na Českých lvech. Kde leží podle Konečného klíč k úspěchu českého filmu? A jaký je jeho potenciál?Martin SvobodaRozhovorVěřím v čistou observaciPolská dokumentaristka Marta Prusová, jejíž dokument Za hranicemi možností (Over the limit, 2017) si vydobyl velký respekt na prestižním festivalu dokumentárních filmů v Amsterdamu IDFA v roce 2017, byla v Praze jednou z lektorek East Doc Platform. Pro Dok.revue mluvila o svém dokumentaristickém přístupu.Martin SvobodaNová knihaZpůsoby vidění pro 21. století, aneb proměna knihy z popelky v sebevědomou feministkuAndrea Průchová Hrůzová píše o své práci na českém vydání knihy Jak vidět svět Nicholase Mirzoeffa.Andrea Průchová HrůzováÚvodníkVstoupit do obrazůPrvní letošní dok.revue je věnována interaktivitěKamila Boháčková