Nauč se číst krajinu

Letní vydání dok.revue nabízí pojetí projektivní scenáristiky v podání Martina Ryšavého, ženský element ve filmu Stále spolu nebo příběh knihy o časosběru Heleny Třeštíkové

Ilustrace: Michaela Kukovičová

V letní dok.revue přicházíme s novinkou v podobě video blogu. Od pondělí můžete pravidelně sledovat záznamy z festivalových masterclass či debat z Inspiračního fóra. Jako první svoji tvůrčí metodu představuje španělský režisér a dokumentarista Albert Serra, který bývá často označován za „radikálního klasika“. O způsobu své práce s hrdiny klasické literatury, jako byli Don Quijote nebo Casanova, se rozpovídal ve festivalové masterclass.

Letní vydání je tak trochu vizionářské, a přestože bývá rubrika Báseň někdy pouze doplňkovou pro potěchu ducha, tentokrát je v Herzogových tezích možné najít pojítka k několika tématům našich textů. Všech 24 rad velkého německého autora Wernera Herzoga může být přínosných nejen filmařům. Nejvíce inspirativní pro toto vydání se stala třináctka: „Nauč se číst podstatu krajiny.“

Scenárista a režisér Martin Ryšavý v rozhovoru sní o proměně vytěžené krajiny Podkrušnohoří v moře a rozjímá o tom, jak a zda vůbec by měla fungovat scenáristika mimo filmové médium. Na podzim se Ryšavý po roce vrací zpět do vedení katedry scenáristiky a dramaturgie s myšlenkami týkajícími se možných aktualizací scénářů mimo film.

Herzogovo třinácté heslo si vzala k srdci i rodina Mlčochova, jejíž život na šumavské louce s devíti dětmi ve třech maringotkách zachytila režisérka Eva Tomanová v dokumentárním filmu Stále spolu. V situační recenzi rozebírají profesor sociologie Ivo Možný, farářka Sandra Silná a odbornice na ženská práva Petra Havlíková způsob výchovy dětí v patriarchální rodině Mlčochových a hledají možná východiska pro dospívající děti, obzvláště pak chlapce, kteří v této rodině vyrůstají.

Česká republika je podle Andrey Slovákové začátečníkem v oblasti filmové a mediální výchovy. Ve své eseji Znát film konfrontuje české prostředí se zatím nedostižnou Velkou Británií či Řeckem, kde nezisková organizace učí děti v útlém věku pracovat s filmovým médiem hraním interaktivních her. Autorka v současné době v rámci aktivit portálu Doc Alliance Films vyvíjí počítačovou hru, jež by měla u dětí rozvíjet základní kognitivní, interpretační i tvůrčí schopnosti při práci s filmovým médiem.

Po několika redakčních debatách jsme se rozhodli omezit klasické recenze, jak je známe z ostatních médií, ať už půjde o film, knihu či jiné umělecké dílo. Místo toho chceme přinášet více autorských pohledů na dílo. To se daří v rubrice Nový film, kam pravidelně přispívají sami autoři (nejen) dokumentárních filmů, které jsou v různém stupni produkce. V letní vizionářské dok.revue pak najdete v rubrice Kniha osobitý popis vzniku díla Časosběr jako příběh dokumentaristky Heleny Třeštíkové, které by mělo vyjít už letos na podzim v Nakladatelství AMU.

Do soutěže o nejlepší dokument na nadcházejícím Mezinárodním festivalu Karlovy Vary byly vybrány celkem tři filmy – Mallory Heleny Třeštíkové, Amerika Jana Foukala a debut Resort Martina Hrubého. Jaká další dokumentární díla se v programu Karlových Varů objevila v minulých letech a kolik před třiceti lety stačilo snídaní k zasycení hostů festivalu, se můžete dočíst ve statistickém přehledu v rubrice Sport.

Za redakci dok.revue vám, našim čtenářům, přejeme léto plné plnohodnotných nejen filmových zážitků.




2.15DOK.REVUE
29. 06. 2015


z aktuálního čísla:

Situační recenzeVideoblog z BudapeštiSituační recenze filmu Kateřiny Turečkové Iluze, jenž formou počítačové hry ukazuje, s jakými problémy se potýká současné Orbánovo MaďarskoKamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíDavid Butula o svém chystaném filmu o příběhu kapely DunajDavid ButulaTémaTradiční média a interaktivitaMnohé tradiční mediální organizace se ocitají posledních pár let v roli producentů interaktivních děl. O co tím usilují a jak taková díla vypadají? Andrea Slováková, Iveta ČernáSportNa chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené KubášekBáseňPíseň na rozloučenouBáseň Charlieho Soukupa ze sbírky RadioCharlie SoukupRozhovorJak zprostředkovat pocity lidí trpících bipolární poruchouRozhovor s režisérkou Kalinou Bertin o jejím interaktivním dokumentu Manická VROndřej MoravecRozhovorSystém je připravený, nesmí nám chybět odvaha ho naplnitJiří Konečný patří mezi nejvýraznější české producenty soustředící se na artové a festivalové snímky, a to jak hrané, tak dokumentární. Před časem uvedl na letošním Jednom světě hned dva dokumenty, které produkoval, a jen o několik dní později jím produkovaný hraný film Všechno bude (2018) dominoval na Českých lvech. Kde leží podle Konečného klíč k úspěchu českého filmu? A jaký je jeho potenciál?Martin SvobodaRozhovorVěřím v čistou observaciPolská dokumentaristka Marta Prusová, jejíž dokument Za hranicemi možností (Over the limit, 2017) si vydobyl velký respekt na prestižním festivalu dokumentárních filmů v Amsterdamu IDFA v roce 2017, byla v Praze jednou z lektorek East Doc Platform. Pro Dok.revue mluvila o svém dokumentaristickém přístupu.Martin SvobodaNová knihaZpůsoby vidění pro 21. století, aneb proměna knihy z popelky v sebevědomou feministkuAndrea Průchová Hrůzová píše o své práci na českém vydání knihy Jak vidět svět Nicholase Mirzoeffa.Andrea Průchová HrůzováÚvodníkVstoupit do obrazůPrvní letošní dok.revue je věnována interaktivitěKamila Boháčková