Máme na víc

Dokumentarista Robin Kvapil o svém novém filmu Máme na víc, jenž odhaluje pozadí prezidentské kampaně Michala Horáčka.

Po pěti letech Miloše Zemana v úřadu prezidenta republiky jsem si velmi přál, aby to místo obsadil někdo jiný. Upřímně jsem doufal a věřil, že taková možnost existuje, stačilo se podívat na Slovensko a prezidenta Kisku. Asi jsem v té úvaze podcenil dvě podstatné věci: vzrůstající ruskou expozituru u nás a migraci – téma, které Kiska řešit nemusel a které i díky prvnímu uvedenému bylo klíčové. Nicméně jsem prostě věřil v to, že najde-li se dostatečně známá osobnost, ke které mají lidé ještě nějakou další vazbu – například hudební zážitek a sentiment – že možnost porazit Miloše Zemana existuje. Vyrobil jsem pak Michalu Horáčkovi takovou srandovní profilovku na FB – byl tam Horáček z Macha a Šebestové a heslo „Horáček na Hrad!“. Začali jsme si psát, bylo to už poté, co z rozhovoru DVTV jasně vyplynulo, že o té možnosti kandidovat minimálně uvažuje. Pak se pan Horáček ozval, že bude taková schůzka, a najednou jsem mohl pracovat na prezidentské kampani. Pak jsem to celé začal natáčet, na všechno, co jsem měl po ruce, hlavně na mobil, notebook… jako dokumentarista jsem si to prostě nemohl nechat ujít.

Musím říct, že Michal Horáček věděl, že si vše natáčím, zaprotestoval za ty skoro dva roky snad jednou, když byl vyčerpaný… patří mu za to můj respekt, protože je to citlivá věc a emoce jely hodně naplno.

Vznikla taková moje unikátní dvojrole, vlastně trojrole. Člověk, který dělá na prezidentské kampani, zároveň točí film a nutně je i filmovou postavou.

Ta situace měla jediné řešení. Musel jsem přizvat někoho, komu věřím, že jednak film spolu se mnou dovede do kina, druhak, že vše pohlídá po obsahové stránce. 

Na filmu jsme tedy dělali s Radimem Procházkou, který se stal spolurežisérem filmu a mým „svědomím““ – abychom se z natočeného materiálu nedělali lepšími, nebo horšími. On procházel těch několik set hodin materiálu… Nastavili jsme tedy již před koncem kampaně systém, kdy jsem mu nosil další a další záběry, konzultovali jsme způsob vyprávění a stříhali. 

Ta dvojrole kreativce/stratéga v kampani na jedné straně a dokumentaristy na druhé byla celkem obtížná. Ale začala mě bavit jako metoda. Vyzkoušet jsem ji chtěl, už když jsme kdysi založili Žít Brno – „dělat věci, něco měnit“ a zároveň to natáčet. Takový postup vlastní práce. Film jsme s Radimem dokončili v srpnu.

Jak jsem psal, natáčel jsem vše, kde jsem byl. Myslím, že film tak může podat opravdu autentický obraz kampaně, lidí z volebního teamu nebo Michala Horáčka. Našeho přemýšlení, rozhodování se, kde je hrana toho, kam jít a kam nejít, co dělat, protože je to výhodné, a co přesto nedělat, protože je to nevhodné…

Myslím, že náš film je nakonec velmi upřímný. To by mohla být jeho zásadní přednost. Kampaň Michala Horáčka se stává odrazovým můstkem pro sérii úvah, které se vztahují k ději a posouvají ho dál a dál, tedy k očekávané prohře. Ale i prohra může být celkem slušným odrazovým můstkem k pozitivní proměně. 

Klíčovou dějovou linku pro mě tvoří proruští trollové, fenomén, kterému se hodlám nadále věnovat.

Tak je to tedy takový filmový striptýz, není příjemné se v tom filmu vidět, ale jsem si jistý, že je důležité politickou kampaň lidem ukázat a obnažit některé mechanismy. A nakonec, jak říká ve filmu Michal Horáček bývalému spolupracovníkovi Václava Klause Petru Hájkovi v pořadu Aréna Jaromíra Soukupa (Hájek se ptá, proč někdo proti Miloši Zemanovi vůbec kandiduje): „K čemu by to bylo dobré bojovat předem vyhrané bitvy? Komunisté říkali, že jejich vítězství je dějinná nutnost. Tak jsem se jich ptal, proč bojujete? Gentleman bojuje za zdánlivě ztracenou věc.“





výpis dalších článků rubriky:  Nový film

dok.revuePtát se po tom, kde jednou skončímeFilmová dílna pro seniory spolku Inventura pod vedením režisérky Terezy Daniell Adámkové dokončuje hodinový film Stopa v hlavě, ve kterém samy seniorské filmařky se svými ručními kamerami přemýšlejí o tom, jak se život starého člověka promění, když začne být závislý na druhých. Jaké kompromisy musí on a jeho okolí podstupovat? A je možné žít i bez velkých osobních obětí zbytku rodiny i nadále důstojně?Tereza Daniell Adámková
F3.0FREMJak se natáčí film v Antarktidě? Je možné se dostat do hlavy umělé inteligence? A co to je GAI? To vše popisuje dokumentaristka Viera Čákanyová v textu o svém novém filmu FREM v dok.revue.Viera Čákanyová
F2.0Cesta k filmu Efekt VašulkaIslandská režisérka Hrafnhildur Gunnarsdóttir popisuje pro dok.revue, jak vznikal její celovečerní dokument Efekt Vašulka o zakladatelích světového videoartu, manželech Steině a Woodym Vašulkových. Snímek s českou koprodukcí má v Ji.hlavě svou mezinárodní premiéru. Promítne se dnes od 18 hodin v kině Dělnický dům.Hrafnhildur Gunnarsdóttir
4.19Tady Havel, slyšíte mě?Jaké byly poslední dva roky života Václava Havla? Dokumentarista Petr Jančárek přibližuje svůj chystaný dokument o sklonku Havlova života, jehož část v pracovní verzi promítne MFDF Ji.hlava v sekci Studio 89, věnované reflexi letošního výročí tak zvané sametové revoluce.Petr Jančárek
3.19Rekviem za konec fosilní éryDokumentarista Jindřich Andrš, známý díky svému krátkému filmu Poslední šichta Tomáše Hisema, jenž získal zvláštní uznání na MFDF Ji.hlava v roce 2017, připravuje svůj celovečerní debut Nová šichta. Ten na jeho úspěšný krátký dokument navazuje a sleduje horníka Tomáše, který si po zavření dolu musí jít hledat jinou práci. Uspěje? Andrš popisuje svůj chystaný snímek, kterým by rád vzdal hold již mizející době fosilní.Jindřich Andrš
F4.0Sametová FAMUVizuální umělkyně Lea Petříková píše o filmu Sametová FAMU, jenž nabízí pohled na revoluční události roku 1989 perspektivou FAMU. Snímek uvádí ji.hlavský festival dnes v 10 hodin v Horáckém divadle.Lea Petříková
dok.revueLet vinyRežisérka Tereza Tara představuje svůj nový, osobně laděný celovečerní dokument Let viny, který připravuje už deset let.Tereza Tara
F1.0O nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Snímek bude promítnut dnes ve 22:30 v DKO I.Barbora Jíchová Tyson
F5.0Dunaj vědomíJak režisér David Butula připravoval svůj film Dunaj vědomí o kapele Dunaj? Připomínáme si jeho starší text pro dok.revue z doby, kdy film teprve vznikal. Dnes ho ji.hlavský festival promítá od 14:30 v Dělnickém domě. David Butula
6.18Ako som sa stala partizánkouSlovenská dokumentaristka Vera Lacková o svém připravovaném filmu Ako samo sa stala partizánkouVera Lacková

starší články

3.18DOK.REVUE
19. 09. 2018


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaDokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky. Dokument vzbudil řadu diskuzí. Připomínáme tu, kterou pro dok.revue o snímku vedli Milena Bartlová a Petr Bilík. Film uvádí ji.hlavský festival dnes v bloku od 12:30 spolu s Otevřenou pevností Ivo Bystřičana. Kamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíJak režisér David Butula připravoval svůj film Dunaj vědomí o kapele Dunaj? Připomínáme si jeho starší text pro dok.revue z doby, kdy film teprve vznikal. Dnes ho ji.hlavský festival promítá od 14:30 v Dělnickém domě. David ButulaTémaVálka jako stav mysliEsej o snímcích Průnik a Doufám, že se máš dobře, které spojuje reflexe 20. století prostřednictvím archivních materiálů. Obě díla letos soutěžila v sekci Opus Bonum. Janis PrášilFestivalový tipÚterní tip dokumentaristky Terezy ReichovéTereza ReichováRozhovorŽeny sa nestanú rovnocennými, kým ich muži za také neuznajúFatima Rahimi je česká novinárka pochádzajúca z afganského Herátu, odkiaľ spolu so svojou rodinou v roku 1999 z dôvodu útlaku Talibanu emigrovala. Študuje kultúrne a duchovné dejiny Európy a blízkovýchodné štúdiá a iránistiku na Karlovej univerzite v Prahe, od roku 2015 pracuje pre Deník Referendum, kde sa venuje najmä témam sociálnej problematiky, čitateľom približuje spoločenskú situáciu v Afganistane a zároveň prináša reportáže z Česka. V Inšpiračnom fóre ji.hlavského festivalu prispela do diskusie Emancipace pokaždé jinak, kde priniesla osobný pohľad na rozdielnosť i podobnosť feminizmu, demokracie a ženskejrovnoprávnosti vo východných i západných krajinách. Dominika BleščákováRozhovorMusíme rozšiřovat hranice naší imaginace!Od letošního roku má ji.hlavský festival svého ekologického ombudsmana. Jaká je přesně jeho role v rámci festivalu a může být vůbec mezinárodní festival s řadou zahraničních hostů šetrný k životnímu prostředí? To prozrazuje Ĺuboš Slovák v rozhovoru pro dok.revue. Kamila BoháčkováPohledyVnitřní svět básníka Ivo HuclaDám si čínuIvo Hucl