Nebojte se profesionálně usilovat o prodej svého filmu


A hlavně – nebojte se ptát! Připravujete dokumentární film a vůbec netušíte, na které festivaly jej přihlásit? Myslíte si, že váš film je dobrý, i když nevyhraje cenu za nejlepší dokument, ale rádi byste jej promítli v kině nebo odvysílali v televizi? Potřebujete najít distributora, který by se o váš film staral v Evropě, nebo hledáte „sales agenta“ s dosahem na celosvětový trh? Chcete se účastnit koprodukčních schůzek na nejvýznamnějších dokumentárních festivalech a trzích? Přihlaste svůj dokument na East Silver a přijeďte se letos podívat do Jihlavy, abyste potkali důležité lidi.

V čase od 24. do 28. října bude pro vás v Jihlavě již čtvrtým rokem otevřen trh východoevropských dokumentárních filmů – letos digitální! Filmaře z našich zemí to nestálo nic, East Silver ve spolupráci s Institutem dokumentárního filmu a jihlavským týmem Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů sehnal peníze z různých fondů – i když bychom jich potřebovali víc – a podařilo se nám celý rok aktivně propagovat kvalitní filmy z východní Evropy, oslnit nejdůležitější lidi, aby se na filmy podívali, nakoupili je, a hlavně, aby se přijeli s filmaři a producenty osobně potkat do Jihlavy. Proto neváhejte a vyhraďte si ve svém diáři prodloužený víkend, který vám pomůže nejen s propagací hotových filmů, ale otevře vám i možnosti financování nových projektů.

Co můžete očekávat?

Pokud jste filmař, festivalový nebo televizní dramaturg, filmový student, producent, distributor, provozovatel kina nebo novinář, bez problémů získáte akreditaci „Profesionál“. Zkuste si nalistovat v seznamu „Kdo je kdo“ – většinou jej vydáváme v angličtině, takže se můžete poptat i na „Hú is hú“ – kdy se v Jihlavě objeví pro vás zajímaví lidé, a ty se pak snažte kontaktovat. Ve videotéce East Silver je naleznete pěkně soustředěné – možná se právě budou koukat na váš film, a pokud ne, máte jedinečnou možnost se jich zeptat, jestli už váš film viděli, protože je přece nejlepší ze všech! Když budete slušní, nikomu to nevadí, jsou na to zvyklí, a je to navíc jejich práce.

Co je na takzvaném dokumentárním trhu dobré?

Uvidíte tam téměř tři sta sedmdesát výborných filmů z východní a střední Evropy, ukázky z připravovaných filmů a navíc – celý jihlavský program plný překvapení a dokumentárních pamlsků. Je otevřen od rána do noci – mladí obětavci si to tam rádi odsedí od devíti rána do deseti večer – poradí vám, dají krásný stříbrný katalog zdarma, přidělí vám hesla do počítače, který si můžete i předem zamluvit, a nechají vás klidně si vychutnávat filmy nebo čekat na svou profesionální šanci. Dokonce si u nich můžete dát kávu a vodu – chápeme, že nespaví profesionálové mají co dělat, aby do práce přinesli poznámky k téměř pěti stům zhlédnutým filmům! Vždy si proto rádi nechají poradit, na co se mají podívat, nebo si od vás najdou letáčky k vašim filmům ve svých akreditačních taškách („message pockets“). Rádi vám s propagací pomůžeme a letáčky ještě před začátkem festivalu připravíme do složek těch správných lidí, zavěsíme ve videotéce plakáty k filmům a od šesti vám každý den zprostředkujeme prezentace polských, rumunských, německých a britských filmařů, distributorů, televizních nákupčích a reprezentantů nadací, dokonce připravíme i vstup o tom, jak žádat filmové granty na Sundance fond. To vše v příjemné neformální atmosféře a u poháru vína.

Co se děje s filmem, až trh v Jihlavě skončí?

East Silver je sice náš trh, ale není jediný, kam je potřeba vycestovat osobně. Hned, jak film dokončíte, měli byste se rozhlédnout a zamyslet, kam se vám nejvíc oplatí film přihlásit, abyste pro jeho zviditelnění udělali co nejvíce. Festivalů a trhů je příliš mnoho, my jsme pro vás vybrali patnáct těch nejvýznamnějších v Evropě a Kanadě. Tam zdarma přihlásíme třicet vyvolených filmů. Výběr je posvěcením těch nejlepších – anebo si alespoň myslíme, že mají největší potenciál. Ty pak sami přihlásíme a odprezentujeme v Berlíně (Berlinale), Nyoně (Vision du Reel), Linzi (Crossing Europe), Torontě (Hot Docs), Krakově (Cracow IFF), Budapešti (Discop), La Rochelle (Sunny Side of the Doc), Karlových Varech (IFF KV), Marseille (FID Marseille), Prizreni (DOKuFest Kosovo), Sarajevě (Sarajevo IFF), Lipsku (Leipzig IFF), Sheffieldu (Sheffield IDFF), Kodani (CPH DOX) a Amsterodamu (IDFA).

Nákupčí ze světových televizí si už zvykli, že od nás každý rok dostanou katalog – posíláme jej adresně asi čtyř stům důležitým lidem. Kromě toho pečujeme o ty nejaktivnější s největším zájmem o dokumenty z našeho regionu. Doporučujeme jim filmy, které se hodí do jejich vysílání, pokud si je budou chtít koupit, obrátí se přímo na vašeho distributora nebo produkčního – pokud je právě on vaše kontaktní osoba jednající o penězích. Na zahraničních festivalech pak přesvědčujeme o našich filmech nové zájemce. Pomůžeme vám v rámci našich možností na všech úrovních, proto se nás nebojte ptát.




1.7DOK.REVUE
03. 09. 2007


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková