Nehody vnímania času II.

Báseň Márie Ferenčuhové

Nielen nemožnosť tvarovať

časové previsy,

dávno minulé,

do vĺn odlišnej modrej

temporality,

ale aj vzduch: iba  v prítomnosti,

tvaru tvár,

suché konáre  a vypílené dosky,

knihy  s hranatým telom –

ako zvíťaziť

nad nehybnosťou

jazykom,

ak neustále tuhne do obrazov,

 z ktorých čas nestihne vyprchať,

pretože do nich nikdy nevstúpil?

 V prítomnosti: dýchanie –

jediný pohyb: sínusoida,

lineárne vlnenie,

niečo, čo práve teraz chýba,

už dávno uniklo.

Pamäť:

nie vrstvy času, ale priškrtené

okamihy.

Stojatá voda.

Zrazenina, zvetrávanie;

zakaždým iný uhol pohľadu.

Mária Ferenčuhová studovala v Bratislavě a Paříži, doktorát získala z dějin a teorie filmu na bratislavské Vysoké škole múzických umění. Prózu, poezii a umělecké překlady publikuje v mnoha časopisech. Je redaktorkou filmově-teoretického časopisu Kino-Ikon, odbornými články přispívá do dalších periodik. Na VŠMU přednáší dějiny světového filmu a taky dějiny a teorii dokumentárního filmu. V roce 2009 vydala knihu Odložený čas, jejíž základní osu tvoří dvojice pojmů „dějiny a čas“, které promýšlí v řadě dílčích témat, jakými jsou např. vztah historiků k samotnému „psaní dějin“, k filmovým pramenům, případně k dokumentárním filmům o dějinách.




3.10DOK.REVUE
24. 09. 2013


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaDokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky. Dokument vzbudil řadu diskuzí. Připomínáme tu, kterou pro dok.revue o snímku vedli Milena Bartlová a Petr Bilík. Film uvádí ji.hlavský festival dnes v bloku od 12:30 spolu s Otevřenou pevností Ivo Bystřičana. Kamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíJak režisér David Butula připravoval svůj film Dunaj vědomí o kapele Dunaj? Připomínáme si jeho starší text pro dok.revue z doby, kdy film teprve vznikal. Dnes ho ji.hlavský festival promítá od 14:30 v Dělnickém domě. David ButulaTémaVálka jako stav mysliEsej o snímcích Průnik a Doufám, že se máš dobře, které spojuje reflexe 20. století prostřednictvím archivních materiálů. Obě díla letos soutěžila v sekci Opus Bonum. Janis PrášilFestivalový tipÚterní tip dokumentaristky Terezy ReichovéTereza ReichováRozhovorŽeny sa nestanú rovnocennými, kým ich muži za také neuznajúFatima Rahimi je česká novinárka pochádzajúca z afganského Herátu, odkiaľ spolu so svojou rodinou v roku 1999 z dôvodu útlaku Talibanu emigrovala. Študuje kultúrne a duchovné dejiny Európy a blízkovýchodné štúdiá a iránistiku na Karlovej univerzite v Prahe, od roku 2015 pracuje pre Deník Referendum, kde sa venuje najmä témam sociálnej problematiky, čitateľom približuje spoločenskú situáciu v Afganistane a zároveň prináša reportáže z Česka. V Inšpiračnom fóre ji.hlavského festivalu prispela do diskusie Emancipace pokaždé jinak, kde priniesla osobný pohľad na rozdielnosť i podobnosť feminizmu, demokracie a ženskejrovnoprávnosti vo východných i západných krajinách. Dominika BleščákováRozhovorMusíme rozšiřovat hranice naší imaginace!Od letošního roku má ji.hlavský festival svého ekologického ombudsmana. Jaká je přesně jeho role v rámci festivalu a může být vůbec mezinárodní festival s řadou zahraničních hostů šetrný k životnímu prostředí? To prozrazuje Ĺuboš Slovák v rozhovoru pro dok.revue. Kamila BoháčkováPohledyVnitřní svět básníka Ivo HuclaDám si čínuIvo Hucl

související články:

1.14Niečo sa mohlo staťBáseň Márie Ferenčuhové napsaná po zhlédnutí filmu Kauza Cervanová Roberta Kirchhoffa