Mých posledních 150 000 cigaret

Ivo Bystřičan ve filmu Mých posledních 150 000 cigaret zaznamenává svůj pokus skončit s kouřením. Při tom si všímá souvislostí politiky, průmyslu a společenské tolerance

Rozhodl jsem se natočit film, protože o cigaretách se mi dobře nemluví ani nepíše. Je to totiž léty propírané téma, které nikoho moc nezajímá. Platforma planého moralizování, otřepaná látka o tom, co je cool a co není, o stých narozeninách těžkých kuřáků, o inspiraci nebo dušení kouřem, o přirozenosti vzpoury neřestí nebo sterilitě zákazů. Všechno už se řeklo. Kuřákovi je to jedno, nekuřákovi teprve. Tím pádem se otázka kouření vrátila na svůj prapočátek – je to individuální rozhodnutí každého z nás.

Když jsem se po patnácti letech zodpovědného kouření dvou krabiček denně rozhodl přestat, už jsem po několika marných pokusech věděl, že to musí být navždy. A moje následná vlastní hysterie mě dovedla ke statistikám. A tak jsem zakrátko našel jedno moc zajímavé číslo – 70 procent kuřáků by chtělo přestat a zhruba pěti procentům se to dokonce povede.

Reportáž ČT věnovaná dokumentu původně nazvanému Mých posledních 14 000 cigaret

Cigareta jako metafora svobody, zodpovědného rozhodování a symbolu dospělosti mě tak začala moc zajímat. Jako vášnivý kuřák jsem nikdy svou milovanou závislost, vydávanou před sebou i druhými za přednost, za znak bohémství, za osobní libůstku, za výraz nezávislosti, nechtěl klást za vinu průmyslu, natož politikům. Až myšlenka na přestávání a život neživot, který bude následovat, mě přivedla na otázku, jak je možné, že je toto vůbec legální, takto dostupné, tak normální... a banální...

"Jestli má pravdu doktorka Králíková, je třeba dát cigarety na černou listinu k heroinu. Ale pak se ukáže to pokrytectví, protože by to znamenalo minus 58 miliard, což si nemůžeme dovolit." (Jaroslav Kubera, senátor ODS)

Ve filmu se sám stávám chodící cigaretou, kterou jsem skoro až doposud vlastně byl. V molitanovém převleku se coby cigareta nadživotní velikosti vydávám tam, kde mě zplodili – do Philip Morris v Kutné Hoře; snažím se dobrat svých kořenů v Imperial Tobacco nebo British American Tobacco. Zároveň děsím politiky, kteří předem netuší, že se utkají s přerostlým cigárem. Ve své civilní podobě zároveň podstupuji odvykání a chci ty peripetie ukázat tak, aby byly patrné i nekuřákovi, kterého to jinak nemusí zajímat.

Zvolil jsem formu jakéhosi podvratného infotainmentu. Jako režisér zároveň vystupuji jako chodící cigáro, film se opírá o animace, grafy, osobní videodeník. Udělal jsem to proto, že podle mě omleté téma cigaret – sféra vítězství průmyslové korupce a společenského sebeklamu – potřebuje být ztvárněno s nemoralizujícím nadhledem v kombinaci s tvrdými důkazy. Chci zaujmout diváky překvapivými souvislostmi opřenými o osobní příběh. Ten by byl banální, ale v souvislostech se stává obžalobou.


Mých posledních 150 000 cigaret, ČR 2013, režie a scénář Ivo Bystřičan.








výpis dalších článků rubriky:  Nový film

2.19O nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová Tyson
1.19Dunaj vědomíDavid Butula o svém chystaném filmu o příběhu kapely DunajDavid Butula
6.18Ako som sa stala partizánkouSlovenská dokumentaristka Vera Lacková o svém připravovaném filmu Ako samo sa stala partizánkouVera Lacková
5.18 Ve světle ikonZdeněk N. Bričkovský o svém novém filmu Ve světle ikon Zdeněk N. Bričkovský
F1.18PasažéřiJana Boršková o svém dokončovaném filmu PasažéřiJana Boršková
4.18Natáčení ve skrytém městěTomáš Elšík o svém filmu Central Bus Station.Tomáš Elšík
dok.revueDobré zprávyOndřej Šálek o svém novém filmu s pracovním názvem Dobré zprávyOndřej Šálek
3.18Máme na vícDokumentarista Robin Kvapil o svém novém filmu Máme na víc, jenž odhaluje pozadí prezidentské kampaně Michala Horáčka. Robin Kvapil
dok.revuePoslední slovo Charlotty Garrigue MasarykovéJosef Císařovský o svém novém filmu CharlottaJosef Císařovský
dok.revueVIVA VIDEO, VIDEO VIVAAdéla Komrzý o svém novém filmu Československý obraz elektronickýAdéla Komrzý

starší články

2.13DOK.REVUE
17. 06. 2013



z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková

další odkazy:

Mých posledních 150 000 cigaret
FB stránka filmu
Českátelevize.cz
Rozhovor s Ivo Bystřičanem