Medailonky redakce festivalové dok.revue



Janis Prášil

Programový manažer HBO Europe s.r.o. Vystudoval Teorii a dějiny filmu a audiovizuální kultury a Sdružená uměnovědná studia na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně a hudební konzervatoř Teplice v Čechách. Spolupracoval s Národním filmovým archivem a Mezinárodním festivalem dokumentárních filmů Ji.hlava. Externě pracuje pro Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary. Přispívá do časopisu Cinepura na webový portál 25fps. Zajímá se o přesahy mezi filmem, výtvarným uměním a hudbou.



Veronika Jančová

Filmová teoretička a historička. Studentka postgraduálního studia na Ústavu filmu a audiovizuální kultury Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Badatelsky se soustřeďuje především na oblast českého nonfikčního filmu. V minulosti spolupracovala s Národním filmovým archivem, Doc Alliance Academy, brněnským studiem České televize, společností Gnomon Production a filmovými festivaly. Příležitostně publikuje texty z oblasti filmu, především v magazínu 25fps, ve kterých se soustřeďuje zejména na současnou tuzemskou tvorbu a dokumentární film.



Tereza Vlasatá

Studentka filmové vědy na Masarykově univerzitě. Aktivně se zajimá o experimentální filmy. Absolvovala praxi na filmovém festivalu Brněnská 16. Jako orální historička zpracovala rozhovor s Karlem Smyczkem o normalizační kinematografii. Účastnila se českého části výzkumu recepce trilogie Hobit. Ráda fotí analogovým fotoaparátem, hraje na trubku a klavír a čte.



Kateřina Šardická

Studentka postgraduálního studia na Ústavu filmu a audiovizuální kultury FF MU, kde se badatelsky věnuje dějinám dokumentárního filmu. Ve své dizertační práci se zaměřuje na vztahy mezi Československou televizí a Krátkým filmem v oblasti distribuce. Spolupracovala dramaturgicky s filmovými festivaly a přehlídkami. V současné době externě spolupracuje s Národním filmovým archivem na tvorbě DVD. Příležitostně píše scénáře pro televizní cykly. V minulosti spolupracovala brněnským studiem České televize.



Matěj Pořízek

Absolvent bakalářského programu Obecné dějiny na plzeňské Západočeské univerzitě a v současnosti student filmové vědy na Masarykově univerzitě v Brně, kde pracuje na bakalářské práci, v níž analyzuje film Martina Friče Lidé na kře. Jako fanoušek filmu rád objíždí různé filmové festivaly. V letním semestru 2017 vedoucí projektu studentského kina, které se organizuje v rámci spolupráce Masarykovy univerzity a kina Scala.



Matúš Slamka

Študent na Ústave filmu a audiovizuálnej kultúry FF MU. Je koordinátorom projektu podporujúceho začínajúcich dokumentaristov My Street Films pre Juhomoravský kraj. Externe spolupracuje s brnenským kinom ART, pre ktoré robí lektorské úvody a debaty s tvorcami. Taktiež je jedným zo zakladateľov kina Cinema nad Svitavou a zároveň jeho dramaturgom. Príležitostne píše kritiky a texty pre rôzne filmové portály (moviesite.sk) a periodiká (Kino-Ikon: Frame). Pracoval na Queer filmovom festivale Mezipatra. V súčasnosti sa zaoberá filmovými adaptáciami.



Tomáš Poštulka

Absolvent bakalářského dvouoborového studia žurnalistika a filmová věda na Univerzitě Palackého v Olomouci. V bakalářské práci se zabýval propojením těchto oborů a reflexí zobrazování žurnalistiky v amerických filmech. Momentálně pokračuje studiem navazující magisterského studijního programu mediální studia a filmová studia opět na UPOL. Má za sebou praxi v Olomouckém deníku a Olomoucké drbně. Momentálně je vedoucím redakce filmového klubu Pastiche Filmz v Olomouci a redaktorem filmového webu Gorilla.cz.



Jitka Lanšperková

Absolventka mediálních studií a žurnalistiky. Nyní pokračuje v navazujícím studiu filmové vědy a managementu na Masarykově univerzitě v Brně. Ve své diplomové práci se věnuje produkčním podmínkám dokumentárního filmu v České republice. Na jaře 2013 studovala na katedře filmových studií na stockholmské univerzitě a o dva roky později absolvovala semester na Falmouthské univerzitě v jihozápadní Británii. V roce 2014 byla redaktorkou na Aktuálně.cz. Od léta 2015 působí jako editorka žurnálu dok.revue a úzce spolupracuje s MFDF Ji.hlava v oddělení mediální komunikace. Od roku 2017 také působí jako programová ředitelka START FILM FESTu v Bystřici nad Pernštejnem. Nyní také společně s NAMU připravuje Klauzurní knihu FAMU 2017.



Zuzana Nevolová

Studentka žurnalistiky na Univerzitě Karlově dosud publikovala na fakultních serverech Média IKSŽ a Carolina. Aktivně se zajímá o film, kulturní dění a události, které také v externí spolupráci se 1435 mm příležitostně pořádá. V minulosti se podílela na organizaci akce Studentfest a kromě literární tvorby se také věnuje tvorbě výtvarné, fotografii, hraje na klavír a ukulele a tančí swing.




F1.17DOK.REVUE
25. 10. 2017


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková